Co dělá kabriolet kabrioletem? Konkrétně VW Golf

Radek Pecák Radek Pecák
21. 7. 2011 4:06
Tento kabriolet se honosí střechou, která se nejrychleji složí či rozloží
Foto: Radek Pecák

Ve velikosti VW Golf už největší evropská automobilka nabízí dva modely. Po VW EOS, který má pevnou skládací střechu, uvedl na český trh i čtvrtou generaci vozu VW Golf cabrio, tedy vozu s plátěnou střechou.

Jeho cena začíná těsně pod hranicí půl milionu korun, je tedy skoro o čtvrt milionu korun levnější než je EOS.

Pod kapotou vozu budou pouze čtyřválce, ať již benzinové či dieselové. Vrcholnou motorizací je 2,0 TFSI s 211 koňskými silami.

Volkswagen se chlubí, že díky pečlivému vyhodnocování takzvaného artikulačního indexu se lidé uvnitř vozu při jízdě s otevřenou střechou domluví i v rychlosti 150 kilometrů v hodině. Ještě více ale zaujme údaj o rychlosti skládacího mechanismu střechy. Ta se otevře za 9 sekund a složí za 11. Pro srovnání - EOS s plechovou střechou cvičí s jednotlivými díly plných 25 sekund.

Střecha má tři vrstvy

Plátěná střecha je tvořena soustavou nosníků, vnitřním čalouněním stropu, celoplošnou izolační vrstvou a vnější ochrannou tkaninou. Kvůli aerodynamice konstruktéři vložili do konstrukce celkem 4 příčné střešní oblouky a přední střešní oblouk (první velký příčný prvek za rámem čelního okna) mezi podélné rámy horní struktury střechy.

Plátěné vrstvy jsou ke střešním obloukům připevněny sešroubovanými lištami. V důsledku toho se do plátěné střechy nedostává vzduch ani ve vyšších rychlostech, což má pozitivní vliv na aerodynamické vlastnosti.

Je-li střecha složena, je úložný prostor pro střechu nahoře zakrytý vnějším povrchem přední části střechy, takže není zapotřebí žádný samostatný kryt. Úložný prostor pro střechu navíc nemusí zasahovat tak hluboko do zavazadlového prostoru, který si zachovává objem 250 litrů s nataženou i složenou střechou.

Střecha se ovládá centrálním spínačem na středové konzole. Otvírání a zavírání je možné dokonce i za jízdy rychlostí až 30 km/h. Ve střeše je zabudované vyhřívané skleněné zadní okno, které je s plátěnou střechou spojeno vysokofrekvenčním svařováním.

Tyto sloupky vystřelí vzhůru čtvrt sekundy poté, co senzory zjistí, že se auto začíná převracet
Tyto sloupky vystřelí vzhůru čtvrt sekundy poté, co senzory zjistí, že se auto začíná převracet | Foto: Radek Pecák

Ochranné oblouky jsou očím skryty

Nový VW Golf Cabrio je prvním, který nemá viditelný ochranný oblouk.Ochranné prvky pro případ převrácení jsou v Golfu uloženy za opěrkami hlavy zadních sedadel, odkud se vysunou během 0,25 sekundy, pokud vozidlo přesáhne předem definované hodnoty příčného zrychlení nebo úhlu náklonu. Dva moduly systému pro případ převrácení jsou tvořeny jedním pevným hliníkovým profilem a jedním pohyblivým hliníkovým profilem, který je uložen uvnitř pevného profilu, kde na něj působí síla pružiny. Vnitřní profil je držen ve své klidové poloze magnetickým spínačem.

Pokud řídicí jednotka airbagů zjistí, že se vůz začíná převracet, vydá pokyn elektromagnetickému akčnímu členu, aby otevřel zajišťovací západku a uvolnil vnitřní profil. Zatímco vnitřní profil vystřelí vzhůru, přejede doplňková západka po ozubené tyči upevněné na vnitřním profilu a zabrání mu v nežádoucím pohybu směrem dolů.

Nejvýznamnější vlastností systému přepracovaného pro Golf Cabriolet jsou mnohem kompaktnější rozměry výsuvných modulů. Poprvé tak bylo možné u kabrioletu Volkswagen s výsuvnými ochrannými prvky pro případ převrácení realizovat průchod ze zavazadlového prostoru do interiéru s šířkou 526 mm a výškou 381 mm a možnost sklápění zadních opěradel. Dosud byl v této oblasti možný pouze průvlek pro lyže.

Boční airbagy mají speciální tvar

Druhým prvkem, který ochrání cestující při převrácení je vyztužený rám předního okna. Ten také společně s řadou dalších prvků zajišťuje potřebnou tuhost karosérie a tím i jízdní vlastnosti, které se téměř neliší od klasického VW Golf hatchback.

Výrazné rozdíly v konstrukci podlah lze rozeznat pouhým pohledem. Kabriolet má vpředu kryt motoru z hliníku včetně nosných vzpěr, což zvyšuje tuhost. Lůžko motoru tlumící vibrace navíc potlačuje přenos vibrací do karoserie z přední části vozidla. Na každé straně vozu vedou k dalšímu zvýšení tuhosti a výraznému potlačení rezonujících vibrací karoserie 2 příčné výztuhy v oblasti prahů, 2 diagonální vzpěry vpředu a vzadu a vyztužený zadní pomocný rám.

Ochranné systémy modelu Golf Cabriolet jsou doplněny výztuhami ve dveřích a sériově dodávanými čelními airbagy a bočními airbagy chránícími hlavu a hrudník. Konstrukce bočních airbagů byla speciálně upravena pro použití v kabrioletu, protože zde samozřejmě nebylo možné použít klasické boční hlavové airbagy uložené v oblasti střechy. Boční airbagy pro hlavu a hrudník integrované do postranních částí opěradel se nafukují vedle řidiče a spolujezdce na předním sedadle v celé výšce interiéru.

 

Právě se děje

Další zprávy