Velká kočka z Británie prožene německé rivaly

Radek Pecák Radek Pecák
22. 9. 2011 3:13
Potěší i drobnosti, například otevření schránky u spolujezdce zařídí bezdotykové čidlo
Foto: Radek Pecák

I když značku Jaguar vlastní indický superboháč Ratan Tata,  její modely jsou v poslední době možná paradoxně stále více tradiční. A to je dobře, protože konkurenti v této luxusní třídě, především z Německa, své tvary modernizují snad až příliš.

Tradiční je Jaguar především v tom, že jeho nová auta mají opět ducha, pro které si lidé této automobilky po mnohá desetiletí vážili. XJ je typickým příkladem vydařeného snažení o skloubení skvělého zpracování, luxusních materiálů a technických vymožeností.

Nejvíce na odkaz minulosti ukazuje samozřejmě příď. Na té nadále dominuje velká hlava kočkovité šelmy na drátěné mřížce před chladičem. Naopak zadní část  se svítilnami tak trochu v duchu Lancie Delty, je hodně moderní.

Tradice i Hi-Tech

Nejkrásnější je velký Jaguar při pohledu z boku. Na druhou stranu je už při pohledu zvenčí jasné, že linie čtyřdveřového kupé trochu ubere z prostoru pro hlavu zadních cestujících, což pak praktická zkouška po usednutí dovnitř potvrdí.

Interiér je tradiční a přitom moderní zároveň. Na historii odkazují výdechy klimatizace, analogové hodiny uprostřed palubní desky, která je samozřejmě pokrytá kůží. 

Kožené jsou tedy logicky i sedačky. Jak přední, tak zadní byly stvořeny zejména pro pohodlný posaz, boční vedení tedy není prioritou.

V kabině najdeme hned několi Hi-tech prvků. Tím nejméně důležitým, i když pravda působivým, prvkem je bezdotykové čidlo na otevírání přihrádky před spolujezdcem. Dalším je absence klasických "budíků" v kapličce před řidičem a jejich nahrazení TFT displejem. Na ten se pak po nastoupení promítne uvítací silueta jaguara a po otočení klíčkem se zobrazí tři kruhové displeje.

Ještě více uchvátí kruhový volič jízdních režimů, který po vypnutí motoru samočinně zajede dovnitř středového panelu mezi sedačkami.

Technické údaje:

  • Motor: vznětový vidlicový šestiválec
  • Objem: 2993 cm3
  • Výkon: 275 koní při 4000 ot./min
  • Max. točivý moment: 600 Nm při 200 ot./min
  • Max. rychlost: 250 km/hod
  • Zrychlení z 0 - 100 km/hod: 6,4 s
  • Spotřeba: 7,2 l/100 km
  • Rozměry (d,š,v) v mm: 5247, 1877, 1448
  • Objem zavazadlového prostoru: 520 l 

Spotřeba kolem osmi litrů

Je tedy jasné, že vůz byl vybaven automatickou převodovkou. Při naprosté většině jízdních situací pracuje k naprosté řidičově spokojenosti, pokud je ale třeba například před prudkou zatáčku přibrzdit motorem, jsou k dispozici páčky u volantu.

Tedy motor: Je to vznětový šestiválce s objemem těsně pod tři litry. Disponuje maximálním výkonem 275 koní a točivým momentem 600 Nm. Díky tomu tak i auto, které měří na délku skoro 5,3 metru a jeho hmotnost se nebezpečně blíží dvěma tunám, dokáže zrychlit na stovku za šest sekund, což je dost dobrá hodnota.

Podvozek je naladěn pro klidnou, i když pochopitelně nikoli pomalou jízdu. V normálním režimu skvěle vyrovnává téměř všechny výmoly, hrboly a další záludnosti českých silnic a dálnic, ovšem daní za to jsou náklony v zatáčkách. Ty ale auto díky pohonu zadních kol projíždí suverénně, až by se dalo říci hbitě.

Při svižné, avšak plynulé jízdě se spotřeba pohybuje kolem osmi litrů nafty, což je poměrně příjemná hodnota.

V základní výbavě auta, které lze pořídit těsně pod dva miliony korun, je adaptivní podvozek, aktivní tempomant, startování tlačítkem, kožená elektricky ovládaná sedadla i navigace. Samozřejmě se dá připlácet, například za větší kola, kůží potažený strop a tak dále.

 

Právě se děje

Další zprávy