Zhruba rok po uvedení modelové řady Rapid přichází Škoda Auto s její druhou karosářskou variantou. Je to hatchback, tedy v Evropě nejprodávanější typ karosérie.
Technická data:
- Objem motoru: 1197 cm3
- Maximální výkon: 105 koní
- Maximální točivý moment: 175 Nm
- Maximální rychlost: 193 km/hod
- Zrychlení 0-100 km/hod 10,2 s
- Kombinovaná spotřeba: 5,4 l/100 km
- Cena vozu s testovaným motorem: od 319 900 Kč
Kromě Fabie přitom firma dlouhá léta žádný typ vozu s tímto tvarem nenabízela. Nyní tuto mezeru zaplňuje, a hned v nižší střední třídě, jejímž zakladatelem a prakticky neohroženým vládcem je koncernový sourozenec Volkswagen Golf.
Nyní jsme novinku mohli konečně pořádně vyzkoušet v tuzemském provozu. Zamířili jsme na jednak silnice, které měly suchý a kvalitní povrch, ale také na velmi rozbité venkovské okresky, často navlhlé a pokryté spadaným listím. Během týdenního testu jsme najezdili přes 600 kilometrů.
Dosavadní Rapid s karosérií liftback působil zejména na vozovkách s asfaltem, který měl do ideálu daleko, velice prkenně. Jízda jen o trochu rychlejším tempem byla pro posádku nepříjemná. Nový Rapid Spaceback se teď za podobných podmínek choval zcela jinak.
Právě na těch nejrozbitějších silnicích a v tempu, jímž se většina řidičů vozů této kategorie nepohybuje, působil nový model až neuvěřitelně ovladatelně, předvídatelně a jistě.
Při mezinárodní prezentaci tohoto vozu v Itálii vysvětlovali zástupci automobilky, že změnu jízdních vlastností přinesly nové tlumiče. Specifikaci této součástky údajně Škoda požadovala na dodavateli již před zahájením prodeje Rapidu liftback, ale v daném termínu nedokázal vyhovět. Proto se i na zmíněný liftback začínají montovat až nyní.
Premiéru spacebacku pojala Škoda i jako příležitost napravit kritizované záležitosti v modelové řadě Rapid jako celku. Modely se vylepšily jak po designové, tak funkční stránce.
Mezi designová zlepšení patří především použití kvalitnějších plastů v interiéru a také přidání ozdobné lišty po celé délce palubní desky. Z funkčních změn potěší přidání dvou tlačítek na ovládání okének zadních dveří na loketní opěrku ve dveřích řidiče či další tlačítka na druhé straně volantu.
Ale pojďme zpět k novému Rapidu Spaceback. Vůz je citelně kratší než liftback. Kratší zadní převis je nepochybně rovněž příspěvkem k větší jízdní stabilitě vozu, protože téměř všechny ostatní rozměry, včetně rozvoru, zůstaly zachovány.
Kratší záď ovšem logicky znamená také menší zavazadlový prostor. Ten má objem 415 litrů, což v porovnání s ostatními škodovkami není ohromující číslo, nicméně potřebám menší rodiny může stačit.
I když je jasné, že Škoda chce rapid předkládat jako vhodnou nabídku především kupujícím orientovaným především na nízkou cenu, v kufru se nešetřilo. A tak jsme zde našli masivní plastové háky (slovo háčky se jaksi nehodí), další ukotvovací kovová oka a také pásku pro připevnění lékárničky k boku prostoru. Například v Peugeotu 308, jehož nová generace nyní také vstupuje na trh, jsme těchto užitečných drobností našli o poznání méně.
Standardem pro současné škodovky se už stává dostatečný prostor pro cestující na zadních sedadlech. Dvoumetrový syn redaktora online deníku Aktuálně.cz tu bez problémů absolvoval několik cest s délkou přes sto kilometrů. Na rozdíl od liftbacku tentokrát ani nedrhl hlavou o strop.
K testu jsme získali exemplář s namontovaným benzinovým čtyřválcem 1,2 TSI s výkonem 77 kW. Motor je v této výkonové variantě spojen se šestistupňovou manuální převodovkou a je to vlastně jediný agregát spalující benzin, který má tento typ převodové skříně. Slabší (jak tříválec MPI, tak i čtyřválec s výkonem 63 kW) jsou smontované s pětistupňovou převodovkou, silnější benzinový motor 1,4 (90 kW) zase přenáší točivý moment na kola prostřednictvím sedmistupňového automatu.
Sto pět koní ukrytých v motoru postačují podle výrobce na maximální rychlost 193 kilometrů v hodině. To jsme v praxi nevyzkoušeli, nicméně dynamický projev vozu je velmi slušný a předjíždění při vhodně zařazeném rychlostním stupni není problémem.
Motor je navíc příjemně kultivovaný a jeho zvuk do kabiny citelněji proniká až při překročení hranice čtyř tisíc otáček za minutu. Při dálniční stotřicítce a zařazeném šestém rychlostním stupni přitom otáčkoměr ukazuje jen zhruba 2750 otáček a spotřeba se drží kolem šesti litrů na sto kilometrů.
V běžném provozu lze dosahovat dlouhodobé spotřeby kolem šesti litrů, řidiči jezdící s lehkou nohou na plynu se mohou dostat ještě o pár desetinek níže.