"Litrové" auto Volkswagenu se vyrábět bude, ale...

Radek Pecák Radek Pecák
2. 11. 2011 5:02
Výroba poběží v malých sériích, takže bude drahé. Spotřeby pod litr dosáhne jen na prvních 100 km
Foto: VW

Šéf koncernu Volkswagen Martin Winterkorn vyhlásil, že v roce 2013 vyjede z továrny první exemplář takzvaného litrového vozu. Tento automobil vycházející z konceptu XL 1 se honosí řadou unikátních vlastností.

Spotřeba auta, které dokáže jet až 160 kilometrů v hodině, má činit jen 0,9 litru na 100 kilometrů.

To je samozřejmě superhodnota. Jenže, pokud se člověk začte do dalších informací o prototypu, zjistí, že ne vše je ve skutečnosti tak krásné. Auto bude ve skutečnosti takzvaný plug- in hybrid, tedy auto jak se spalovacím, tak i elektrickým motorem a bateriemi dobíjenými rovněž ze zásuvky.

Tudíž to v praxi bude s velkou pravděpodobností vůz (byť zde bude použit vznětový motor na rozdíl od zážehový)  velmi technicky podobný Opelu Amperu či Chevroletu Volt.

Na elektřinu prvních 35 kilometrů

Spotřeba pod jeden litr pravděpodobně možná bude, i když se značným sebeobětováním, ale bohužel jen na prvních sto kilometrech, do nichž auto vjede s nabitými bateriemi. Jen ty samotné dodají energii na dojezd 35 kilometrů.

To, že údaj o méně než litrové spotřebě jaksi nesedí, dosvědčuje také údaj o dojezdu vozu. V technické specifikaci konceptu na stránkých Volkswagenu je uveden dojezd (včetně oné 35 kilometrové elektrické rezervy) 550 kilometrů. A to má auto desetilitrovou nádrž na naftu.

Znamená to, že dieselový dvouválec (jde o polovinu současného rozšířeného motoru 1,6 TDI common rail) bude k pohonu auta potřebovat na každých sto kilometrů přibližně dva litry nafty.

Na jízdu stejnou rychlostí jako golf stačí polovina energie

I to je samozřejmě skvělý údaj. Konstruktéři ovšem motoru ulehčují především superlehká velice nízká karosérie a především minimální čelní odpor s rekordní hodnotou cx 0,186. Prototyp XL1 váží jen 795 kilogramů. Z toho připadá 227 kilogramů na kompletní poháněcí ústrojí, 153 kilogramů na podvozek, 80 kilogramů na výbavu (včetně dvou skořepinových sedadel) a 105 kilogramů na elektrickou výbavu. Zbývá 230 kilogramů a přesně tolik váží karoserie včetně křídlových dveří, čelního okna z tenkého skla a velmi bezpečné nosné skořepiny (monocoque), jejíž konstrukce se již skvěle osvědčila v motoristickém sportu. Celkem 21,3 procenta hmotnosti nového XL1

Volkswagen udává, že prototypu XL 1 stačí k jízdě konstantní rychlostí 100 km/h výkon 6,2 kW ( 8,4 k), což je méně než polovina výkonu potřebného u současných vozidel. Například VW Golf 1.6 TDI s výkonem 77 kW a sedmistupňovou převodovkou DSG potřebuje 13,2 kW / 17,9 k).

 

Právě se děje

Další zprávy