Konec dopravních přestupků? Řidiče pohlídá Velký bratr

Radek Pecák Radek Pecák, Tomáš Rybecký
30. 8. 2012 12:02
Nové technologie zkontrolují alkohol, telefonování při řízení i povolenou rychlost
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Kateřina Severová

Praha - Auta už nyní dokážou sama brzdit za nepozorného nebo třeba kolabujícího řidiče. Dovedou i otočit volantem tak, aby se vůz vrátil zpět do patřičného jízdního pruhu. Řidič však vždy může převzít řízení a elektroniku "přemoci".

Teď se ale vyvíjejí systémy, které řidiči proti jeho vůli znemožní, aby vyvíjel určitou činnost.

Prvním příkladem byl "alkoholový klíč" vyvinutý dnes již zkrachovalou automobilkou Saab. Řidič musí nejprve do klíče s trubičkou dýchnout, a teprve poté, co uvnitř instalovaný alkotester shledá, že je hladina alkoholu v dechu v pořádku, dovolí mu elektronika auto nastartovat. Systém se nyní využívá v praxi v nákladních Scaniích.

Klíč a alkotester v jednom.
Klíč a alkotester v jednom. | Foto: Aktuálně.cz

Rušička na mobily

Nyní indičtí vědci navrhují instalovat do nákladních vozů další speciální zařízení. Rušičky mobilního signálu mají zabránit tomu, aby řidič během jízdy telefonoval. Výzkumníci z technologické univerzity v Tamilnadu říkají, že dvacet procent nehod způsobených po celém světě řidiči nákladních aut se stalo v okamžiku, kdy šoféři telefonovali.

Problém podle nich není jen ve vytáčení a držení telefonu, ale i v celé konverzaci, která odvádí řidičovu pozornost. To znamená, že riziko nehody zvyšuje i používání hands-free sady. Proto ta rušička.

Rušička se má aktivovat jen v případě, že mobil používá sám řidič. Signál je totiž slabý a pokrývá pouze sedadlo za volantem. Ostatní cestující tedy budou moci v klidu mobil používat dále.

Bičem na řidiče má být navíc hrozba, že systém zvládne na telefonující řidiče upozorňovat policii.

Zatím se prý neuvažuje o tom, že by se rušičky montovaly i do osobních aut. Jenže co není, může být...

Omezení pro motorkáře

Další novinka má pro změnu ukáznit motorkáře. Spočívá v instalaci speciálního zařízení spolupracujícího se systémem GPS. O jeho nasazení vážně uvažují ve Francii.

Systém Lavia (ze zkratky Limitateur s'adaptant à la vitesse autorisée) je vlastně omezovač rychlosti přizpůsobující se rychlostním limitům v daném místě.

Prostě systém ví, kde se motocyklista v danou chvíli nachází a jaká je zde povolena maximální rychlost. Právě na tu tedy nastaví omezovač. Motorkář nemůže zrychlit, i kdyby za plynovou rukojeť tahal sebevíce.

 

Právě se děje

Další zprávy