Citroën má revoluční hybrid. Využije stlačený vzduch

Radek Pecák Radek Pecák
19. 2. 2013 9:28
Spotřeba se má udržet pod třemi litry benzinu na sto kilometrů jízdy
Foto: Citroën

Malou revoluci připravuje automobilka Citroën pro nadcházející ženevský autosalon. Ve voze C3 zde představí namontovaný nový typ hybridního systému. Ten kombinuje klasický benzinový motor s hydraulickým systémem.

Automobil tedy bude doslova a do písmene schopen jízdy na vzduch. V městském režimu prý dokonce až ze dvou třetin.

Automobil tudíž nepotřebuje žádnou přídavnou baterii, bez níž se neobejdou dosud používané hybridy. Hybrid Air má přitom umožnit dosažení kombinované spotřeby pod tři litry na sto kilometrů jízdy.

Nádrže se vzduchem jsou na spodku vozu.
Nádrže se vzduchem jsou na spodku vozu. | Foto: Citroën

Technologie Hybrid Air zahrnuje benzinový motor Puretech, systém skladování energie ve formě stlačeného vzduchu, dále sestavu dvou motorových hydraulických čerpadel a automatickou planetovou převodovku. Celý systém řídí program, který na základě způsobu jízdy řidiče optimalizuje energetický výdej.

Spotřeba ve městě klesne téměř na polovinu

K dispozici jsou tři režimy:

1) režim Air s nulovými emisemi. Takto je možné jet rychlostí až 70 kilometrů v hodině. 

2) klasický režim, kdy pracuje jen spalovací motor

3) kombinovaný režim, využívající jak výkon spalovacího motoru, tak sílu stlačeného vzduchu. Využívat se bude zejména při zrychlování. Celkový výkon pohonné soustavy pak může dosáhnout až 90 kW.

Foto: Citroën

Citroën v tiskové zprávě tvrdí, že systém Hybrid Air upravený pro vůz Citroën C3 VTi 82 snižuje spotřebu paliva o třetinu na hodnotu 2,9 litru na 100 kilometrů ve smíšeném režimu a emise CO2 činí 69 g/km. Při jízdě ve městě se spotřeba paliva snižuje o zhruba 45 procent. Sériový vůz má být připraven ke vstupu na trh již za tři roky.

Technologie je vhodná pro všechny kompaktní i menší užitkové vozy a účinek soustavy je stále stejný, ať je venku zima nebo teplo. To je rozdíl oproti bateriovým hybridům. Navíc cena bude také příznivější.

Levný a nenáročný na prostor

Použitý systém přitom nezmenšuje ani prostor v kabině, ani v zavazadlovém prostoru. Tlakové nádoby na stlačený vzduch jsou totiž umístěny pod podlahou automobilu.

Využitím stlačeného vzduchu v automobilech se Citroën zabývá již téměř 60 let. Například již v roce 1955 přišel u vozu DS s technologií využívající stlačený vzduch a vysokotlakou hydrauliku. Ta napomáhala současně chodu a ovládání odpružení, řízení, brzdění a poloautomatické převodovky.

V roce 1958 pak vyrobili inženýři značky prototyp hybridního vozu 2 CV, který využíval stlačený vzduch a hydrauliku pro podporu akce spalovacího motoru. Projekt se ale nikdy nezrealizoval kvůli nezájmu trhu a technologiím, které nebyly v té době dostatečně přizpůsobené pro sériovou výrobu.

 

Právě se děje

Další zprávy