Avia zastaví výrobu, tradiční značka v Česku končí

ČTK Radek Pecák ČTK, Radek Pecák
17. 6. 2013 13:16
Ještě na počátku letošního roku byli zástupci společnosti plni optimismu
Foto: Avia

Praha - Výroba nákladních vozů Avia v Česku končí. Rozhodla o tom mateřská společnost Avia Ashok Leyland Limited. Vedení společnosti v pondělí oznámilo, že výroba se zastaví k 31. červenci. Poprodejní služby, jako je například záruční servis a prodej náhradních dílů, bude společnost poskytovat nadále.

O potížích tradičního výrobce informoval online deník Aktuálně.cz již na počátku května. Za prvních pět měsíců letošního roku vyrobila Avia jen čtyři vozidla a pouze doprodávala zásoby z minulého roku.

Přitom ještě na počátku letošního roku byli zástupci společnosti plni optimismu. Na tiskové konferenci se tehdy pochlubili, že loni meziročně prodala 1003 vozů, což je o 67 procent více než v roce 2011. Tržby loni stouply o 56 procent na 665 milionů korun.

Společnost na začátku roku představila také plány na rozšíření modelové řady o automobily s větší nosností, novinkou měl být také autobus.

Špatná zpráva pro téměř 200 lidí

Automobily, které nahradí letňanskou produkci, chce Ashok Leyland produkovat v ostatních svých továrnách. Letňanský závod by se měl zavřít a rozprodat.

"Samozřejmě mě to velmi mrzí," řekl online deníku Aktuálně.cz šéf podnikových odborů Petr Rukavička, který ve firmě pracuje 46 let. O konkrétním osudu téměř dvou stovek současných zaměstnanců bude odborová organizace jednat s personálním ředitelem v úterý ráno.

"Zřejmě se sešla řada krajně nepříznivých okolností. Avii v Česku se nedařilo zvyšovat výrobu a odbyt, jak by si indický vlastník představoval, navíc ten sám se také ocitl v problémech. V poslední době se jednalo o možnosti prodeje firmy, ale zatím neúspěšně," vysvětluje hlavní důvod zániku Rukavička.

"V posledních týdnech se už nevyrábělo, zaměstnanci byli doma za 100 procent mzdy," připomíná šéf odborů. Podle jeho názoru nebudou všichni zaměstnanci propuštěni najednou. "Musí tu zůstat tak mezi deseti až dvaceti procenty zaměstnanců, aby se postarali o areál, rozpracované výrobky a podobně," odhaduje.

Dosud Avia vyráběla hlavně lehčí nákladní vozy.
Dosud Avia vyráběla hlavně lehčí nákladní vozy. | Foto: Aktuálně.cz

Zatím nevyjasněný je podle Rukavičky osud šesti zaměstnanců, kteří v současné době pomáhají mateřské firmě s rozjezdem nové linky na výrobu nákladních automobilů v Indii. Měli by se vracet v srpnu.

Konec tradiční značky

Avia patří mezi tradiční tuzemské značky, vznikla v roce 1919 v pražských Vysočanech, původně jako letecká továrna, jak napovídá i její název. Společnost Avia byla založena v roce 1919. Z výroby licenčních typů rychle přešla pod vedením konstruktérů Pavla Beneše a Miroslava Hajna k vlastním modelům. Z Avie pocházela například nejvýkonnější československá stíhačka 30. let Avia B-534.

Letňanský závod byl založen v roce 1931, původně také pro výrobu letadel. Po druhé světové válce ale dostala továrna v rámci restrukturalizace průmyslu nové úkoly a začala vedle letadel (například dopravní Avia Av-14) a drobnějších strojírenských výrobků jako ložiska nebo vstřikovací čerpadla produkovat nákladní automobily nebo autobusy, které postupně ovládly její výrobní program.

Poměrně dlouho ale letňanská automobilka nevyráběla vozy pod svou značkou. Nejprve od roku 1947 produkovala nákladní automobily Škoda 706 i z nich odvozené autobusy. V roce 1961 pak z vysočanské pragovky převzala výrobu terénních nákladních vozů Praga V3S, které produkovala do 80. let.

Na silnici značku Avia proslavily až typické většinou modré "saviemy", licenční verze francouzského lehkého nákladního vozu z koncernu Renault, které se začaly vyrábět v roce 1968. V 80. letech se ročně vyrábělo asi 17 000 avií a ještě na počátku 90. let téměř 10 tisíc. V různých obměnách se původní model řady A vyráběl až do roku 2001, celkem jich vzniklo na čtvrt milionu. Poté nastoupil nový vůz, jehož vývoj přišel automobilku na čtyři miliardy korun.

Fotogalerie: Avia a další vozy vyráběné za socialismu

V letech 1991 a 1992 se původní podnik s 20 tisíci zaměstnanci a sedmi odštěpnými závody rozdělil do samostatných společností. Akciová společnost Avia vznikla v roce 1992 a o tři roky později do ní vstoupila jako majoritní vlastník jihokorejská skupina Daewoo. Ani ta ale nedokázala automobilku postavit na nohy. V roce 2004 Avii ovládla investiční skupina Odien, která v říjnu 2006 prodala výrobu vozidel indickému producentovi nákladních vozů a autobusů, společnosti Ashok Leyland z koncernu Hinduja Group.

Počty vyrobených vozů v posledních dvou dekádách většinou meziročně klesaly. Ještě v roce 1998 firma vyrobila 3500 automobilů, o tři roky později to už bylo 1100 a v roce 2009 zhruba 300. Poté se ale situace začala pomalu zlepšovat a loni automobilka výrazně zvýšila prodej a po více než deseti letech překonala hranici tisíce prodaných nákladních vozů. 

Hospodaření letňanské společnosti, která ke konci loňského roku zaměstnávala 227 lidí, se v posledních 15 letech pohybuje většinou v červených číslech. V roce 2011 firma vykázala ztrátu přes 260 milionů korun, o rok dříve 199 milionů. Loni sice zvýšila tržby meziročně o polovinu na 665 milionů korun, i tak ale zůstala v zatím neupřesněné ztrátě. V černých číslech byla firma naposled (a výjimečně) v roce 2009, kdy vykázala konsolidovaný zisk 28,5 milionu korun.

Retrogalerie: Projděte si historii značky Avia

 

Právě se děje

Další zprávy