Na dálnici už se neotočíte, silničáři zacelí svodidla

Radek Pecák Radek Pecák
18. 12. 2011 20:22
Ředitelství silnic a dálnic začalo umísťovat svodidla na bývalé přejezdy pro silničáře
Foto: Radek Pecák

Ještě před několika lety bylo celkem běžné, že jste na dálnici či rychlostní silnici viděli auto, jak se snaží otočit do protisměru. Samozřejmě v místech, kde ve středním dělicím pásu chyběla svodidla. To, že šlo o velmi nebezpečnou situaci, zřejmě netřeba dodávat.

Těchto míst bylo poměrně hodně a obvykle bývala i označena značkou upozorňující na možnost, že se tady budou otáčet vozidla silničářů. Teprve v poslední době začínají tyto mezery mizet. Všimli jsme si toho nedávno při mapování nebezpečných úseků na rychlostní silnici R6 z Prahy směrem na Karlovy Vary s odborníky firmy Citiplan, kteří pracují na takzvaném hvězdičkování silnic.

Tady (na R10) se již začalo pracovat.
Tady (na R10) se již začalo pracovat. | Foto: Radek Pecák

Výsledkem pak bude mapa, na které budou bezpečné úseky silnic označené pěti hvězdičkami a ty nejméně bezpečné jen dvěma.

Napravování na starších silnicích začalo až letos

"Je to dobře, i když to samozřejmě mohlo být hotovo už dávno," konstatoval Jiří Landa, technický ředitel zmíněné firmy a dopravní expert. Přerušená svodidla ho hodně rozčilují.  "Tudy se pak může dostat na čtyřproudé silnici do protisměru auto, které někdo vytlačil, nebo má jeho řidič mikrospánek," vysvětluje důvod. Že pak je střet s autem přijíždějícím proti rychlostí 130 kilometrů v hodině obvykle fatální, asi není třeba dodávat.

Na to, že řada silnic není v tomto ohledu v pořádku, upozorňují i sami řidiči. Například do redakce se ozval Jan Šilar, který byl před časem svědkem tragické dopravní nehody v místě chybějících svodidel u Dobříše. "Po čelní srážce zbyla na místě dvě zcela placatá auta, ve kterých nezbýval žádný prostor pro přežití člověka," popsal svůj hrůzný zážitek. Proto v září zaslal na Ředitelství dopravní služby Policejního prezidia ČR e-mailem dopis, ve kterém žádal o doplnění chybějících svodidel. Dostal odpověď, že věc byla postoupena na Ředitelství silnic a dálnic.

I tato mezera mezi svodidly na stejné komunikaci bude muset zmizet.
I tato mezera mezi svodidly na stejné komunikaci bude muset zmizet. | Foto: Radek Pecák

"Měsíce se pak  nic nedělo, a proto se obrátil na redakci Aktuálně.cz. "Současný stav svodidel je naprosto nepochopitelný a neomluvitelný, prosím zjednejte nápravu. Dejte mi prosím vědět, jak bude věc řešena," napsal.

Čtenář se svodidel dočkal

Zda to bylo souhrou náhod, nebo zda Ředitelství silnic a dálnic začalo jednat na popud čtenáře a následný zájem redakce, se už pravděpodobně nezjistí, nicméně ve stejný týden, v němž přišla  z ŘSD odpověď na dotaz, kdy budou mezery ve svodidlech zaceleny, se ozval znovu i pan Šilar.

"Tak to tam na strakonické včera konečně předělili betonovými segmenty," napsal s úlevou.

Takto je to správně (R6).
Takto je to správně (R6). | Foto: Radek Pecák

Svodidla budou brzy doplněna i na dalších úsecích rychlostních silnic, kde dosud chyběla, slibuje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. "Absence středových svodidel na přejezdových pásech na R4 (i ostatních rychlostních komunikacích, konkrétně na R10 a R6)  a jejich doplnění bylo součástí akcí připravovaných v rámci odstraňování dopravních závad na starších rychlostních komunikacích v ČR.

Podle ní bylo letos na R4 uzavřeno 14 přejezdů středového dělicího pásu a v rámci celé republiky jich bylo 30. Kromě R4 i na R6, R43 a R52. Také na R7 již jsou všechny přejezdy uzavřeny.  "Dokončení akce je naplánováno s ohledem na zimní období do května příštího roku," sdělila. Kromě toho se budou vyměňovat také poškozená svodidla.

Také na R10 se pracuje 

V současné době podle ní probíhají práce na rychlostní silnici R10 spojující Prahu a Mladou Boleslav a dále Turnov. Přesto, zejména v okolí souměstí Brandýs nad Labem - Stará Boleslav, je ještě několik míst, kde svodidla na úsecích dlouhých i desítky metrů zcela chybí.

Leccos se také zvolna mění na železničních přejezdech. Zvláště těch, kde se odehrály tragické střety automobilů s vlaky, a těch, které byly v rámci kontroly železniční inspekce a dopravních policistů shledány jako nebezpečné, zejména kvůli nevyhovujícímu rozhledu.

"Letos je sice na železničních přejezdech méně mrtvých ve srovnání s loňským rokem (do listopadu 15 obětí oproti loňským 34), přesto určitě není náhodou, že nejvíce jich bylo v Jihočeském kraji, tedy v tom, kde bylo ze všech 14 krajů nalezeno nejvíce přejezdů s nevyhovujícím rozhledem," konstatoval šéf dopravní policie Leoš Tržil.

Tento železniční přejezd na silnici číslo 6 u Krušovic nepatří mezi zcela bezpečné.
Tento železniční přejezd na silnici číslo 6 u Krušovic nepatří mezi zcela bezpečné. | Foto: Radek Pecák

Správa železnic chystá novinky na přejezdech

"My jsme si situace vědomi, na modernizaci přejezdů se ročně věnují stovky milionů korun, nicméně přejezdů je v současné době v České republice 8100 ," informoval  Tomáš Drvota ze Správy železniční dopravní cesty. Řada přejezdů na místech, kde je jich na malém úseku hned několik, se také ruší. Letos jich podle něho bylo zrušeno zatím 68, vloni dokonce 115.

"Nejbezpečnější přejezd rovná se logicky žádný přejezd," dodal. Jenže na odstranění všech přejezdů, tedy vybudování nadjezdů a podjezdů, by bylo třeba 40 miliard korun. "A to jsou peníze, které nikdy k dispozici nebudou," dodal realisticky Drvota.

Při modernizaci přejezdů se ty se světelnou signalizací v poslední době osazují i výstražnými světly, která jsou viditelná na delší vzdálenost než stávající, také se začne zkoušet nový způsob automatického spouštění závor a výstražných světel tak, aby nervózní řidiči nemuseli stát příliš dlouhou dobu. Zatím totiž spínač reaguje na průjezd vlaku v určité vzdálenosti od přejezdu, a pokud je na trati pomalý vlak, musí řidiči před přejezdem čekat příliš dlouho.    

 

Právě se děje

Další zprávy