Škoda Citigo: Velký test odhaluje, pro koho je určena

Radek Pecák Radek Pecák
12. 12. 2011 4:48
Auto má dostatek schopností, aby dokázalo plnit roli donedávna přisuzovanou fabii
Foto: Radek Pecák

Příchod každé nové škodovky na trh je v Česku událostí, ať už se to konkurenci líbí, či nikoli. Obvykle také proto, že mladoboleslavská továrna v posledním desetiletí prakticky vždy dokázala přijít s modely, které lidi zaujaly.

Citigo, novinka po dvouleté odmlce, je ale úplně něco jiného. V Česku totiž prodeje v segmentu minivozů dosti skomírají. Kupci nových aut obvykle volí velikost nižší střední třídy, protože cena těchto vozů se dostala už tam, kde před pár lety bývala právě městská přibližovadla.

I díky tomu se už hezkou řádku měsíců drží v prodejních statistikách větší octavia před menší a levnější fabií.

Češi se budou učit jezdit v malých autech postupně

Představitelé Škoda-Auto při prezentaci modelu příliš o prodejních cílech v tuzemsku v souvislosti s modelem Citigo nehovořili. Přiznávali pouze, že chtějí, aby se dostal v rámci svého segmentu na první místo. To se mu nepochybně podaří.

Pro koho je ale vlastně tento vůz určen? I když Škoda v rámci příslušenství nabízí například i takzvané "rychlé pruhy", tedy polepy na střechu a kapotu, je pravděpodobné, že kupci v nějaké významné míře nebudou mladící ve věku 20-35 let. Naopak je pravděpodobné, že si je do svých garáží budou pořizovat, obdobně jako v zemích na západ od nás, starší manželské páry, které potřebují auto k pojížďkám po městě, na nákupy a jednou za týden k cestě na chalupu nebo na návštěvu rodiny a známých.

Technická data:

  • Rozměry (d,š,v v mm) - 3563, 1641, 1478)
  • Zavazadlový prostor - 251 litrů
  • Palivo: Benzin
  • Výkon motoru: 55 kW
  • Max. točivý moment: 95 Nm
  • Spotřeba: 4,7 l/100km
  • Max. rychlost: 171 km/hod
  • Zrychlení 0-100 13,2 s

To potvrzují i zatímní zkušenosti prodejců v autosalonech Škoda. "Když jsme začínali prodávat Škodu Yeti, tedy dosud nejnovější model, v podstatě ihned jsme registrovali objednávky. Teď sice lidé přicházejí, seznámí se, vyzkouší si auto při testovací jízdě, ale se sepsáním objednávky ještě váhají," sdělil například Zdeněk Šlajer z plzeňského prodejce Auto CB.

Zatím to podle něho vypadá, že model Citigo bude plnit v dobře situovaných rodinách roli druhého až třetího vozu, dále ho koupí rodiče jako první auto synovi či dceři k maturitě a samozřejmě budou největší klientelu tvořit důchodci.

Koupí ho ředitelé svým asistentkám?

Ivo Hořínek, manažer prodeje ostravské firmy Auto Heller, pak poněkud překvapivě doplnil, že podle prvních náznaků by model Citigo mohl dobře plnit i roli firemních aut, například jako služební vůz různých asistentek. "Tady se určitě dostanou do popředí nízké náklady na provoz auta," dodal.

Co tedy podle našeho redakčního testu může jednotlivé předpokládané zájemce o vůz Citigo ke koupi přesvědčit?

Nízké náklady by opravdu mohly hrát významnou roli prakticky pro všechny uváděné skupiny. Ono je sice v dennodenním provozu, kdy je nutno zohlednit i velmi krátké cesty se studeným motorem, cesty s klimatizací zapnutou na maximum a podobně dosáhnout spotřeby pod pět litrů, nicméně auto má skutečně předpoklady k tomu, aby jeho provoz majiteli velkou díru do kapsy neudělal.

Hmotnost i s řidičem je totiž hodně desítek kilogramů pod hranicí jedné tuny, jeho motor má v obou výkonových variantách (44 a 55 kW) zdvihový objem válců pouze 999 cm3.

Překvapivě skvělá na dálnici i v zatáčkách

V provozu se ukázalo, že nejsnáze se lze držet (se zahřátým motorem) poblíž výrobcem uváděné spotřeby, která je v případě silnější varianty v kombinovaném režimu 4,7 litru při rozvážné a plynulé jízdě po městě ve víkendovém provozu. Pokud vyjedete za město na silnice, budete dodržovat stanové rychlostní limity a řadit podle pokynů nápovědy na displeji, tak se nejspíše udržíte pod hranicí šesti litrů. Při konstantní 130kilometrové rychlosti na dálnici se už údaj na palubním počítači dostane nad tuto hodnotu.

Možná právě na silnicích označených v Česku písmeny R a D, tedy rychlostních silnicích a dálnicích, vás ovšem vůz Citigo pravděpodobně nejvíce překvapí. Má dost síly na to, abyste nemuseli přeřazovat z pětky dolů ani v nejtáhlejších a nejprudších stoupáních, které D1 nabízí, navíc motor je i tady až neuvěřitelně tichý a také s aerodynamickým hlukem si tvůrci karosérie dokázali velice dobře poradit. Rozhodně je tento motor lepším agregátem než 1,2 HTP, který je hojně užívaný ve fabiích, přestože se i v tomto případě jedná o tříválec.

Druhé příjemné překvapení přichystá model Citigo i posádce na špatném až velmi špatném povrchu silnic. Tady rozhodně neplatí nic z toho, co se traduje o malých vozech, totiž že jsou mimo kvalitní silnice takzvaně uskákané, nebo naopak nepříjemně houpavé. To samozřejmě bude vyhovovat starším pasažérům, kteří na nějaké tvrdé sportovní podvozky již nejsou zvědavi, ale i začínajícím řidičům, které by ustavičné rány od podvozku či rozhoupaný vůz na nerovné silnici mohly stresovat.

Naladění podvozku je doslova mistrovskou prací. Auto na dírách (slovníkem pana prezidenta Klause) nedrncá, nýbrž je relativně plavně s rychlým a čitelným zhoupnutím přejede. V zatáčkách pak překvapí svou schopností udržet stopu i v rychlostech, které by se často i ve větším autě nemusely zdát úplně bezpečnými.

Protože i prostor na sedačkách je v oblasti ramen dostatečně velký na předních sedačkách a vzadu je dokonce na šířku více místa než ve fabii, může klidně toto auto převzít v budoucnu v tuzemském prostředí roli fabie. Je samozřejmě myšlen hatchback, nikoli karosářská varianta kombi. I když ještě větší smysl bude toto auto dávat ve variantě se čtyřmi bočními dveřmi, jejíž příchod se očekává na jaře. Právě na to také, podle slov prodejců, většina zájemců o model Citigo dosud čeká.

Citigo má samozřejmě také své nedostatky. Ty jsou popsány v tomto materiálu.

 

Právě se děje

Další zprávy