Více práce, stejně lidí. Co čeká zaměstnance Škoda Auto

Radek Pecák Radek Pecák
25. 9. 2013 16:40
Rozhovor s Bohdanem Wojnarem, členem představenstva Škoda Auto pro oblast lidských zdrojů.
Bohdan Wojnar
Bohdan Wojnar | Foto: Škoda Auto

Frankfurt nad Mohanem - Automobilka Škoda sice plánuje vyrábět výrazně více vozů než dosud, neplánuje ale úměrně tomu nabírat nové zaměstnance. Pomoci mají takzvaná flexikonta pracovní doby a investice do navýšení výrobních kapacit.

V rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz to během frankfurtského autosalonu řekl Bohdan Wojnar, který je třetím rokem členem představenstva společnosti Škoda Auto zodpovědným za oblast řízení lidských zdrojů. Za tu dobu musel řešit vedle obvyklého vyjednávání s odboráři o kolektivní smlouvě například i situaci v závodě Vrchlabí. Tam skončila výroba osobních aut, musel se redukovat počet zaměstnanců a ti zbývající se přeškolovali na zcela odlišný typ práce.

Aktuálně.cz: Zaměstnanost v automobilovém průmyslu v České republice v posledních měsících mírně klesla, byť jen zhruba o jedno až dvě procenta. Jak se na tom podílela společnost Škoda Auto?

Bohdan Wojnar: U Škody je situace stabilizovaná. Dlouhodobě však máme zájem zejména o kvalifikované techniky, konstruktéry a další specialisty.

A.cz: V odborářském časopisu Škodovák se objevily informace, že v současné době poněkud skrytě propouštíte zejména technicko-hospodářské pracovníky. Co je důvodem?

Je to prosté. Snažíme se některé procesy zeštíhlet. Jedná se však především o optimalizaci stavu personálu přirozenou cestou - například člověk, který odchází do důchodu, již není nahrazován novým a podobně…

A.cz: Jaký je poměr mezi vlastními a agenturními zaměstnanci? A výhled do budoucna?

Naše filozofie je udržet podíl agenturních zaměstnanců na současné úrovni, tedy v rozmezí zhruba osmi až deseti procent. Je to totiž nástroj pro zachování flexibility výroby při konjunkturálních výkyvech v odbytu.

A.cz: Z vašeho plánu rozvoje vyplývá, že v Mladé Boleslavi i v Kvasinách by se mělo v příštích letech vyrábět o dost více automobilů než v současné době. Chystáte úměrně tomu i navyšování počtu zaměstnanců?

V posledních dvou letech jsme vytvořili dva tisíce nových pracovních míst a nyní si v tomto směru dáváme lehkou přestávku. Navíc jsou i určité limity ohledně zaměstnanosti. Působíme v regionech, kde už jsou možnosti na získávání nových zaměstnanců dosti omezené.

A.cz: O kolik procent jste schopni navýšit výrobu za současného personálního stavu?

Zhruba o deset až patnáct procent. Je to díky tomu, že při zvýšené poptávce po našich vozech můžeme využít neodpracované směny v rámci takzvaných flexikont. Současně jsme investovali do  navýšení výrobních kapacit, které byly dříve na hranici svých možností. Jedná se například o zvětšení výrobní haly montáže octavií či novou lisovnu.

Fotky z Frankfurtu: Jak se škodovka nenápadně mění

A.cz: A co nábor nových zaměstnanců v oblasti vývoje? Technologické centrum se přece rozrůstá...

Také tady jsme zažili v posledních letech velký rozvoj. Je třeba si uvědomit, že na začátku 90. let minulého století pracovalo ve škodováckém výzkumu a vývoji jen kolem 500 až 600 lidí, nyní jich je už kolem 1800, tedy trojnásobek. V oblasti technického vývoje se nyní zaměříme především na posilování pracovních míst s klíčovými kompetencemi a vysokými požadavky na kvalifikaci. Rozhodně tedy nepůjde o stovky lidí.

A.cz: Odboráři stále nejsou spokojeni s počtem míst vytvořených ve Vrchlabí po ukončení výroby automobilů a začátku výroby automatické převodovky. Připravujete nějaké řešení?

Personální stav ve Vrchlabí je nyní stabilizován na zhruba tisíci zaměstnancích - mimochodem tam máme jen minimum, přesně třicet, agenturních zaměstnanců. A my jsme opravdu hrdí, že jsme přestavbu závodu s investicí 170 milionů eur zvládli. Chápu, že vždy by se stálo lépe na dvou nohách než na jedné (myšlena výroba ještě dalších typů převodovek - pozn. red.), ale konkrétní plány v tomto ohledu zatím nejsou.

A.cz: Kolik vlastních lidí má nyní Škoda ve světě, ať už ve svých továrnách, nebo v závodech Volkswagenu?

V současnosti je jich přes dvě stě. Možná se to může zdát málo, ale oproti stavu roku 2010, kdy jich bylo sedmdesát až osmdesát, je to přibližně trojnásobek. Chceme, aby jich v roce 2018 působilo v zahraničí ještě minimálně o sto více. I když je známo, že Češi se příliš za prací stěhovat nechtějí, v našem případě máme opačné zkušenosti. Zaměstnanci si dobře uvědomují, že pobyt v zahraničí pro ně znamená velký rozvoj jejich nejen odborných, ale i osobních kompetencí.

A.cz: Škoda Auto se hodně angažuje v oblasti zlepšení technického vzdělávání. Už jsou znát nějaké výsledky?

Jde to bohužel zatím pomalu. Nejsou ani kvalitní vysokoškoláci. Naštěstí jsou Česká republika a samozřejmě značka Škoda stále populárnější pro vysokoškolsky vzdělané lidi nejen v bývalých socialistických zemích, ale i v západní Evropě. Řadu pozic proto obsazujeme i lidmi z ciziny.

 

Právě se děje

Další zprávy