Titul Dědeček Automobil má letos Lurin&Klement RK/M

Radek Pecák Radek Pecák
22. 3. 2013 7:30
Porota ocenila i vítězný automobil hraběte Kolowrata
Toto je Dědečk automobil
Toto je Dědečk automobil | Foto: Aktuálně.cz

Vyhlášení výsledků ankety Dědeček automobil 2012 proběhne letos na brněnském Autosalon 4. dubna. Výsledky jsou však již známy.

Tým odborníků skládající se z předsedy Václava Zapadlíka, pěti porotců a hlavního pořadatele provedl hodnocení nominovaných historických vozidel vyhodnotil, že Titul Dědeček automobil 2012 získalo historické vozidlo Laurin a Klement RK r.v. 1913 a Titul Dědeček sympatie 2011/122 získalo historické vozidlo Laurin a Klement F r.v. 1907.

Kolowratův vůz
Kolowratův vůz | Foto: Aktuálně.cz

Laurin a Klement RK/M r.v. 1913/1921 je jedním z mála dochovaných vozidel dokladujících fúzi společnosti Laurin a Klement Mladá Boleslav s libereckou továrnu automobilů RAF orientovanou na automobily pro majetnější vrstvy. Spojením vznikly a následně pod značkou Laurin a Klement se vyráběly typy RK a MK.

Vůz má pětilitrový motor Knight (patent na výroku zakoupila RAF), osazený do vozidla v prvovýrobě a následně vyměněný za další unikát motor OHV tentokrát již  mladoboleslavský (vyroben pouze ve dvou kusech). Stalo se tak na přání majitele - legendární osobnosti, závodníka, hraběte Alexandra Kolowrata. Cestovní a závodní automobil s kapalinou chlazeným motorem dosahoval maximální rychlosti 125 Km/h.

Původnost historického vozidla v majetku Národního technického muzea Praha a vazba na loňské výročí „100 let Laurin a Klement v Liberci" rozhodla o vítězství.

Interiér neobsahoval nic zbytečného
Interiér neobsahoval nic zbytečného | Foto: Aktuálně.cz

Vozem, který získal titul Dědeček sympatie, je Laurin&Klement F z roku 1907 se čtyřválcovým motorem o zdvihovém objemu válců 2438 cm3. Auto bylo vyrobeno cestovní a tréninkové auto pro hraběte Alexandra Kolovrata. Nechal pro něj vyrobit speciální velké acetylenové svítidlo.

S tímto vozem se vydal do místa jednoho z tehdejších velkých závodů do Gaillon. Tam mu měl dorazit závodní speciál. Jenže železnice vůz včas nedodala, a tak musel hrabě Kolowrat vůz model F odlehčit a vyrazit s ním na start závodu. Tento outsider pak porazil veškerou konkurenci.

Následně byl vůz prodán do Vídně, kde vydržel v garáži až do začátku tohoto tisíciletí. Nyní je v majetku sběratele Samohýla. 

Dále porota ocenila veteránskou akci roku, kterou se stal Concours d'Elegance Chateau Loučeň - FIVAB a osobnost v oblasti veteranismu, kterou je Jaroslava Brutarová.

 

 

Právě se děje

Další zprávy