Druhý nejhezčí Volkswagen: Jetta už není golf s kufrem

Radek Pecák Radek Pecák
15. 8. 2011 11:19
Ne každý sedan je pro usedlé padesátníky. Jetta je toho dokladem
Foto: Radek Pecák

Volkswagen řadu let váhal, zda má věnovat větší energii sedanu ve velikosti nižší střední třídy. V Evropě totiž auta s touto karosérií mimo taxikářské kruhy příliš oblíbené nejsou a jinde nebývaly donedávna prodeje příliš významné.

Také proto se původní Jetta z roku 1979 v devadesátých letech a na přelomu tisíciletí postupně přejmenovala na Vento a Boru. Nakonec se ovšem ke svému jménu vrátila.

A protože se časy mění a největší boom zažívají trhy s automobily v zemích, kde sedany vládnou, musel i Volkswagen nabídnout zboží, které upoutá pozornost.

Už prostě nestačilo jen vytvořit golf s kufrem. Volkswagen si při všech zmínkách o tomto voze dává velmi záležet na zdůraznění toho, že Jetta je naprosto svébytný model v jeho výrobním programu.

Linie vyniknou při pohledu z boku

S tím lze po redakčním testu vozu určitě souhlasit. Dokonce musíme říci, že se podle nás jedná o druhý nejhezčí Volkswagen v současné nabídce osobních vozů značky. (Tím prvním je pro pořádek Scirocco).

Na přídi se designéři vyřádit nemohli, ta prostě musí odpovídat současné prosazované uniformní linii. Při pohledu zešikma nebo dokonce z boku je to už ale jiná píseň. Proporce jsou ve správném poměru, a přestože linie samozřejmě nesmí pocuchat nervovou soustavu umírněného zákazníka, určitě neurazí, ba naopak potěší toho, kdo má rád sportovní vozy.

Auto se dělá v Mexiku a z toho důvodu nalezneme v interiéru o trochu jiné materiály než v modelech, které sjíždějí například z výrobních linek v mateřském Wolfsburgu. O něco horší zpracování plastových výlisků lze poznat například na madlech dveří.

Nezvyklá je, v porovnání s masivním golfem, poněkud subtilnější palubní deska. Díky jejímu použití (a také díky prodlouženému rozvoru v porovnání s golfem) se ale uvnitř uspořilo místo, které pak je k dispozici zejméně pro cestující na zadních sedadlech. Ti mají pak místa na kolena habaděj, na rozdíl od místa nad hlavou, která je přece jen kvůli zmíněným sportovním liniím, vzadu snížena.

Technické údaje

  • Rozměry d,š,v v mm: 4644, 1778, 1482
  • Velikost zavazadlového prostoru: 510 litrů 
  • Objem motoru: 1598 cm3
  • Výkon: max. 105 koní
  • Max. točivý moment: 250Nm v 1500-2500 ot.
  • Max. rychlost: 190 km/hod
  • Zrychlení 0-100 km/hod:  11,7 s
  • Kombinovaná spotrřeba: 4,3 l/100 km
  • Cena modelu od: 399 900 Kč

Sedačky nadchly

V testovaném voze s nejvyšší specifikací byly skvělé kožené sedačky. Nejenže výborně vypadaly, ale i dobře podpíraly tělo.

Kufry u sedanů jsou specifická kategorie. I když mají dostatečně velký objem, jejich využití je kvůli menšímu vstupnímu otvoru dosti problematické. V tomto případě to konstruktéři vyřešili v mezích možností dobře, i když způsob uchycení víka kufru svědčí o nutnosti nějaký ten peníze při výrobě ušetřit.

Jetta nejvíce potěší při jízdě na silnici. S testovaným motorem 1,6 TDi a s převodovkou DSG (která určitě lépe spolupracuje se silnějšími dieselovými agregáty koncernu VW) sice králem silnic nebudete, ale svižnou jízdu na jakémkoli typu silnice, si určitě dovolit můžete. Nízké těžiště a také nezávislé zavěšení zadních kol umozňují bez nepříjemných pocitů i poměrně razantní průjezdy zatáčkami. 

Spotřeba se během testu ustálila kolem šesti litrů. S manuální převodovkou by se určitě dalo jezdit o půl litru až o litr úsporněji. Na druhou stranu, dvouspojková sedmistupňová převodovka řadí hladce a ve většině jízdních situací správně. Při předjíždění je ale lepší páku posunout do polohy Sport. V takovém případě pak do kabiny pronikne i docela nepříjemný zvuk dieselového motoru. I tady zřejmě v porovnání s golfem konstruktéři něco ušetřili.    

 

Právě se děje

Další zprávy