Porsche bude brzy patřit VW. Jak se koncern rozšiřoval?

Radek Pecák Radek Pecák
31. 1. 2012 20:20
V posledním desetiletí Volkswagen nakoupil hlavně luxusní značky
Foto: Radek Pecák

Už se tak mělo stát vloni, ale nakonec bylo převzetí automobilky Porsche koncernem Volkswagen odloženo. Nyní už v cestě, zdá se, nic nestojí.

Dozorčí rada německé automobilky Volkswagen bude o tomto záměru jednat 14. února. S informací přišel týdeník Der Spiegel.

Volkswagen již v Porsche vlastní 49,9 procenta akcií a zbývajících 50,1 procenta by měl získat za 3,9 miliardy eur (asi 98 miliard Kč) plus daně.

Právě daně byly jedním ze sporných bodů. Původně by totiž Volkswagen měl zaplatit na daních za akvizici kolem miliardy eur, nyní údajně dosáhl snížení na částku v hodnotě několika stovek milionů eur. Celkově tak začlenění značky bude největší evropskou automobilku stát přibližně osm miliard eur.

Porsche se tak stane desátou značkou tohoto koncernu.

Jako první získal VW značku Audi 

Jako první se Volkswagen spojil se značkou Audi. Tu v roce 1909 založil August Horch. Poté, co se v roce 1965 spojila s AutoUnion, převzalo Volkswagen celé uskupení Audi NSU AutoUnion. Nakonec z těchto značek zůstala do dnešních dnů pouze jedna.

Audi vyrábí zejména manažerské limuzíny
Audi vyrábí zejména manažerské limuzíny | Foto: Audi

Největší vlna rozšiřování koncernu nastala v devadesátých letech minulého století. Jako první přišel na řadu španělský Seat, jehož stoprocentní ovládnutí nastalo v roce 1990.

Jen o rok později privatizoval Volkswagen mladoboleslavskou Škodovku. Vloni se tak slavilo 20. výročí tohoto spojení, které se brzy ukázalo jako velice životaschopné.

V polovině 90. let získal Volkswagen značku Bugatti. Tohoto výrobce sportovních a luxusních vozů založil v roce 1909 Ettore Arco Sidoro Bugatti. Proměnil bývalou barvířskou dílnu v továrnu, kde vyráběl krásné a hlavně velice rychlé automobily. Po smrti zakladatele firma víceméně zkrachovala, až v roce 1989 ji koupil Romano Artioli, který vyráběl exkluzivní supersportovní automobil a následně v roce 1995 firmu prodal Volkswagenu. Už pod jeho vedením vznikl projekt nejrychlejšího sériově vyráběného vozu Bugatti Veyron.

Po Lamborghini následovala Scania a Bentley

O tři roky později se do portfolia značek koncernu Volkswagen dostalo Lamborghini. Tato značka začala vyrábět auta na přelomu let 1962 a 1963, jenž už o patnáct let později ji postihl úpadek. V roce 1980 firmu koupil švýcarští investoři, pak se dostala do rukou amerického Chrysleru, následně indonéské investiční společnosti a od ní ji pak koupil Volkswagen.

Aventador je nejnovější vůz Lambroghini
Aventador je nejnovější vůz Lambroghini | Foto: Radek Pecák

V roce 2000 pak získal Volkswagen významný podíl akcií švédského výrobce nákladních aut Scania, který už měl v té době bezmála stoletou tradici výroby těžkých užitkových vozidel.

Kromě vlastní uměle vytvořené značky Volkswagen Užitkové vozy pak byla dosud posledním nákupem VW získání luxusní značky Bentley. Kolem toho byla zajímavá tahanice s automobilkou BMW. Samostatná firma Bentley byla totiž v roce 1931 pohlcena značkou Rolls Royce a pak se pod značkou Bentley prodávaly pouze méně vybavená vozidla Rolls. V roce 1998 společně vstoupily do hry o získání obou slavných britskýcch značek BMW a Volkswagen. V roce 2002 se pak dohodly, že BMW získá Rolls Royce a Volkswagen Bentley.

Porsche, které už se na minulých autosalonech prezentovalo jakou součást koncernu Volkswagen, vloni navýšilo prodej aut o 22,2 procenta na rekordních 118 867 vozů. K růstu přispěla hlavně vysoká poptávka z Asie.

Plán byl přitom jen zhruba 100 000 vozů. Další růst očekává Porsche i v letošním roce, hlavně díky nové generaci vozů 911.

 

Právě se děje

Další zprávy