VW potřetí dělá brouka. Bude legendou jako ten první?

Radek Pecák Radek Pecák
28. 7. 2011 5:00
Úplně lidový vůz to není. Místo snobského New Beetla je tu ale opět zajímavé auto
Foto: Radek Pecák

Je to paradoxní. Auto, které má jen po druhé světové válce 66letou historii, dostane teprve letos oficiálně jméno, pod kterým ho zná celý svět. VW Brouk letos na podzim i na český trh vstoupí ve své nové, třetí generaci pod jménem The Beetle.

První brouk, který zkonstruoval ve třicátých letech minulého století geniální Ferdinand Porsche, totiž nesl pouze poznačení Typ 1 a interně byl označován VW 30.

Druhá generace, která se vyráběla v letech 1998 až 2010, se jmenovala New Beetle. Ta přiliš úspěch neměla a nový brouk rozmnožil řadu v historii vyrobených brouků o pouhý milion na zatím celkových 22 a půl milionu kusů.

Nyní tedy přichází generace třetí. S autem, které mělo na jaře výstavní premiéru na autosalonu v Šanghaji, jsme se v minulých dnech mohli svézt při novinářské prezentaci v Berlíně a jeho okolí.

Vůz daleko více připomíná původní legendu

Oproti druhé generaci se designéři vrátili daleko více ke kořenům tohoto vozu. Je to zřejmé při pohledu na linii střechy i sklon předního skla. Přitom auto opět výrazně povyrostlo. Z původních 407 centimetrů délky a šířky 154 centimetrů typu 1 se dostalo auto až na 428 centimetrů délky a 181 centimetrů šířky. Výška však zůstává stejná - 150 centimetrů.

Z toho pochopitelně profituje prostor pro cestující a zavazadla. Zatímco v New Beetlu jste dozadu mohli posadit maximálně malé děti, v přicházející generaci už půjde cestovat i ve čtveřici dospělých. No, nesmí být zase až moc narostlí. Redaktor Aktuálně.cz se se svojí výškou 186 centimetrů hlavou dotýkal stropu a také místo pro kolena bylo zcela využito. Lidé s tělesnou výškou kolem 170 centimetrů ale žádný nedostatek prostoru pociťovat nebudou.

Zavazadelník sice stále postačí jen pro cestování ve dvou (má objem 310 litrů), ale je to o plných 100 litrů více, než kolik se vešlo do předcházejícího typu.

Gumový pruh ve dveřích. Proč?

Je ale nepochybné, že Beetle je stále především stylové auto. Zmizela sice vázička na palubní desce z druhé generace, ale zato se designéři interiéru vrátili k jednoduchosti a prosté líbivosti, kterou se vyznačoval původní brouk. Zvláště tvar dvířek palubní schránky před spolujezdcem (ta je přes velikost dvířek dosti malá) i tlačítka na její otevírání silně evokují staré dobré časy. Navíc tady malá schránka vůbec není na závadu, protože trošku očím ukryta je pod touto schránkou ještě jedna větší.

Horizontální pruh, který vede od dvířek u řidiče přes palubní desku ke dvířkám spolujezdce, je sice z plastu, je však lakován v barvě karosérie. Připomíná tak doby, kdy i tato část vozu byla z plechu.

Další designérský prvek, což je silný gumový pás ve dveřích v místě odkládací kapsy, je již ale tak trochu samoúčelný. Malou láhev s pitím ovšem udrží.

Že o styl jde až v první řadě, dokazuje také speciální označení dvou sérií bíle a černě lakovaných vozů slovy Black či White Turbo, turbodmychadlo přitom obsahuje každý z pěti nabízených motorů pro evropskou specifikaci (v USA navíc přibude i pětiválcový atmosférický motor 2,5 MPI). Slovo Turbo se objevuje v polepech na bocích vozu i v kovovém provedení pod logem značky na zádi.

Zrozen pro pohodáře

A jak vůz jezdí? Opět nemůžeme podat informaci, jak auto zvládá výtluky a vůbec jízdu po vyboulených a jinak deformovaných silnicích. Ty totiž ani v bývalé NDR nejsou. Vůz, kterým jsme jezdili, byl vybaven nejsilnějším benzinovým motorem 2.0 TSI a šestistupňovou převodovkou DSG, který disponuje 200 koňskými silami. S ním je papírově schopen jet až 223 kilometrů v hodině. Nám se ho podařilo na dálnici rozjet na zhruba 210 km/hod.

Je logické, že v této rychlosti byl motor již poměrně hlučný. Naopak při klídné jízdě po městě je akustický komfort velice dobrý. Podvozek není ani příliš tvrdý, ani příliš měkký. Umožňuje sportovní styl jízdy v zatáčkách, ale zase k tomu řidiče sám nijak nevybízí. Volkswagen, který předpokládá, že auto si často budou kupovat mladí řidiči (ještě spíše řidičky), upřednostnil i u této nejvýkonnější verze čitelné a bezpečné jízdní vlastnosti. S tím souvisí i dostatečně dimenzované brzdy.

České zastoupení Volkswagenu již na autosalonu v Brně avizovalo, že první cena vozu bude pod hranicí 400 000 Kč. Zřejmě ale jen o stokorunu.

I základní výbava ovšem bude obsahovat 6 airbagů, stabilizační systém ESP a dále klimatizaci, rádio, elektrické ovládání oken a palubní počítač. Pod kapotou bude za tyto peníze motor 1,2 TSI (105 koní). Dalšími motorizacemi budou 1,4 (160 koní), o dvoulitrovém turbomotoru již byla řeč a z dieselových agregátů budou na výběr dva - 1,6 a 2,0 TDI.

 

Právě se děje

Další zprávy