Škoda užívá levná řešení: Jen troje dveře, kov v kabině

Radek Pecák Radek Pecák
2. 10. 2011 11:26
Sedačky s integrovanou opěrkou hlavy vypadají navíc sportovně
Foto: Škoda-Auto

Zřejmě nikdy nenastane situace, že by kterákoli ze současných značek automobilového gigantu Volkswagen nabízela evropským zákazníkům auto v podobné kvalitě a tedy za podobné peníze jako stojí Tata Nano.

Jenže na příkladu největší novinky tohoto koncernu, městského minivozu z Bratislavy,  je snaha o šetření velmi patrná. Z dosud kusých informací a několika publikovaných fotografií je jasné, že to platí jak o ve zřejmě největších objemech vyráběném Volkswagenu Up, tak o škodováckém sourozenci Citigo.

Interiér VW Up! působí honosněji
Interiér VW Up! působí honosněji | Foto: VW

To, že automobily budou mít stejný přístrojový panel, stejnou palubní desku i středovou konzoli je logické a dalo se očekávat. Také nebude nic zvláštního, když se v interiéru objeví páčky stěračů či blikačů z fabie...

Zarazí ale například skutečnost, že i nová nejmenší Škodovka se bude prodávat ve třídveřovém provedení. Možnost zavedení třídveřové karosérie u klasických typů automobilů Škoda i po začátku spolupráce s Volkswagenem vždy odmítala. A to přesto, že Volkswagen Polo a Seat Ibiza, což jsou (v tomto případě ještě nevlastní) sourozenci Fabie, se se třemi dveřmi prodávají. Třídveřová karosérie je samozřejmě výrobně levnější, ostatně i například u Volkswagenu Golf se za dvojici zadních dveří připláci.

V interiéru je vidět rám dveří

Poprvé u moderních evropských vozů koncernu VW není pokryta plasty či jiným druhem čalounění pokryta celá vnitřní plocha dveří.

Hlavový a boční airbag v jednom
Hlavový a boční airbag v jednom | Foto: Aktuálně.cz

Ne, že by plechové lakované části karosérie, které na očích cestujících uvnitř působily nějak neesteticky, či to snižovalo funkčnost vozu, přesto je jasné, že hlavním motivem byla snaha ušetřit.

Dalšími jednoznačně viditelnými prvky jsou sedačky s integrovanou hlavovou opěrkou. Vypadá to sportovně a navíc je to levnější. Ergonomicky to už ale každému nemusí vyhovovat.

Úsporným řešením je také použití kombinovaného bočně-hlavového airbagu pro cestující na předních sedadlech. Tento systém byl dosud obvyklý především v kabrioletech, kde nešlo použít klasické záclonové airbagy. Ty se ale rozvinují po celé délce vozu.

Ovládací prvky jsou v Up! zdobnější

Záď Škody je až příliš členitá
Záď Škody je až příliš členitá | Foto: Škoda-Auto

Ze zveřejněných fotografií a koneckonců i dříve publikovaných informací (viz například spor o výbavu superbu a passatu) je zřejmé, že v případě Škody Citigo půjdou úspory do ještě větší hloubky než u sourozence. Na snímku interiéru vozu je na jinak sportovně tvarovaném volantu na spodní části pouze prohlubeň, zatímco Volkswagen ji využívá pro umístění emblému Up.

Také Škoda dozajista nedostane možnost mít lakovanou přední stranu palubní desky, tak jako Up a šetřit se v jejím interiéru bude na použití chromu či jiného kovu. Rovněž plasty a potahy sedaček nebudou stejně kvalitní.

 

Právě se děje

Další zprávy