Chevrolet Spark nyní: Žádná zženštilost

Radek Pecák Radek Pecák
13. 6. 2010 0:00
Od konkurentů ho odlišuje hlavně drsný vzhled
Foto: Radek Pecák

Prestižní automobilové značky zatím tak nějak existenci vozů nejmenší třídy určených hlavně pro krátké jízdy pro městě nechávaly stranou své pozornosti. A tak se na trhu v této kategorii hezky zabydlely (kromě italských) také korejská miniauta.

Jako odpověď na velmi dobrý vůz i10 značky Hyundai nasadil nedávno Chevrolet novou generaci vozu Spark. To, jak bude vůz vypadat, nenechal vůbec náhodě. Dokonce vyzval budoucí zákazníky, aby hlasovali o tom, která ze tří připravených studií se jim bude nejvíce líbit. Nakonec vyhrála ta s nejdrsnějšími tvary, což pro někoho mohlo být překvapení, protože takováto auta se obyčejně pokládají za ženská.

A tak je na scéně místo předcházejícího matize (matýska, jak se mu občas něžně říkalo), který se před pěti lety změnil ve sparka, auto s ostře řezanými rysy.

Výbava je na slušné úrovni

Od svých konkurentů se dosti odlišuje. Má velmi výraznou vysokou příď, které dominují jednak logo značky (je stále větší a větší, což zřejmě má odrážet větší sebevědomí lidí, kteří v Koreji auta pro americkou automobilku vytvářejí) a také obrovitánské světlomety.

Na zadních dveřích zaujme absence klasické kliky. Ta je zapuštěna až v černém plastu v rámu okna.To má samozřejmě spoluvytvářet sportovní image, podobně jako to zamýšlel například Seat, který také tento prvek využívá.

Chevrolet se snaží své konkurenty porážet také bohatší výbavou. A tak již v základním provedení (prodává se za 194900 Kč) nechybí šestice airbagů, posilovač řízení a také třeba dělené zadní sedadlo. Testovaný vůz v druhé nejvyšší výbavě měl navíc například elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, elektricky ovládaná všechna čtyři okna, manuální klimatizaci, palubní počítač a dokonce i dálkové ovládání autorádia na volantu. Nejvyšší výbava LT (stojí 274 tisíc) pak již obsahuje i kola z lehké slitiny, parkovací senzory, dešťový senzor, a automatickou klimatizaci.   

Technické údaje:

  • Chevrolet Spark 1,0 LS
  • Zdvihový objem motoru: 995 cm3
  • Max. výkon: 68 koní
  • Max. rychlost: 154 km/hod
  • Spotřeba: 5,1 l/100 km
  • Emise CO2: 119G/1km
  • Rozměry (d,š,v v mm): 3640, 1522,1597
  • Objem zavazadlového prostoru: 170 l

Pro lidi místa dost, pro kufry méně

To, že spark opustil linii ladných křivek, dokresluje v interiéru hlavně přístrojová deska. Designéři se inspirovali v motorkářském světěm, a tak ukazatele vypadají velmi podobně jako na sportovním motocyklu. Údaje jsou však na malinkém displeji dost natěsnané a při jízdě může být občas problém je přečíst. Praktičnost ale nechybí. I přímo na palubní desce je několik přihrádek na drobnosti. Navíc potěší kvalita zpracování. Žádné vrzání, žádné ošklivé spáry.

Interiér je dostatečně prostorný, což ostatně napovídají i vnější tvary karosérie. Dokonce i vzadu si mohou docela dobře sednout dva dospělí cestující, pokud ovšem jejich tělesná výška nepřesahuje podstatně 180 cm. Pokud naopak budou sedět vzadu malé děti, ty si nejspíše budou stěžovat na horší výhled srze poměrně úzká okna. Vůbec výhled není ze sparku nejlepší. Dvojitý přední sloupek výhled šikmo vlevo vpřed samozřejmě neusnadňuje a to ve městě, kde se spark bude pohybovat nejčastěji, není žádná výhra. 

To, že je v kabině dost místa, logicky odnesl prostor pro zavazadla. Nakládací hrana je navíc poměrně vysoko. Pokud k vozu přicházíte a chcete do kufru něco uložit, můžete ho odemknout pouze tak, že pootočíte klíčkem v zámku na karosérii. Druhou možností je pak zatáhnout za páčku na podlaze vedle sedadla řidiče. To skutečně není nejkomfortnější. 

Naopak nastupování a vystupování z auta je díky docela vysoko umístěným sedačkám snadné.

Motor je trošku líný

Testovaný vůz měl základní benzinový motor 1,0 s výkonem 50 kW. Ten sice bez problémů postačuje pro jízdu ve městě, ale mimo něj působí hodně mdle. Řidiči je po přečtení tabulky s technickými údaji sice jasné, že je třeba ho k dosažení vyšších výkonů pořádně vytočit (nejvyšší výkon je k dispozici až při 6400 otáčkách), chce to ale velkou opravdu velkou trpělivost. I když jsme (hlavně v počátcích testu) plyn tiskli do podlahy téměř veškerou silou, doba potřebná k překonání hranice 3500 otáček (za níž teprve registrujete zřetelnou akceleraci), se zdála téměř nekonečná. Je však možnost si připlatit za silnější motor 1,2.

Jízda rozummnou rychlostí je ale se sparkem docela příjemná. Podvozek je tuhý tak akorát, auto neskáče, ale ani se na nerovnostech nerozhoupe. Do zatáčky se samozřejmě vinou vyšší karosérie nakloní, ale není to nic děsivého. Řízení je také slušné. Báli jsme se "přeposilování", ale bylo to v pohodě. Zlepšit by se naopak mohlo řazení. Potýkání se s pákou drhnoucí v drahách a trochu "gumových" dorazech není rozhodně nejvyhledávanější řidičskou zábavou.      

 

Právě se děje

Další zprávy