Jawa chystá nejsilnější motorku v historii. Prý luxus

Radek Pecák Radek Pecák
30. 7. 2013 11:00
Po letech se do nabídky strojů Jawa vrátí model 350
Foto: Aktuálně.cz

Premiéru nového motocyklu vlastní konstrukce - nejsilnějšího, jaký kdy vyráběla - chystá Jawa Moto na jaro příštího roku. Informaci online deníku Aktuálně.cz potvrdil obchodní manažer Jawa Moto Jiří Kraft.

"Bude to zcela nový motocykl s motorem, který jsme si sami vyvinuli," informuje Kraft. "Bude to vodou chlazený řadový dvouválec se zdvihovým objemem válců 1000 cm3," dodal. Půjde tedy o největší motocykl, který kdy Jawa nabízela běžným zákazníkům.

Motocykl by měl podle Krafta konkurovat strojům jako je Ducati Diavel či jiné luxusní jednostopé stroje.

Další novinkou Jawy by měl být ještě letos návrat klasické "třispadadesátky" do nabídky pro tuzemské i další zákazníky v Evropě. Motorka s dvoudobým motorem kvůli neplnění emisních norem se musela v Evropě přestat prodávat v polovině minulého desetiletí. "Teď jsme ale udělali úpravy na karburátoru, přidali katalyzátory a prodloužili převody a díky tomu emisní normu Euro 3 opět splníme," sdělil Kraft.

Přiznává ale, že je to krátkodobé řešení, protože až za zhuba tři roky vstoupí v platnost motocyklová emisní norma Euro 4, bude to pro tuzemské motorkáře znamenat definitivní konec tohoto letitého stroje. 

Motorku mezitím stále v Jawě vyráběli a vyváželi mimo Evropu. Dokonce se stále jedná o vůbec nejprodávanější výrobek Jawy z Týnce nad Sázavou. Zhruba dva tisíce kusů každý rok putují především do střední a Jižní Ameriky, například na Kubu.

Jawa 250 už není v nabídce

Jawa již vloni přestala vyrábět motocykl kategorie 250 cm3, nyní tedy nabízí motocykly 50 Robby a 125 Travel. V Jawě ale velmi vážně uvažují o tom, že s produkcí těchto motocyklů v blízké budoucnosti skončí.

"Potřebný materiál a díly, které se používají při výrobě "padesátky", nás při nákupu stojí patnáct tisíc korun. A to jsme ještě nezapočítali žádnou práci a další náklady. Přitom motocykl se včetně DPH prodává za 30 tisíc Kč," vysvětluje Kraft, proč se taková výroba v současné době Jawě nevyplatí. Navíc, čínská konkurence prodává obdobné motocykly právě za oněch 15 tisíc Kč, takže Jawa může jen obtížně konkurovat.

V budoucnosti se tedy chce Jawa orientovat na výkonnější stroje. K loňské novince Jawa 660 Sportard přibude příští rok zmiňovaný "litr" a třetí do party by podle Krafta měl být stroj v kubatuře od 400 do 600 cm3. "Umím si klidně představit, že se bude opět jmenovat Jawa 350, přestože objem bude větší," sděluje Kraft. Zatím ale podle něho o vzhledu, výkonu, ani přesném zacílení stroje rozhodnuto nebylo. Pravděpodobné je ovšem cestovní enduro.

V současné době Jawa v Týnci nad Sázavou zaměstnává necelou stovku lidí. Výsledky hospodaření firma, kterou od roku 1996 vlastní Jihostroj Velenice, nezveřejňuje.

Výrobní kapacita továrny v Týnci nad Sázavou je  zhruba 5-10 tisíc motocyklů ročně, v současnosti se ale pohybuje od dvou do tří tisíc za rok. 

 

Právě se děje

Další zprávy