Den na D1 s policejním passatem. Řidiče už nepřekvapí

Radek Pecák Radek Pecák
20. 1. 2012 18:50
Policejní auta sloužící na D1 mají najeto přes 300 tisíc kilometrů
Foto: Radek Pecák

Za tři roky, co policisté využívají takzvané rychlé dálniční passaty, už tyto vozy vesměs stačily najezdit kolem tří set tisíc kilometrů.

"Myslím, že kluci na úseku u Ostravy už mají dokonce ke čtyřem stům tisícům," říká František Svoboda, policista z dálničního oddělení ve Velkém Beranově u Jihlavy na dálnici D1. S ním a jeho mladou kolegyní redaktor deníku Aktuálně.cz absolvoval část z jejich dvanáctihodinové směny.

Černý Volkswagen Passat R 36, ve kterém jsme jezdili, měl na tachometru onoho lednového všedního dne údaj svědčící o ujetých více než 289 tisíci kilometrech.

Přístroje, které policisté využívají, jsou namontovány na středové konzoli a v jejím okolí
Přístroje, které policisté využívají, jsou namontovány na středové konzoli a v jejím okolí | Foto: Radek Pecák

Lidé si možná myslí, že tato auta, která mají motory s výkonem 300 koní a dokáží se rozjet na více než 250 kilometrů v hodině, pořád jezdí kolem dvoustovky. Opak je pravdou. Během těch čtyř hodin, co jsme jezdili na přiděleném úseku (ten, který obhospodařuje dálniční oddělení Velký Beranov je ze všech nejdelší - měří skoro stovku kilometrů mezi kilometry 73,7 a 166) jsme jeli maximálně kolem 160 kilometrů v hodině.

Právě kvůli délce úseku tu mají rychlé passaty hned dva. Obvykle se auto pohybuje rychlostí mezi stovkou a stotřicítkou, to proto, aby si posádka mohla všímat i dění v kabinách okolojedoucích aut.

V horších podmínkách lidé zpomalí

"No, on dneska je trošku mimořádný den," vysvětluje nepřítomnost rychlých jezdců František Svoboda, který je jedním z patnácti policistů, kteří jsou na tomto oddělení vyškoleni a oprávněni rychlý vůz řídit. Sám s ním má naježděno o hodně více než 30 000 kilometrů.

"Řidiči vidí, že je na dálnici poprašek sněhu a jezdí s rozvahou. Také jsme za celý den neměli jedinou nehodu," dodává a vysvětluje, že je lepší, když jsou na celém úseku přibližně stejné, a třeba i špatné podmínky, než když na jenom místě prší či sněží a o kus dál svítí sluníčko. "To pak do toho někdo vletí a na malér je zaděláno," tvrdí.

Při překročení rychlosti se za celou naši službu během úterního odpoledne nikoho nepodařilo přistihnout. Dílem na tom určitě mělo vinu počasí, protože viditelnost byla velice špatná, kola aut totiž na mokré a místy dokonce lehce bílé dálnici zvedala vodní tříšť, dílem pak také to, že zdejší passaty jsou pravidelným jezdcům na D1 dobře známé.

"Není výjimkou, že nějaký řidič dojede na naši úroveň, podívá se do okénka, pokyne nám a odjede. Nejčastěji se prý při překročení rychlosti podaří přistihnout Poláky a Slováky. "I to ale beru jako náš úspěch," říká a myslí tím, že si passaty získaly respekt.

Proto také policisté v poslední době často začali passaty odstavovat na nějakém skrytějším místě, odkud se dá vyjet na dálnici, a pokud odhadnou, že ten a ten automobil vysoce překračuje povolenou rychlost, vyrazí za ním.

