Soukromníci v Česku téměř přestali nakupovat nová auta

Radek Pecák Radek Pecák
6. 10. 2011 13:11
Někteří lidé čekají na určité vozy, které budou uvedeny na trh, většinou se ale bojí utrácet
Foto: Škoda Auto

Praha - Situace v Česku se v oblasti prodeje nových osobních aut v porovnání s dobou nejhlubší krize před dvěma až třemi lety naprosto otočila.

"Poměr mezi privátními kupci nových automobila a firemními je v současnosti zhruba 1/3:2/3. To nikdy nebývalo," komentoval statistiků prodejů nových aut v Česku tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.

Podle něho lidé zčásti vyčkávají na příchod nových modelů (například Citigo a Rapid od Škodovky), ale většinou se obávají s vidinou nejisté budoucnosti vydávat větší peníze na pořízení relativně zbytných věcí jako je nové auto. Přitom právě v krizi byli privátní zákazníci vlastně jediní, kteří do autosalonů pro nová auta chodili.

"Naštěstí nyní ještě rychleji než vloni obnovují svůj vozový park firmy, proto lze očekávat, že celkové letošní prodeje budou zřejmě o jedno až dvě procenta vyšší než vloni, "řekl Tunkl.

U pump se prodá více nafty

Právě fakt, že nyní kupují auta hlavně firmy, se odráží i ve statistice používaného paliva v nových osobních autech. Jelikož podnikatelé, na rozdíl od privátních zákazníků,  sahají především po úspornějších dieselových motorech, stoupl podíl aut jezdících na naftu až na 40 procent. V samotném září to bylo dokonce přes 46 procent.

Pozici prodejce číslo 1 má na našem trhu stále Škoda, která od ledna do září prodala 38 694 aut, následuje Volkswagen s odbytem 11 029 osobních vozů a třetí skončil Ford s 10723 prodanými vozy. Nejoblíbenějším model byla Škoda Octavia (17 698), následují Fabia (11 857) a Ford Focus (3925).

Svaz dovozců informoval, že v současnosti stoupá prodej všech vozidel. Například prodej nákladních aut stoupl o 57 procent na 5656 vozů. Jedinou výjimkou jsou motocykly. "Tam platí ještě více to, co o soukromých osobních vozidlech," vysvětlil Tunkl. "Jestliže se nedopřejí nové auto pro rodinu, tím spíše si už nekoupí motorku, která je v drtivé většině případů určena pouze pro zábavu," dodal.  

Prodej motocyklů se meziročně snížil o desetinu na 14 998 strojů. Vede značka Maxon před Hondou a Yamahou.

 

Právě se děje

Další zprávy