Je tu nová éra sporťáků. Rychlost se neplatí zplodinami

Radek Pecák Radek Pecák
16. 6. 2010 13:30
Můžete buď sbírat ekolístečky nebo si zařádit na okreskách
Foto: Radek Pecák

Nedá se říci, že by lidé ve vedení Hondy nebyli odvážní. Před pár lety odsouhlasili sériovou výrobu tak trochu kosmické Hondy Civic a nyní zase posvětili myšlenku ekologického sporťáku.

Honda CR-Z, která má navazovat na odkaz skvěle jezdící Hondy CR-X, má totiž v prospektu s technickými údaji v kolonce spotřeba uvedenou hodnotu rovných pět litrů. Emise CO2, které vůz během kilometrové jízdy vyprodukuje, pak jsou na velmi přijatelných 117ti gramech. To je samozřejmě na míle vzdáleno od spotřeby a emisí  jiných sportovních vozů.

Je však třeba mít na paměti, že CR-Z je malé auto postavené na základě Hondy Jazz a také má pod kapotou spalovací motor o zdvihovém objemu válců pouhých 1500 cm3. Ten má sám o sobě výkon 114 koní. Jenže mu v určitých jízdních situacích může pomáhat malý elektromotor s výkonem 14 koní. Ten navíc posiluje i točivý moment na výslednou hodnotu 174 Nm.

Umí jet 200 km/hod

Díky tomu pak auto dokáže dosáhnout maximální rychlosti přesně 200 kilometrů v hodině a sprint z nuly na stovky trvá 9,9 sekundy.

Hybridní pohon je převzatý z modelu Insight. Auto nedokáže jet pouze na elektrický pohon, elektromotor opravdu slouží pouze k podpoře spalovacího motoru.  

Auto, které si redaktor deníku Aktuálně.cz mohl krátce osahat a vyzkoušet na silnici v okolí Bořetic na jižní Moravě, nepochybně nepostrádá půvab. Sportovní charakter z jeho karosérie přímo čiší. I vevnitř je cítit sportovní duch. Například anatomické sedačky a hlavně - nechybí řadící páka. CR-Z je prvním hybridem s možností manuálního řazení.

Honda ale předpokládá, že ne všichni, kterým se líbí sportovní tvary vozu, také budou sportovně jezdit. Proto jsou uvnitř tři velmi zásadní tlačítka pro volbu jednotlivých jízdních režimů.  

Technické údaje:

  • Kombinovaný maximální výkon: 124 koní
  • Max. rychlost: 200 km/hod
  • Zrychlení 0-100 km/hod: 9,9 s
  • Spotřeba: 5,0 l/100 km
  • Rozměry (d,š,v) v mm: 4080, 1740,1395
  • Počet míst: 4
  • Velikost zavazadlového prostoru: 233 l

Tlačítka mění jízdní režimy

První z nich je Normal, které by se podle názoru lidí z Hondy mohlo docela dobře hodit například při jízdách po městě. Reakce plynového pedálu je ještě dostatečně rychlá na to, abyste nezůstali stát na semaforu po naskočení zelené příliš dlouho a současně se ještě spotřeba udrží na nízké úrovni. Právě při tomto režimu by spotřeba ve městě  měla činit 6,1 litru.

Stiskem tlačítka Econ se sice, jak jsme si vyzkoušeli v praxi při krátké jízdě, z auta stane lenoch. Pokud ale máte dost času líně plout krajinou a kochat se, budete nakonec ještě v cíli odměněni kyticí nasbíraných rostlinek za ekologickou jízdu (vychytávka původně z Hondy Insight, která se prý lidem hodně líbí).

Nás ovšem samozřejmě nejvíce zajímal režim Sport. Nízké těžiště vozu a malé rozměry dělají z CR-Z docela zábavný stroj na zatáčkovité silnice. Ovšem nesmí vést příliš do kopce. Na řádění na alpských silničkách je výkon obou motorů přece jen dost malý.

Cena od 569 000 Kč

CR-Z se již začala v Čechách prodávat. Základní cena je 569 000 Kč. V této výbavě je například rádio, šest airbagů, stabilizační systém ESP a také světla pro denní svícení z LED diod. K dispozici jsou čtyři stupně výbavy a ta vyšší vždy stojí o třicet tisíc korun více než ta předcházející. Motor si pochopitelně vybrat nemůžete.

Honda předpokládá, že tohoto modelu prodá v Evropě za rok zhruba 20000 kousků, v Čechách by si ji mělo z autosalonů odvézt zhruba padesát až sedmdesát zájemců.  

 

Právě se děje

Další zprávy