BMW vozí po Česku své novinky - také nejsilnější hybrid

Radek Pecák Radek Pecák
25. 6. 2010 0:00
Tento hybrid v sobě ukrývá hned tři motory
Foto: bmw

Své nejnovější modely a technologie představuje v současné době mnichovská automomobilka BMW při své roadshow po jednotlivých dealerstvích v České republice. V rámci akce mohl redaktor Aktuálně.cz krátce vyzkouet i nejsilnější hybridní vůz současnosti BMW ActiveHybrid X6.

Sílu tomuto vozu dávají ne jeden, ne dva, ale hned tři motory. Ten první (a stále ještě nejsilnější) je klasický spalovací. Jedná se V8 s přeplňováním TwinPower Turbo o výkonu 407 koní.

Dvojice elektromotorů s výkony 67 kW/91 k a 63 kW/86 k je zabudována přímo do převodovky. Nejvyšší celkový výkon ústrojí pohonu tak dosahuje 485 koní, točivý moment činí 780 Nm. Po plném sešlápnutí plynového vozu vůz, který skutečně nelze považovat za malý a na první pohled hbitý, dokáže opravdu zatlačit těla členů posádky řádně hluboko do sedačky.  

Se sportpaketem je rychlejší o 14 km/hod

Z klidu na 100 km/h dokáže zrychlit během 5,6 s. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena buď na 236 km/h nebo v případě, že si zákazník připlatí za sportovní paket, může jet nejvyšší rychlostí až 250 km/h. Kombinovaná spotřeba v cyklu EU má přitom hodnotu pouhých 9,9 l/100 km, což odpovídá produkci CO2 ve výši 231 g/km. Spotřeba je nižší skoro o tři litry než má verze bez hybridního pohonu.

Na rozdíl od hybridního BMW řady 7 může tato X6 jet do rychlosti 60 km/h výhradně za pomoci elektrické sily. To jsme vyzkoušeli například při popojíždění v koloně po dálnici. Vůz pak jede naprosto neslyšně. Přitom nadále fungovala klimatizace a další elektrické spotřebiče ve voze. Kapacita baterií je ovšem omezená, takže výrobce udává, že takto lze jet maximálně 2,5 kilometru. Pokud je však třeba vůz stále rozjíždět a zase brzdit, pak "bezemisní" jízda bude zřejmě o dost kratší. 

Dvojici elektromotorů, stejně tak jako elektrickou palubní síť zásobují elektřinou akumulátory NiMH (nikl-metal-hydrid), které jsou umístěné pod podlahou zavazadlového prostoru. Ty nijak nezmenšily jeho objem.

Nad šedesátkou pracuje hlavně osmiválec

Jakmile řidič sundá nohu z plynového pedálu, případně začne brzdit, hybridní systém pohonu přepne jeden nebo oba motory do režimu generátoru a začne z kinetické energie vyrábět elektřinu, kterou uchovává v akumulátorech. Následné využití této energie k pohonu samozřejmě snižuje spotřebu paliva. Elektromotory ve funkci generátoru také pochopitelně dokáží vůz brzdit. Zpomalování čistě elektrickou cestou je ale omezeno na 3 m/s2, respektive 0,3 g.

Při rozjezdu se BMW ActiveHybrid X6 rozjíždí na jeden z dvojice elektromotorů. Jakmile však řidič potřebuje více síly, druhý elektromotor automaticky zapne spalovací motor a současně slouží jako generátor pro výrobu elektřiny, následně použité pro pohon.

V případě, že se automobil pohybuje rychleji než je zmiňovaná šedesátka, většinu síly pro pohon zajišťuje spalovací motor. V tomto režimu se jeden nebo oba elektromotory používají jako generátory pro výrobu elektřiny.

V interiéru vozu přibylo modré barvy. Jednak na přistrojové desce, kde se zobrazuje, v jakém stavu jsou baterie a jednak také na obšití světlých kožených sedaček. Nitě jsou modré a tato barva krejčovského materiálu je vyhrazena právě jen pro hybridy.

 

Právě se děje

Další zprávy