VW UP: Bude nejdospělejší z bratislavských trojčat

Radek Pecák Radek Pecák
23. 10. 2011 0:06
V červnu se v České republice začne prodávat hned ve čtyřech variantách
Foto: VW

Je jisté, že Volkswagen opět začíná dělat auta pro běžné lidi. Platí to o nové verzi Brouka, která opět dává smysl cenou i celkovým pojetím přístupu jeho tvůrců, a lze to jednoznačně říci i po prvním praktickém seznámení s novým autem z bratislavského závodu značky VW.

Seznamování probíhalo v místě, které je malým vozům zaslíbené, totiž v italském hlavním městě. Proto kolonu upů stále doprovázely houfy Fiatů 500, Lancií Y, Smartů a dalších minivozítek.

Je nepochybné, že Volkswagen nepřichází v této kategorii vozů s žádnou převratnou myšlenkou ( i když zpočátku koketoval s umístěním motoru dozadu a podobně), neboť podobné uspořádání karosérie nabízí například i Renault Twingo, ale posouvá ho jednak kvalitativně a rovněž technicky o celé generace dále.

Prostor je využit bezezbytku

Prostorově je vůz skvělý. Pro řidiče a předního spolujezdce neexistuje žádný ergonomický problém, snad jen polohu si za volantem si bude muset řidič hledat trochu déle, neboť kvůli absenci podélného nastavování volantu se to musí dohánět přesnějším nastavením pozice sedáku a opěradla.

Vzadu se slušně usadí i člověk s výškou přes 185 centimetrů, pokud před ním sední stejně urostlý muž či žena a se soukáním na zadní lavici moc velký problém mít nebude.

Kufr má sice téměř na úrovni minulé generace Škody Fabia, jenž s jeho využitelností už je to trošku horší. Je totiž spíše hluboký než široký a dlouhý. Přesto by dvěma lidem měl postačovat i při cestě na víkend.

Právě to bude zřejmě maximální délka cest, jakou budou VW UP! podstupovat. Jejich hlavním smyslem je jízda ve městě, což je samozřejmě role druhého, případně třetího vozu v rodině, popřípadě mohou sloužit například páru důchodců i jako jediné auto.

Na dálnice jen občas

Na delší jízdy po dálnicích se auto už tak dobře nehodí. Vůbec ho nelimituje podvozek, ten je velice příjemný. Není tvrdý natolik, že by lidi uvnitř na hrbolech natřásal a řidiči znesnadňoval řízení v zatáčkách na nekvalitním povrchu, na druhou stranu umožňuje hbité manévrování jak mezi dalšími účastníky velmi husté dopravní kaše v římských ulicích a ostřejší zatočení za roh či na venkovské silnici nikoho uvnitř upu díky malému náklonu karosérie nevyděsí, ba spíše nadchne.

Brzdy jsou přesvědčivé, přestože vzadu jsou pouze bubny, řízení dostatečně přesné. O řazení pětistupňové manuální převodovky, jak je u Volkswagenů ostatně zvykem, také nemůžeme říci křivého slova.

Tím hlavním limitem je tříválcový litrový motor, a to v obou výkonových variantách. Už na křižovatce pocítíte, že se mu do soupeření s jezdci na skútrech pranic nechce a pokud ve vyšších otáčkách dosáhnete deklarovaného výkonu, tak už vás pravděpodobně bude docela obtěžovat zřetelný bručivý zvuk přicházející zpod kapoty.

Jedním z nejpříjemnějších překvapení v autě je příplatkový navigačně-informační-zábavní systém. Zvládá dokonce  i navádění do pruhů na složitějších křižovatkách, i když displej má poměrně malý. Proto také některá tlačítka na dotykové obrazovce se hůře během jízdy trefují. (Celý systém podrobně představíme v následujících dnech)

Cena pod 200 000 Kč

Další vymoženost, kterou je samočinný brzdný systém ovládaný prostřednictvím laserového paprsku a fungující do 30tikilometrové rychlosti, jsme tentokrát ještě pro nedostatek času vyzkoušet nemohli.  

Až Volkswagen auto začne prodávat - stane se tak v červnu příštího roku - nebude už existovat pouze v této jediné třídveřové variantě. Současně se u obchodníků Volkswagenu objeví i pětidveřový vůz, dále varianta s automatickou převodovkou a auto umožňující jízdu jak na zemní plyn, tak na benzín. Elektromobil přijde na trh v roce 2013.

Cena pro tuzemský trh zatím stanovena nebyla, ale podle vyjádření šéfa značky VW v ČR Petra Janeby bude určitě začínat pod hranicí 200 000 Kč. 

 

Právě se děje

Další zprávy