Jen 2,78 litru benzinu na 100 kilometrů stačí Fabii HTP

Radek Pecák Radek Pecák
19. 9. 2011 21:12
Šest posádek letos dokázalo pokořit spotřebu pod tři litry na sto kilometrů
Foto: Radek Pecák

Vlastně jsou pravidla ecorallye s oficiálním názvem Škoda Economy Run 2011, která se o minulém víkendu jela už potřicáté, docela jednoduchá: Stačí do vzduchu vypustit v přepočtu na kilometr jízdy méně oxidu uhličitého než soupeři. Tento údaj se samozřejmě zjistí v cíli po změření, kolik paliva posádka na trase spotřebovala.

"Kromě známých zásad, jako jsou správně nafouknuté pneumatiky a podobně, je třeba jet co nejvíce plynule a předvídat. Každé zbytečné zabrzdění a následný rozjezd, se totiž na spotřebě hned negativně projeví," sdělil redaktorovi Aktuálně.cz Radovan Krátký, který se spolujezdcem Alexanderem Kopanievem obsadil letos čtvrté místo a byli jednou ze šesti posádek, kterým se podařilo stlačit spotřebu pod magické tři litry na sto kilometrů. Jeli v jedenáct let starém hatchbacku Fabia 1,9 TDi.

Přestože měli spotřebu (2,72 litru) menší než absolutní vítězové, po přepočtu na CO2 doplatili na to, že jeli v autě spalujícím naftu, zatímco vítězové Marek Tribula, Martin Kadlec ve voze stejného typu, avšak s motorem 1,2 HTP. Přepočet na CO2 je totiž méně výhodný pro auta se vznětovými motory.

Rozhodující jsou gramy CO2

Na trať dlouhou necelých 326 kilometrů se letos vydala i posádka složená z redaktora deníku Aktuálně.cz a dalšího novináře z Techmagazínu. Závod absolovovali s vozem Octavia 1,6 TDi liftback ve verzi Greenline. Ta má normovanou spotřebu 3,8 litru na sto kilometrů a hodnota 3,4 l/100 km se nezdála být v cíli úplně špatnou. Jenže výsledek CO2 těsně přes 90 gramů byl o celých 25 gramů horší než u vítězné posádky.

Zlepšení dosažené spotřeby o čtyři desetíny litru pak znamenalo, že se posádka neumístila dobře ani v pořadí mezi vozy své kategorie, tedy s dieselovým motorem se zdvihovým objemem válců do 1600 cm3. Byli i takoví, kteří se zlepšili o padesát procent oproti spotřebě, kterou výrobce uvedl do technického průkazu vozu.

Na trať se letos vydalo 59 posádek, z nichž polovina měla pod kapotou benzinový a polovina dieselový motor. S výjimkou superbu byly zastoupeny všechny současné modelové řady Škodovky a do soutěže historických aut se zapojila i felicia z roku 1960 a 110 R Coupé z roku 1978.

Benzinový motor je výhodnější

Pravidla jsou za léta vyzkoušená a přesně daná. Například už na start musí přijet posádka s poloprázdnou nádrží, aby do ní mohli pořadatelé doplnit minimálně patnáct litrů pohonných hmot. Tím se přinejmenším zmírní zvýhodnění toho, kdo by do nádrže natankoval speciálně aditivované či jinak vylepšené palivo. Po abslolvování zkušebního kolečka se nádrž dotankovává podruhé, a to přesně stanoveným způsobem. Tankuje se jen do prvního "cvaknutí" pistole, pak se čeká (na stopkách měřených 35 sekund) a tankuje se opět do dalšího cvaknutí. Následuje zapečetění otvoru nádrže a také kapoty.

Posádky musí absolvovat celou vytyčenou trasu podle itineráře, samozřejmě nesmí dotankovávat. Povinností je dojet v určeném časovém limitu, tentokrát pořadatelé stanovili na okruhu vedoucím z Kosmonos přes Nymburk, Kolín, Čáslav, Chrudim, Pardubice Hradec Králové, Jaroměř, Trutnov, Vrchlabí, Harrachov, Železný Brod, Turnov, Mnichovo Hradiště a zpět do Kosmonos povinný rychlostní průměr necelých 53 kilometrů v hodině.

 

Právě se děje

Další zprávy