Očima řidiče: Kritická místa, kde opravy ucpou D1

Radek Pecák Radek Pecák
18. 11. 2011 18:00
Projeli jsme nejfrekventovanější dálnici a zkoumali místa, která projdou opravou
Foto: Radek Pecák

Stav dálnice D1 v úseku mezi Prahou a Brnem je už natolik špatný, že na některých místech musí být uzavřeny části stoupacích pruhů, jinde jsou značky upozorňující na nerovnosti. Nerovnosti ovšem znepříjemňují jízdu prakticky po celém úseku D1 od Mirošovic až po 168. kilometr.

Přes mrazivé počasí, které tento týden panuje, redaktor Aktuálně.cz během testovací jízdy z Prahy do Brna zjistil, že silničáři pracují na řadě míst. Jde však pouze o napravení těch největších škod, generální oprava dvacítky úseků má začít příští rok.

Podle posledních informací z Ředitelství silnic a dálnic se bude každý rok pracovat na zhruba dvou až třech úsecích najednou, v příštím roce přijdou s velkou pravděpodobností na řadu dva úseky ve středních Čechách. První je mezi 41. - 48. kilometrem (Šternov-Psáře), druhý pak mezi 66. - 75. kilometrem (Loket-Hořice).

První velké uzavírky až od června

Původně se s generální opravou, během které bude rovněž dálnice v odstavném pruhu o 75 centimetrů rozšířena, mělo začít v březnu. Ředitelství silnic a dálnic ovšem do té doby nestihne získat všechna potřebná povolení, a tak je podle vyjádření Jiřího Švorce, zmocněnce pro dostavbu D1, pravděpodobné, že velká uzavírka a stavební práce začnou na D1 příští rok v červnu.

Na přítomnost stavebních strojů si budeme muset zvyknout.
Na přítomnost stavebních strojů si budeme muset zvyknout. | Foto: Radek Pecák

Švorc v rozhovoru pro Radiožurnál dále řekl, že v současnosti je zpracována projektová dokumentace pro pět úseků, ale rozhodnutí o tom, kde se bude s opravami pokračovat, záleží na  tom, jak rychlá bude na tom kterém úseku dohoda až se sedmdesáti účastníky řízení.

Podle zjištění redaktora Aktuálně.cz je vlastně jedno, kde se s opravou začne. Prakticky nikde není delší souvislý úsek, po kterém by se jelo pohodlně a kde by nebyly vidět žádné větší škody.

Značka s hrby už na 24. kilometru

Například už na 24. kilometru je rychlostní omezení a upozornění na nerovnosti. Právě tady se nachází most, který má být také opravován mezi prvními.

Značek upozorňující na nerovnosti jsme viděli řadu.
Značek upozorňující na nerovnosti jsme viděli řadu. | Foto: Radek Pecák

Už na 28. kilometru spatřujeme další značku upozorňující na nerovnosti a auto se rozdrnčí na panelech přezdívaných "schody do Brna".

Na 41. kilometru vjíždíme na první úsek připravovaný pro generální opravu. Mezi levým a pravým pruhem jsou vidět značné prázdné spáry, stejně tak mezi pravým a odstavným pruhem. Na mnoha místech jsou záplaty. Tento úsek opravu potřebuje. Postaven byl už v 70. letech a je jasné, že životnost je u konce.

Poněkud nás ale zaráží, že úsek mezi 49. a 52. kilometrem, který nám subjektivně připadá jako ještě horší a navíc je to právě ten, kde se v létě samovolně zdvihl jeden z panelů, do 1. etapy oprav zařazen není.

Kvalitní povrch jen na malých částech

Kolem 61. kilometru je krátký úsek poměrně kvalitní dálnice. Dá se poznat i pouhým sluchem. Hluk od podvozku se výrazně zmenší a celé auto se výrazně zklidní.

Životnost povrchové vrstvy je zjevně u konce.
Životnost povrchové vrstvy je zjevně u konce. | Foto: Radek Pecák

V úseku mezi 66. - 75. kilometrem zaznamenáváme jinde neviděný jev - rozdrobenou svrchní vrstvu povrchu vozovky. Však tady také silničáři frézují povrch v pravém pruhu a za pár dnů tady zřejmě bude nový koberec. Zde je provoz sveden do jednoho pruhu a tvoří se kolona.

Po vyjetí z tohoto úseku by nás mělo čekat relativně pohodových třicet kilometrů, pokud vycházíme z údaje, že tady se zatím generální oprava na žádném z úseků nepřipravuje. Jenže skutečně dobrá je jen část od 75. do 86. kilometru. Už na 87,5 kilometru jsou pořádné výtluky, na 100. kilometru pak v betonu zdaleka viditelné velké praskliny.

Roleta jízdu znechutí

Tento stav trvá prakticky po celý další úsek zařazený do první etapy oprav, tedy od 104. do 112. kilometru. Navíc tu je klasická "roleta". Při jízdě po ní se nedá poslouchat rádio, volant vibruje v ruce...

Roleta je logické pojmenování pro povrch D1 na mnoha místech.
Roleta je logické pojmenování pro povrch D1 na mnoha místech. | Foto: Radek Pecák

Mezi 116. - 128. kilometrem pak roleta pokračuje a krátký oddych dopřeje řidiči až úsek ohraničený zhruba kilometrovníky 128 a 134, než se na ni na 141. kilometru opět vjede. Člověk má skoro radost, že může na 144. kilometru na opravovaném mostě v koloně zpomalit.

Při popisu úseků mezi 153.- 162. a 162. - 168. kilometrem, což jsou poslední dva úseky plánované pro opravy v první etapě,  bychom se už moc opakovali. Opět rozpraskaný beton, výtluky a příčné nerovnosti.        

 

Právě se děje

Další zprávy