Test nové škodovky. Jaký je Rapid na českých silnicích

Radek Pecák Radek Pecák
3. 11. 2013 12:20
Zamířili jsme i na rozbité venkovské okresky pokryté spadaným listím.
Hodně kilometrů jsme s rapidem strávili na nekvalitních silnicích.
Hodně kilometrů jsme s rapidem strávili na nekvalitních silnicích. | Foto: Radek Pecák

Zhruba rok po uvedení modelové řady Rapid přichází Škoda Auto s její druhou karosářskou variantou. Je to hatchback, tedy v Evropě nejprodávanější typ karosérie.

Technická data:

  • Objem motoru: 1197 cm3
  • Maximální výkon: 105 koní
  • Maximální točivý moment: 175 Nm
  • Maximální rychlost: 193 km/hod
  • Zrychlení 0-100 km/hod 10,2 s
  • Kombinovaná spotřeba: 5,4 l/100 km
  • Cena vozu s testovaným motorem: od 319 900 Kč

Kromě Fabie přitom firma dlouhá léta žádný typ vozu s tímto tvarem nenabízela. Nyní tuto mezeru zaplňuje, a hned v nižší střední třídě, jejímž zakladatelem a prakticky neohroženým vládcem je koncernový sourozenec Volkswagen Golf.

Nyní jsme novinku mohli konečně pořádně vyzkoušet v tuzemském provozu. Zamířili jsme na jednak silnice, které měly suchý a kvalitní povrch, ale také na velmi rozbité venkovské okresky, často navlhlé a pokryté spadaným listím. Během týdenního testu jsme najezdili přes 600 kilometrů.

Příjemné oživení v interiéru.
Příjemné oživení v interiéru. | Foto: Radek Pecák

Dosavadní Rapid s karosérií liftback působil zejména na vozovkách s asfaltem, který měl do ideálu daleko, velice prkenně. Jízda jen o trochu rychlejším tempem byla pro posádku nepříjemná. Nový Rapid Spaceback se teď za podobných podmínek choval zcela jinak.

Právě na těch nejrozbitějších silnicích a v tempu, jímž se většina řidičů vozů této kategorie nepohybuje, působil nový model až neuvěřitelně ovladatelně, předvídatelně a jistě.

Při mezinárodní prezentaci tohoto vozu v Itálii vysvětlovali zástupci automobilky, že změnu jízdních vlastností přinesly nové tlumiče. Specifikaci této součástky údajně Škoda požadovala na dodavateli již před zahájením prodeje Rapidu liftback, ale v daném termínu nedokázal vyhovět. Proto se i na zmíněný liftback začínají montovat až nyní.

Sportovně tvarované sedačky se hodily k charakteru testovaného vozu.
Sportovně tvarované sedačky se hodily k charakteru testovaného vozu. | Foto: Radek Pecák

Premiéru spacebacku pojala Škoda i jako příležitost napravit kritizované záležitosti v modelové řadě Rapid jako celku. Modely se vylepšily jak po designové, tak funkční stránce.

Mezi designová zlepšení patří především použití kvalitnějších plastů v interiéru a také přidání ozdobné lišty po celé délce palubní desky. Z funkčních změn potěší přidání dvou tlačítek na ovládání okének zadních dveří na loketní opěrku ve dveřích řidiče či další tlačítka na druhé straně volantu.

Vzadu je místa až nadbytek.
Vzadu je místa až nadbytek. | Foto: Radek Pecák

Ale pojďme zpět k novému Rapidu Spaceback. Vůz je citelně kratší než liftback. Kratší zadní převis je nepochybně rovněž příspěvkem k větší jízdní stabilitě vozu, protože téměř všechny ostatní rozměry, včetně rozvoru, zůstaly zachovány.

Kratší záď ovšem logicky znamená také menší zavazadlový prostor. Ten má objem 415 litrů, což v porovnání s ostatními škodovkami není ohromující číslo, nicméně potřebám menší rodiny může stačit.

I když je jasné, že Škoda chce rapid předkládat jako vhodnou nabídku především kupujícím orientovaným především na nízkou cenu, v kufru se nešetřilo. A tak jsme zde našli masivní plastové háky (slovo háčky se jaksi nehodí), další ukotvovací kovová oka a také pásku pro připevnění lékárničky k boku prostoru. Například v Peugeotu 308, jehož nová generace nyní také vstupuje na trh, jsme těchto užitečných drobností našli o poznání méně.

V kufru uspokojí detaily.
V kufru uspokojí detaily. | Foto: Radek Pecák

Standardem pro současné škodovky se už stává dostatečný prostor pro cestující na zadních sedadlech. Dvoumetrový syn redaktora online deníku Aktuálně.cz tu bez problémů absolvoval několik cest s délkou přes sto kilometrů. Na rozdíl od liftbacku tentokrát ani nedrhl hlavou o strop.

K testu jsme získali exemplář s namontovaným benzinovým čtyřválcem 1,2 TSI s výkonem 77 kW. Motor je v této výkonové variantě spojen se šestistupňovou manuální převodovkou a je to vlastně jediný agregát spalující benzin, který má tento typ převodové skříně. Slabší (jak tříválec MPI, tak i čtyřválec s výkonem 63 kW) jsou smontované s pětistupňovou převodovkou, silnější benzinový motor 1,4 (90 kW) zase přenáší točivý moment na kola prostřednictvím sedmistupňového automatu.

Sto pět koní ukrytých v motoru postačují podle výrobce na maximální rychlost 193 kilometrů v hodině. To jsme v praxi nevyzkoušeli, nicméně dynamický projev vozu je velmi slušný a předjíždění při vhodně zařazeném rychlostním stupni není problémem.

Tak i celková prostornost.
Tak i celková prostornost. | Foto: Radek Pecák

Motor je navíc příjemně kultivovaný a jeho zvuk do kabiny citelněji proniká až při překročení hranice čtyř tisíc otáček za minutu. Při dálniční stotřicítce a zařazeném šestém rychlostním stupni přitom otáčkoměr ukazuje jen zhruba 2750 otáček a spotřeba se drží kolem šesti litrů na sto kilometrů.

V běžném provozu lze dosahovat dlouhodobé spotřeby kolem šesti litrů, řidiči jezdící s lehkou nohou na plynu se mohou dostat ještě o pár desetinek níže.

 

Právě se děje

Další zprávy