Také BMW začne s elektromobily: Typ i3 se hodí do města

Radek Pecák Radek Pecák
3. 8. 2011 0:39
Řidič nalezne v interiéru pouze jediný pedál
Foto: BMW

BMW nepůjde cestou elektrifikace současných modelů, jako to dělá řada jiných automobilek a jak to samo provedlo i u Mini. Od roku 2013 chce nabídnout specifické modely označované písmenem "i".

První na řadu by měl přijít městský vůz BMW i3. 

Protože BMW je luxusní značka, nebudou ani její elektromobily žádnými lidovými vozítky. Svědčí o tom například koncepce vozu i použité materiály.

Povšimněte si jediného pedálu pod volantem
Povšimněte si jediného pedálu pod volantem | Foto: BMW

BMW v tiskové zprávě oznámilo, že konstrukce vozu se nazývá LifeDrive a zahrnuje dva celky. Modul Drive zajišťuje pohon a jízdu (podvozek, akumulátory, motor) a je vyroben z hliníku  Life je vlastně karosérie a je vyrobena z plastů zesílených uhlíkovými vlákny.

Hmotnost jako u současných městských vozů

Díky tomu by se hmotnost automobilu měla udržet v přijatelných mezích i při osazení značným množstvím akumulátorů. I3 by nemělo vážit více než 1250 kilogramů.

BMW i3 bude městským vozem pro 4 pasažery. Koncept vozu je dlouhá necelých 385 centimetrů a v zavazadlovém prostoru by mělo být 200 litrů prostoru pro nákupy.

Pod kapotu dostane elektromotor o slušném výkonu 170 koní. Energie obsažená v akumulátorech vystačí na zhruba 150 kilometrů a nabití trvá šest hodin. Tedy standardní, v současné době ničím nevyčnívající hodnoty. Protože BMW mají obvykle pohon na zadní nápravu, je i tentokrát motor umístěn vzadu a pohání zadní kola.

V zádi se ukrývá poměrně malý kufr
V zádi se ukrývá poměrně malý kufr | Foto: Aktuálně.cz
 

Bude i verze s prodlouženým dojezdem

Zajímavá by mohla být druhá verze tohoto vozu, označovaná REx (zkratka pro Range Extender). Prodloužení dojezdu pak zajizdí malý spalovací motor u zadní nápravy. Ten pomocí generátoru pošle v případě potřeby trakčnímu elektromotoru energii.

Design exteriéru, ba ani interiéru není ani u zatím představeného konceptu ničím převratným. Zajímavostí je ale pouze jediný pedál. Při sešlápnutí vůz akceleruje, při úplném povolení se elektromotor přepne do režimu generátoru a kinetickou energii přemění na elektrickou. V mezipoloze vůz jede setrvačností, jakoby na neutrál.

Kromě tohoto vozu již BMW představil i koncept sportovního vozu i8. Ten má možnost pohonu přední nápravy či zadní nápravy zvlášť, připadně obou dohromady. 

 

Právě se děje

Další zprávy