Další prémiové miniauto začíná nabízet Audi. Za 407 000

Radek Pecák Radek Pecák
17. 9. 2010 0:06
Myslelo se i na lepší rozložení hmotnosti. Například akumulátor je v miniaudi v kufru.
Foto: Radek Pecák

Možná opravdu začíná přicházet doba, kdy i bohatí a úspěšní lidé budou z velkých limuzín přesedat do menších aut. Ty sice budou mít menší rozměry, ale budou dostatečně výkonné a cestující uvnitř (přinejmenším na předních sedadlech) naleznou vše potřebné a navíc i v patřičné kvalitě.

K Mini, Alfě Romeo Mito a některým dalším konkurentům přibývá nyní do rodiny prémiových malých aut i Audi A1.

Základní cena auta s motorem 1,2 TFSI (tedy toho, který pro své i jiné modely koncernu VW vyrábí mladoboleslavská Škoda), je stanovena na 407 100 Kč.

Mimochem, v tomto motoru je zabudován takzvaný termomanegement, což je je řešení, kdy se po startu za studena zahřívá pouze chladící kapalina uvnitř motoru. Díky tomu se motor rychleji prohřeje, a má pak nižší spotřebu i emise.

Pouze čtyři místa

Samozřejmostí už je vybavení auta systémem start&stop a rekuperací brzdné energie.

Audi A1 je pouze čtyřmístné, to ale zřejmě zákazníkům této značky zřejmě vadit nebude. Ono, pro dospělé, jak jsme si vyzkoušeli, to stejně vzadu moc není. Hlavně hlava dře o strop.

Kufr je tak akorát. Objem 270 litrů by měl dvojici mladých lidí (protože zejména ti budou v současné době kupci tohoto vozu) měl postačovat i k převezení věcí potřebných na víkend nebo na kratší dovolenou. Konstruktéři Audi ale zřejmě mysleli i na ty, kteří se teprve zařizují a budou A 1 využívat například k převozu krabic se složeným nábytkem z obchodního domu.

Když se jim totiž dovnitř vozu nevejde a budou muse nechat otevřené zadní dveře, vůbec tím neohrozí bezpečnost silničního provozu ani svou. Funkci koncových světel, které budou v takovém případě svítit doslova Pánubohu do oken, převezmou náhradní, jinak ukryté na karosérii pod pátými dveřmi.

Během novinářské prezentace vozu jsme měli možnost se s ním krátce projet po silnicích v Praze a na Berounsku. Vybrali jsme si verzi s motorem 1,4 TFSI (122 koní) s automatickou převodovkou Tiptronic. Jinak budou prozatím v nabídce ještě zmiňovaná benzinová jedna-dvojka a dieselová jedna-šestka.

Podvozek je tvrdší

Ve sportovním módu převodovky je ve voze poměrně citelný hluk, naopak v běžném režimu "D" je zvuk motoru utlumen velmi dobře. Na zatáčkovité namoklé silnici se auto chovalo velmi stabilně. V tomto případě výroky představitelů značky o dospělosti vozu skutečně platily. Ke stabilitě příspívá dobré rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou (právě kvůli tomu bývalo Audi dříve často předmětem kritiky) a tvrdší podvozek. Ten naopak může být občas nepříjemný na rozbité městské vozovce či na dlažebních kostkách.

Autu v ostrých zatáčkách pomáhá zatáčet funkce ESP, která do jisté míry supluje samosvorný diferenciál. Tuto funkci měly dosud jen sportovní verze koncernu VW. Nám se ale při jízdě zdálo, že u například u VW Golf GTI funguje o něco lépe.

Interiér auta je zpracován, jak je u této značky obvyklé, příkladně. Středová konzola je natočena k řidiči. Ovladače jsou rozmístěny logicky a například vyklápěcí navigace má funkce, které dosud byly vyhrazeny jen manažerským limuzínám jako je A8 či A6.  

 

Právě se děje

Další zprávy