Návrh pro noční Prahu: Zrušte červenou na semaforech

Radek Pecák Radek Pecák
26. 3. 2012 15:00
V metropoli svítí do noci 85 % semaforů. Důsledkem je ztráta času, vyšší hluk i emise
Foto: Vojtěch Marek

Praha - "Už je to fakt děsné, něco o tom napište," řekl mi před několika týdny cestou domů z jedné oslavy jeden taxikář, kterému bylo odhadem přes padesát let, a tvrdil, že se tímto řemeslem živí už desítky let.

Měl na mysli stále přibývající semafory na křižovatkách i v místech, kde nikdy nebyly, a které navíc zastavují řidiče na dlouhé minuty, přestože je hluboká noc a z okolních silnic do křižovatky nic nevjíždí, ba dokonce tu není ani živáčka.

Jeho motivace je logická - čím více času prostojí na křižovatce, tím méně zákazníků stihne během své směny odbavit.

Cíl testovacích jízd byl u hotelu Hilton.
Cíl testovacích jízd byl u hotelu Hilton. | Foto: Vojtěch Marek

Nesmyslnost pražské praxe prokázal redakční test, při kterém jsme jezdili v nočním provozu několikrát z ruzyňského letiště do karlínského hotelu Hilton a zpět. Až k prvnímu místu, kde je třeba dávat přednost (křižovatka Korunovační a Milady Horákové), jsme po nájezdu na Evropskou třídu u sídliště Na Dědině jeli stále po hlavní.

Ztratíte desetinu času

Přesto nám semafory na lidu- a autoprázdných silnicích prodloužily cestu o více než deset procent času. Nejkratší strávený čas na semaforech byl tři minuty a pět sekund, nejdelší tři minuty 33 sekund. Jeli jsme stále povolenou rychlostí, takže nebyl důvod, aby nás semafory pracující v takzvaném liniovém režimu přibrzďovaly. (Více viz: Fakta o testu vlevo od článku).

Jak jsme testovali:

  • Test začal ve všední den ve 22:15 a skončil v 01:00 následujícího dne
  • Jízdy probíhaly na trase vedoucí od karlínského hotelu Hilton na Terminál II ruzyňského letiště a zpět
  • Trasa je dlouhá 16,5 kilometru
  • Jsou na ní necelé tři desítky semaforů
  • V průměru jsme na červených každou jízdu zastavovali 7x
  • V průměru absolvování trasy (důsledně povolenou rychlostí) trvalo 25 minut 
  • V průměru jsme stáním na červené při jedné jízdě strávili 3 minuty 20 sekund
  • Pro srovnání jsme absolovovali i trasu od Nuslí přes Vršovickou ulici až na konec ulice V Olšinách v Nových Strašnicích
  • Je dlouhá 5,5 kilometru
  • Zde jsme stáli pouze 2x na křižovatkách u stadionu Slavie
  • Celkem projetí trasy trvalo 7 minut  

To navíc vůbec nemluvíme o zbytečně propáleném palivu a tudíž emisích škodlivých látek při rozjezdech na křižovatkách a zvýšenému hluku, který rozjíždějící se vůz vydává.

Lidu- a autoprázdno a musíme zastavovat.
Lidu- a autoprázdno a musíme zastavovat. | Foto: Vojtěch Marek

Nad stále svítícími křižovatkami v našem hlavním městě kroutí hlavou i mnozí cizinci nebo lidé, kteří mají zkušenost s jízdou nočními velkoměsty v cizině. Tam obyčejně platí, že během hluboké noci na přehledných křižovatkách semafory vypínají.

Na území hlavního města je v současné době, podle vyjádření Technické správy komunikací, v trvalém provozu zhruba 85 procent z celkového množství přibližně 600 světelných signalizačních zařízení, tedy semaforů.

Jinde to jde i bez červených

Také v dalších velkých městech v České republice jsou stále zapnuté semafory během noci na menšině křižovatek. Například v Brně je v celodenním provozu 16 procent z celkového množství semaforů, v Plzni jen sedm. Přitom nějaké velké počty nehod na křižovatkách kvůli tomu policisté neevidují.

Tady je samozřejmě pracující semafor na místě.
Tady je samozřejmě pracující semafor na místě. | Foto: Vojtěch Marek

"Doba provozu semaforů se řídí dle jednotlivých dopravních řešení dané křižovatky schválených odborem dopravy Magistrátu hlavního města Prahy, což je příslušný silniční správní úřad," sdělil na dotaz Aktuálně.cz Pavel Štrob z Technické správy komunikací.

"V posledních letech odbor dopravy pražského magistrátu až na jednotlivé výjimky požaduje trvalý provoz všech nově realizovaných, případně obnovených světelných signalizačních zařízeních," dodal. Důvodem je zvýšení bezpečnosti silničního provozu.

Dlouhá zbytečně svítící červená provokuje

Tento argument ale mnozí zpochybňují. "Setkal jsem se už mnohokrát s tím, že řidiči dlouhé čekání na červenou nevydrží, dají si před obličej sluneční clonu a projedou na červenou," říká například Ondřej Běhal, dlouholetý motoristický novinář. To je samozřejmě mnohem nebezpečnější situace, než která může nastat u oranžově blikajícího semaforu, kde řidič opatrně vjíždí do křižovatky.

Ve Vršovicích to jde i bez červené a zelené.
Ve Vršovicích to jde i bez červené a zelené. | Foto: Vojtěch Marek

Magistrát je zatím ale neoblomný. "V poslední době došlo pouze k omezení zbytečného nočního provozu na několika signalizacích na Praze 13," informuje Štrob.

Dlouhodobě jsou v širším centru Prahy, pokud víme, v noci vypnuté semafory (s výjimkou úseku kolem Edenu) pouze na Vršovické ulici od Nuslí až po konec ulice V Olšinách ve Strašnicích. I tento úsek jsme zkusmo projeli (více v boxu vlevo).

Proti zářícím semaforům ale nebrojí pouze řidiči. Například na serveru chodcisobe.cz je tento příspěvek: "Po zrušení objízdné trasy Bělohorskou/Myslbekovou je zde minimální provoz, přesto jsou stále v činnosti všechna SSZ pro chodce v této oblasti. Jejich přínos pro bezpečnost chodců je negativní - vzhledem k volnosti silnic přechází 80 % lidí na červenou, protože logicky nevidí důvod čekat na prázdné komunikaci," píše podepsaný přispěvatel.

 

Právě se děje

Další zprávy