Kolik automobilky vydělají na jednom voze? Asi 1000 eur

Radek Pecák Radek Pecák
10. 8. 2011 11:18
Nejefektivněji se v současné době daří vyrábět automobily americkému Fordu
Škodovka plánuje v příštím roce rozšířit výrobu o další modely. "Počítáme s tím, ale zatím není rozhodnuto, o která auta konkrétně půjde," řekl mluvčí škodovky. Postupně by podle něj měly následovat všechny ostatní modely včetně vozů Superb a Yeti. Spolu s Volkswagenem plánuje česká automobilka v Kaluze zvýšit počet zaměstnanců zhruba o dvě třetiny
Škodovka plánuje v příštím roce rozšířit výrobu o další modely. "Počítáme s tím, ale zatím není rozhodnuto, o která auta konkrétně půjde," řekl mluvčí škodovky. Postupně by podle něj měly následovat všechny ostatní modely včetně vozů Superb a Yeti. Spolu s Volkswagenem plánuje česká automobilka v Kaluze zvýšit počet zaměstnanců zhruba o dvě třetiny | Foto: Reuters

Automobilovým koncernem, kterému  v současné době nejrychleji stoupají celosvětové prodeje, je německý Volkswagen. Už za 7 let chce ročně prodávat přes deset milionů aut a být tak světovou jedničkou. Všechny jeho masové značky - tedy samotný Volkswagen, ale i Škoda a Audi - oznámily, že do té doby minimálně zdvojnásobí svoji loňskou produkci. Jedinou výjimkou v této skupině je značka Seat.

Možná si ale Volkswagen jako celek na této cestě nevede tak efektivně, jako některé jiné významné světové automobilové koncerny.

Studie Výzkumného střediska automobilového průmyslu CAR (Center Automotive Research) university v Duisburgu a Essenu, na kterou upozornil server Autoweek.cz, konstatuje, že dva velké americké koncerny, General Motors a zejména Ford, jdou na věc zřejmě lepší cestou.

Ford vyšel z krize posílen

Lepší výsledky mají i přesto, že v nedávných letech prošly obrovskou krizí. Výhodu má Ford, který již před krizí prošel restrukturalizací. Ta ho ochránila před ještě většími dopady krize a nyní již může z přijatých opatření plně těžit.

Podívejte se, jak VW vyrábí auta v luxusní továrně v Drážďanech:

Proto má také podle zmíněné studie výrazně vyšší provozní zisk v přepočtu na jedno vyrobené auto. V loňském roce dosáhl v tomto ukazateli 1165 eur, což je o 174 eur více než Volkswagen. GM, s nímž autoři studie také Volkswagen srovnávali, docílil zisku na jedno auto ve výši 470 eur.

I GM je ovšem lepší než Volkswagen, pokud se přepočítá provozní zisk na jednoho zaměstnance. Zatímco každý, kdo chodí do práce za brány označené logem Fordu, vyprodukoval zisk 39 232 eur a lidé v GM 19 510 eur, tak zaměstnanci VW docílili jen 17 880 eur.

Největší počet vyrobených aut připadá na zaměstnance GM

Obdobné jsou statistiky i při porovnání tržeb. Volkswagen dosahuje 317 679 eur (496 498 USD) proti 520 347 eur (731 630 USD) u GM a dokonce 571 470 eur (803 715 USD) u Fordu.

A ještě jeden údaj. Každý zaměstnanec Fordu po přepočtu za rok vyprodukuje 34 aut, na jednoho zaměstnance GM připadá dokonce 42 aut a u VW to je pouze 18.

Šéf institutu Ferdinand Dudenhöffer proto říká: "Pokud by Volkswagen dosahoval stejnou produktivitu jako Ford, pak by se svými 450 000 zaměstnanci musel prodávat ne 8,1 milionu aut ročně jako vloni, ale 15,1 milionu vozů. Volkswagen tak nese obrovské riziko pro případ, že by nastal větší ekonomický útlum."

Navíc VW nehodlá v nadcházejících letech počet zaměstnanců snižovat, a tím zvýší produktivitu práce. Právě naopak. Do roku 2018 v souladu s ohlášeným plánem hodlá navýšit počet svých současných zaměstnanců ze 450 000 až na půl milionu.

 

Právě se děje

Další zprávy