Opravdu musíte mít vlastní auto? Sdílení podpoří i stát

Radek Pecák Radek Pecák
27. 4. 2013 14:03
Ministerstvo dopravy Car sharing zmiňuje v materiálu o nové dopravní politice
V Itálii i jinde narazíte na vyhrazená parkovací místa.
V Itálii i jinde narazíte na vyhrazená parkovací místa. | Foto: Wikipedia

Brno - Málokdo jezdí rád s automobilem na technickou kontrolu, zabývá se termíny pro výměnu oleje či pneumatik. O placení povinného ručení nebo dálniční známky ani nemluvě. Pro lidi, kteří auto nepotřebují dnes a denně, vypadá car sharing jako dobré řešení.

"Máme spočítáno, že car sharing, tedy sdílení aut, se vyplatí lidem, kteří najezdí ročně méně než deset tisíc kilometrů," uvádí předseda brněnského družstva AutoNapůl Stanislav Kutáček.

Motoristů, kteří ročně ujedou méně než deset tisíc kilometrů, jsou přitom v Česku statisíce. A jejich řady stále rostou, zejména kvůli stoupajícím cenám pohonných hmot.

V Německu, v Itálii a třeba i v Rakousku má sdílení aut dlouhou tradici. Například v Brémách je do něj zapojeno pět tisíc lidí. V Česku oficiálně začalo právě v Brně před dvěma lety, i když už předtím tam rodiny, které se znaly, společně provozovaly několik automobilů.

V příštích letech by se tento způsob individuální dopravy měl více rozšířit i v Česku. Alespoň teoretickou podporu mu poskytuje materiál Dopravní politika ČR pro období 2014-2020 s výhledem do roku 2050, který vypracovalo ministerstvo dopravy.

Podporování takových projektů je podle úřadu „smysluplné především ve větších městech, kde je zajištěna kvalitní a dostupná městská hromadná doprava a která se potýkají s nadbytkem individuální automobilové dopravy a problémem záboru veřejného prostoru na úkor individuální automobilové dopravy," píše se doslova v dokumentu.

V Paříži se sdílejí i elektromobily.
V Paříži se sdílejí i elektromobily. | Foto: Aktuálně.cz

Smyslem je především zlepšit životní prostředí a ušetřit parkovací místa. "Uživatel, který automobil nevlastní, při rozhodování, jaký způsob dopravy využít pro danou cestu, citlivěji vnímá celkové náklady na ujetý kilometr, a proto častěji volí jiné druhy dopravy, jako MHD nebo nemotorovou dopravu," dodávají autoři.

Družstva se musí domluvit s obcemi

Tento systém, stejně jako spolujízdu, chce stát na místní úrovni podporovat zřizováním vyhrazených parkovacích míst, levnějším mýtným a podobně.

Ministerstvo dopravy sice materiál vypracovalo, ale peníze na podporu jednotlivých projektů nemá. "Žádné takové prostředky vyčleněny nebyly," potvrdil online deníku Aktuálně.cz mluvčí ministerstva Martin Novák.  

Předseda brněnského družstva AutoNapůl Stanislav Kutáček už také z vlastní zkušenosti ví, že konkrétní podpora se dá domluvit spíše na místní úrovni. „Na magistrátu o nás vědí, a to je zhruba vše. Určitou vstřícnost jsme již ale zaznamenali v některých městských částech," dodává. Jedním z kroků by měla být vyhrazená parkovací místa.

S myšlenkou car sharingu již brněnské družstvo AutoNapůl, v němž dohromady dvanáct aut sdílí kolem 70 lidí, expanduje i mimo Moravu. "Nyní poskytneme jedno naše auto pro Liberec a v létě připravujeme projekt sdílení aut i v Praze," říká Kutáček.

„Nejprve jsme kupovali ojetiny a dosud máme třeba Škodu felicii. Nyní ale kupujeme už výhradně nová auta, protože se to vyplatí. Jde o kombíky Kia Cee´d, protože právě o takovou kategorii aut je největší zájem," vysvětluje Kutáček.

Na svátky je plno

Registrovaný zájemce si konkrétní auto musí rezervovat na konkrétní termín. To je ale jedna ze slabin projektu, což přiznává i Kutáček. Zájemce o jízdu v exponovaných termínech, jako jsou Vánoce, Velikonoce, jarní prázdniny a podobně, musí na rezervaci myslet dlouho dopředu.

Fotogalerie: Nová auta na českém trhu. Od Adama po Verso

Auto si pak v určený termín vyzvedávají u předcházejícího uživatele. Musí se s ním kontaktovat a převzít klíčky, což je také poněkud nepraktické.

„Připravujeme výrazné zjednodušení tohoto vyzvedávání. Auta totiž bude možné odemykat i startovat pomocí mobilního telefonu po zadání příslušného kódu," plánuje Kutáček.

AutoNapůl také začíná přemýšlet například o využívání aut na CNG. „Tady ale narážíme na příliš řídkou síť plnících stanic. Pro uživatele by to znamenalo většinou zajížďku, a protože se účtuje sazba za kilometr, neměli by o takové auto nejspíše zájem," uvažuje Kutáček. Jiné by to bylo s elektromobily, ale ty jsou zatím příliš drahé. Elektromobily se půjčují například v Paříži v rámci projektu Autolib.

Uživatelé se nestarají o údržbu - tu mají na starosti jmenovaní patroni jednotlivých aut. Lidé prostě jezdí a pak jen zaplatí kilometrovou sazbu. Pokud například natankují, příslušná částka se jim pak vrací.

Za větší auto se platí vyšší taxa, menší je levnější. V současné době je z aut, které má družstvo k dispozici, největším Volkswagen Sharan - každý ujetý kilometr přijde na 7,10 koruny. Naopak nejlevněji se dá kilometr ujet s vypůjčenou felicií nebo Opelem Corsa - za 5,50 Kč.

 

Právě se děje

Další zprávy