Skutečné ceny tuzemských veteránů brzy odtajní aukce

Radek Pecák Radek Pecák
20. 4. 2012 3:14
Renovace a výroba dílů na veterány u nás živí stovky lidí
IIustrační foto
IIustrační foto | Foto: Radek Pecák

Zřejmě příští rok uspořádá aukční síň Bonhams v Česku první specializovanou aukci veteránských vozidel a motocyklů. Završí se tak proces přeměny z velmi chaotického stavu panujícího na počátku devadesátých let minulého století, kdy se otevřel pro tuzemské sběratele i zahraniční trh do poměrů, které jsou obvyklé v zemích na západ od České republiky.

"Myslím, že se řada lidí na takovou akci těší a vím o desítkách lidí, kteří se jí chtějí aktivně účastnit," sdělil Aktuálně.cz Jan Zvelebil, spolupracovník zmíněné aukční síně a současně odborník na historické automobily Federace klubů historických vozidel.

Aukce mimo jiné napoví, zda hodnota exemplářů nabízených k prodeji je skutečně taková, jaká se za ně vyžaduje například při prodejích přes inzeráty nebo na burzách.

Foto: Radek Pecák

Mimochodem, zkušenosti odborníků na veterány v ČR ukazují, že ceny aut a motorek v nálezovém stavu, se za posledních dvacet let skoro zdesateronásobily. To potvrzuje například dlouholetý pořadatel velkých brněnských burz s veteránskými díly Lubomír Slavíček.

Mnohé koupě je lepší si rozmyslet

"Dokonce jsou u řady typů vozidel tak vysoko, že pokud by majitel  koupil kompletní, pojízdné vozidlo za zhruba půl milionu, a chtěl ho dobře zrenovovat, což je záležitost od půl milionu korun výše, pak si troufám říci, že při následném prodeji bude vždy tratit," soudí Zvelebil.

Pro ilustraci uveďme například cenu Tatry 87, v současnosti jednoho z nejvyhledávanějších vozů z tuzemské produkce. Zatímco před šesti lety bylo možné koupit dobře zrenovovaný vůz za částku něco přes milion korun, dnes se na internetových serverech nabízí kolem 3,5 milionu. 

Proto také podle něho už dnešní významní sběratelé veteránů nekupují velká množství aut různých typů, jako to velmi často dělali právě po pádu komunistického režimu, ale velmi si vybírají kousky k doplnění sbírek. Mnozí dokonce třeba několik vozů prodají, aby si mohli dovolit jeden opravdu zajímavý kousek, říká Zvelebil.

Foto: Radek Pecák

Dobrý renovátor se specializuje

Začíná se také měnit přístup majitelů k vozům. "Většinou je měli  jen jako jakési investiční a výstavní kousky a vlastně s nimi nejezdili, což je škoda nejen pro veřejnost, ale i pro ty stroje," říká Zvelebil.  I tento přístup se ovšem začíná měnit směrem ke stavu obvyklému třeba v Anglii a Francii. "Tam třeba nemají obvykle ta auta či motorky tak nablýskaná jako například v Německu, ale zato velmi dbají na to, aby byla funkční," vysvětluje.

V Česku se za poslední léta také velice rozrostl byznys s renovačními dílnami a výrobou replik dílů. "Jejich obrat je určitě v řádech stamilionů korun." odhaduje Zvelebil. Zdaleka ne všichni odvádějí kvalitní práci, ale jsou zde i firmy, u nichž si zadávají renovace přední sběratelé ze západní Evropy," dodává Zvelebil. Dodává, že jedním z důležitých kritérií pro to, jak poznat, že sběratelskému kousku při renovaci skutečně pomohou a neublíží je specializace. " Všichni ze špičky se orientují obvykle na jedinou značku," dodává.

"Ten boom je opravdu velký. Na počátku 90. let své služby prezentovalo jen několik výrobců a renovátorů, dnes jsou jich jen v okolí Brna desítky," potvrzuje Slavíček.

    

 

Právě se děje

Další zprávy