Co chystá Škoda Auto? Tady je deset letošních novinek

Radek Pecák Radek Pecák
31. 1. 2012 11:30
Novou octavii uvidíme na fotografiích na konci tohoto roku
Foto: Aktuálně.cz

Rok 2011 byl pro mladoboleslavskou Škodovku ohromně úspěšný. Čísla o výsledcích hospodaření sice ještě nejsou k dispozici, ale lze předpokládat, že díky nejúspěšnějším prodejům ve své historii nebudou špatná. A to přesto, že firma hodně investovala, například do závodu ve Vrchlabí, kde se začnou dělat automatické převodovky, dále kvůli budoucímu modelu Rapid rozšiřovala výrobní kapacity v Mladé Boleslavi a v tomto městě také buduje nová školící a vývojová centra.

Letošek má být pro nejvýznamnější firmu České republiky ještě důležitější. Čeká ji totiž množství novinek. Zde je deset nejdůležitějších:

1. Pětidveřová Škoda Citigo

Škoda chce dále posílit svoji pozici na tuzemském i evropském trhu. A bez malého konkurenceschopného modelu to nepůjde. I na jízdní vlastnosti a motor třídveřového modelu se pějí oslavné ódy, nicméně tato karosářská varianta moc v oblibě není. Pětidveřový vůz se začne v bratislavské továrně Volkswagenu montovat již za několik týdnů. Novináři se s ním poprvé budou moci svézt v polovině února.

2. První autosalon podle nového firemního konceptu

Vloni na ženevském autosalonu Škoda poprvé prezentovala podobu svého nového firemního loga a také koncept nového autosalonu. Zatím v Česku žádný takový nestojí. První, který bude alespoň z větší části podobný modelu vystavenému v Ženevě otevře ve Vestci u Prahy, jak již informoval deník Insider, prodejce Auto-Brejla. Další budou následovat. Proměna má být dokončena do konce příštího roku, i když podle možností bude vybrána jedna ze tří možných variant.

Takto mají vypadat již brzy autosalony Škoda
Takto mají vypadat již brzy autosalony Škoda | Foto: Radek Pecák

3. Vývoj velkého terénního vozu a dodávky

Škoda se nespokojí se současným počtem svých modelových řad. Aby mohla hrát zejména v Evropě a Rusku roli jakéhosi nárazníku proti jihokorejskému koncernu Hyundai, musí se mu umět postavit zejména v kategorii tolik oblíbených sportovně užitkových vozů. Samotný Yeti, přes nesporné kvality, nestačí, a tak se musí poměrně rychle vyvinout větší vůz SUV.

Škoda také v současné době neumí zaujmout živnostníky a malé firmy nabídkou užitkového vozu. Přestože je stále ještě poptávka po pickupech, v budoucnu zřejmě Škoda bude nabízet malou dodávku.

4. Škoda Rapid

Jméno vozu, který bude vypadat velmi podobně jako koncept Mission L z autosalonu ve Frankfurtu, ještě definitivně potvrzeno není. Jisté ale je, že se v létě začne v Mladé Boleslavi vyrábět. Má to být vůz pro masy, i když v prodejích octavii zřejmě nikdy nepředstihne. Rapid bude prostorné auto a díky použitým levnějším řešením bude i velmi dostupné. Má být alternativou pro ty, kteří by si jinak kupovali například Hyundai Elantru nebo Renault Fluence.

Již brzy uvidíme sériovou podobu tohoto vozu
Již brzy uvidíme sériovou podobu tohoto vozu | Foto: Radek Pecák

5. Testování elektrické octavie

Řada lidí dostane letos a příští rok možnost svézt se s elektrickou verzí octavie. I když toto auto nikdy nepřijde do sériové výroby, zkušenosti budou využity v budoucnosti. Tato aktivita také nepochybně pozvedne "zelenou" image Škodovky. Současně se díky tomuto vozu budou vyvíjet další součásti klasických vozů, jako například navigace, systémy rekuperace energie a podobně. Škodovka ale předpokládá, že i v budoucnosti bude elektrických aut prodávat ze svého objemu menší procento než koncernoví sourozenci Audi a Volkswagen.

6.Vývoj hybridních automobilů

Tlak na snižování flotilových emisí znamená pro automobilky to, že se musí zaobírat i jinými typy pohonů než dosud. Například dieselové verze v případě Škody po vstupu normy Euro 6 v platnost budou kvůli jejich nákladnost na ústupu a naopak se budou muset dostat do hry i hybridní pohony. Díky nim a díky současnému způsobu měření spotřeby a emisí, lze totiž takzvané flotilové emise dostat opět o kousek níže.

Elektromobilů bude Škoda zatím vyrábět jen málo
Elektromobilů bude Škoda zatím vyrábět jen málo | Foto: Radek Pecák

7. Nástup modelů na zemní plyn

Ze stejného důvodu, a také i kvůli zájmu zákazníků, kterým vadí příliš drahé klasické pohonné látky benzin a nafta, začne Škoda ve velké míře nabízet auta ve verzích na CNG, tedy stlačený zemní plyn. Určitě se tak dá očekávat v případě roomsteru a také octavie. Pohon má Volkswagen dávno vyvinutý a není drahý.

8. Pokus o oživení modelu Roomster

S roomsterem chce Škoda letos udělat něco podobného, co s fabií, když představila edici Monte Carlo. V některých zemích je dokonce takto vyzdobená fabia nejprodávanější verzí. U roomsteru potřebuje Škoda zjemnit příliš viditelnou disproporci mezi předním bočním a zadním bočním okénkem. Hodlá to udělat mimo jiné pomocí polepů, zatím však neměla k dispozici dostatečně trvanlivé.

Roomster podstoupí zkrášlovací proceduru
Roomster podstoupí zkrášlovací proceduru | Foto: Škoda -auto

9. Příchod octavie nové generace

Letos si do autosalonů pro novou (již třetí generaci octavie po spojení s koncernem VW) zatím moci přijít nebudeme, ale na konci roku uvidíme minimálně její fotografie. S tímto vozem podle slibů předních činitelů koncernu skončí éra, kdy Škoda byla jednou z mála předních evropských automobilek, která nenabízela moderní asistenční systémy jako sledování mrtvého úhlu či asistent pro udržení v jízdním pruhu. Současně má být majstrštykem šéfdesignéra Jozefa Kabaně. Určitě bude toto auto opět o něco větší než současná octavie, určitě bude mít opět velký zavazadlový prostor a určitě půjde opět o karosérii liftback.

10. Překonání hranice milionu vyrobených aut za rok

Tohle je ze všech zmiňovaných bodů nejméně jisté a také nikdo ze šéfů mladoboleslavské automobilky na toto téma nehodlá mluvit. Možné to ovšem je. Oproti letošnímu stavu totiž Škoda nabídne zmiňované pětidveřové Citigo a také vyžádaný Rapid. Lze předpokládat, že opět letos stoupnou prodeje v Číně a Rusku a velmi podstatně v Indii, kde se naplno rozbíhají prodeje zdejší verze modelu Rapid. Pokud se Evropa nepropadne do úplné krize, mohlo by to vyjít.

 

Právě se děje

Další zprávy