Novinkou ve výbavě jsou zastavovací pásy
Novinkou ve výbavě jsou zastavovací pásy | Foto: Radek Pecák

Stále se ještě dost řidičů nepoutá

To úterní odpoledne ale přece jen někteří řidiči platili pokutu. Zatímco řidič tahače Scania, který vezl do opravy těžký bagr, bral pokutu za to, že nebyl připoután s úsměvem - "Ten pás je tam špatně ukotven a mně to řeže do krku," - sdělil důvod, tak u dalšího jsme byli svědky agresivního slovního napadání policejní hlídky: "Proč jste mě předjížděli a pak znovu zpomalovali.... To přece nesmíte. Já jsem bývalý policista, sloužil jsem přes dvacet let... A odkud vy jste?" zajímal se řidič černé octavie.

Netušil v tu chvíli ještě, že ho policisté nestaví kvůli překročení rychlosti, ale kvůli tomu, že on ani jeho spolujezdkyně nebyli připoutáni.

"To je ještě poměrně slabá káva. Denně si vyslechneme daleko horší věci," mává nad řidičovým počínáním rukou policista Svoboda.

Když se pak bavíme o tom, zda zastavuje i řidiče, kteří třeba jedou chvilku 140,  říká, že nikoli, "Já razím teorii, že se každý může na chvilku zapovídat a zapomenout sledovat tachometr, zvláště ve velkých a silných autech, kde ta rychlost není moc cítit a ani ze zvuku motoru se to nedá dost dobře vypozorovat," říká. Na druhou stranu lze tohle odpustit na suché dálnici při dobré viditelnosti a za malého provozu. "Někdy už ale i 140 může být agresivní jízdou, a to pak je třeba jednat," vysvětluje.

Chytali i zloděje benzínu

To, že policisté na dálnici nejsou jen kvůli trestání, dokazuje o chvíli později, to si všímáme, že jedné octavii nesvítí zadní světla. "Má určitě denní svícení," soudí František Svoboda. Venku je přitom přes denní dobu docela velké šero. Auto předjíždíme a je tomu skutečně tak.

Vzápětí kolegyně namačká příslušná tlačítka, na displeji na zadním okně se objevuje nápis "Rozsviť světla", který je jedním ze šestnácti nápisů, který Passat umí rozsvítit. Řidič, který se v tu chvíli jistě obává pokuty, tak poslušně učiní, passat odjíždí pryč a řidič octavie si může oddechnout.

Nové passaty budou vypadat civilně
Nové passaty budou vypadat civilně | Foto: Aktuálně.cz

Posádka také projíždí při každé jízdě všechna odpočívadla a parkoviště u čerpacích stanic. "Tady se často děje nějaká trestná činnost a takto snad někoho odradíme," sděluje policista a  hned se svěřuje s tím, že nedávno se mu podařilo chytit řidiče, který v autě s kradenými značkami ujížděl od benzinky bez placení. Byl tehdy ve správný čas na správném místě.

Přestože s passatem za celou dobu provozu nebyly žádné problémy, pouze se měnil olej, brzdové destičky, kotouče a žárovky, už se těší, až dostanou na oddělení i nějaký nový passat z dvacítky kusů, které policie dostane v dubnu. "Jednak nebude v provozu tak nápadný (je totiž vzhledově prakticky nerozeznatelný od klasických passatů obchodních cestujících s turbodieselovými motory) a jednak by v něm měla být i lepší technika.

"Zvláště ve vysokých rychlostech je totiž velmi obtížné jet tak, aby se rychlost passatu na delší dobu srovnala s tím, kterého stíháme a chceme změřit. Jen tehdy, když oba vozy jedou stejnou rychlostí, je totiž možné přesně změřit, jak rychle vůz před policisty ujíždí a přestupek zaznamenat do paměti počítače," vysvětluje Svoboda.

V nové sérii passatů totiž bude i klasický radar, který umožňuje měření třeba i ze stojícího vozu. Navíc třeba bude schopen nahrávat zvuk, takže agresivní řidiči by si měli pomalu začít dávat pozor na jazyk.

 

Právě se děje

Další zprávy