Česko je velmoc ve výrobě přívěsů. Naložit lze i loď

Radek Pecák Radek Pecák
5. 7. 2011 4:50
I pro tažení brzděného přívěsu není vždy nutné řidičské oprávnění B+E
Foto: Aktuálně.cz

V garážích mnoha lidí dosud parkují přívěsy vyrobené před dvaceti a více lety. Tehdy si lidé dělali vozíky pro přepravu materiálu na chalupy a dalších věcí určených pro tahání za osobními automobily z nejrůznějších dílů.

Dnes se na výrobu přívěsů specializuje řada firem a Česko patří v tomto ohledu k největším producentům.  

K rozvoji výroby samozřejmě přispěla možnost získat dříve nedostupné výrobní nástroje a techniku. "Postupně se začaly nápravy odpružené na gumových silentblocích, mechanické brzdové systémy s couvací automatikou, přívěsné klouby s automatickým zavíráním a jiné," vzpomíná Michal Navrátil z firmy Agados, která je u nás lídrem ve výrobě přívěsů. 

Vozíky využívají i amatérští závodníci
Vozíky využívají i amatérští závodníci | Foto: Aktuálně.cz

Dnes už nejsou přívěsy jen z ocelového plechu a prken. "Dnes jsou standardem vodovzdorné překližky, hliníkové profily, žárově a galvanicky zinkované konstrukce," dodává Navrátil.

Největší zájem je o brzděné přívěsy

Přívěsů je dnes na trhu velké množství různých velikostí i určení.

Podle Navrátila největší rozmach zaznamenaly brzděné přívěsy, což je kategorie O2 (od 750 kg až do 3500 kg celkové hmotnosti). Přívěsy v této kategorii se objevují v provedení valník, skříň, plato, speciály. Dále také pro odtahové služby na jedno anebo na dvě auta, na trhu jsou přepravníky lodí, přepravníky koní atd.

Pro použití v domácnostech jsou stále nejrozšířenější nebrzděné přívěsy kategorie O1 (do 750kg celkové hmotnosti). Samozřejmě se stále kupují valníky, ať již zakryté například plachtou či plastovým víkem nebo nezakryté. Lidé s nejrůznějšími koníčky a zájmy si ovšem vyžádali také další typy. Například jde o přepravníky motocyklu, přepravník vodních skútrů či malé skříně (hliníkové, překližkové, plechové). Konkrétně Agados nabízí 20 typů přívěsů a celkem jich ročně vyrobí 18 000 kusů. 

Čtyřkolky lidé vozí za autem stále častěji
Čtyřkolky lidé vozí za autem stále častěji | Foto: Aktuálně.cz

Přívěs lze koupit i v hobbymarketu

Přívěsy nabízejí prodejny výrobců, ale jsou vcelku běžně k dostání v hobbymarketech OBI, Bauhaus, Hypernova, Makro) i ve specializovaných centrech po celé republice, kde zároveň poskytují odborné poradenství, servis, půjčovnu. 

Přestože přívěsy za osobními automobily na silnicích vídáme vcelku běžně, řada řidičů a dokonce i policistů a úředníků neví, jaká auta mohou jaké přívěsy táhnout.

"Není to přitom zase tak složité," tvrdí Navrátil. "Tuto problematiku řeší vyhláška Ministerstva Dopravy 341/2002 § 14," vysvětluje Navrátil.

Doslovná citace tohoto paragrafu zní:  Pro spojování vozidel do jízdních souprav s přípojnými vozidly kategorií O1 a O2 platí:
a) okamžitá hmot. přípoj. vozidla kategorie O1 nesmí být vetší než největší povolená hmotnost nebrzděného přípojného vozidla stanovená pro tažné vozidlo, která je uvedena v Technickém průkazu a osvědčení o registraci tažného vozidla.

Otázky a odpovědi:

Druhý odstavec označený písmenem b říká, že okamžitá hmotnost přívěsu O2 nesmí být vetší než největší povolená hmotnost brzděného přípojného vozidla stanovená pro tažné vozidlo, která je uvedena v technickém průkazu a osvědčení o registraci tažného vozidla, za podmínky, že největší povolená hmotnost takového přípojného vozidla není vetší než největší povolená hmotnost tažného vozidla u vozidel kategorií M1 a N1 a 1,5násobek největší povolené hmotnost tažného vozidla u vozidel kategorií M3 a N3.

Existují i speciální přívěsy pro převážení vodních skútrů a člunů
Existují i speciální přívěsy pro převážení vodních skútrů a člunů | Foto: Aktuálně.cz

"Pokud je tedy nejvyšší povolená hmotnost přívěsu 750 kg (kategorie O1) a na tažném zařízení auta je psáno 450 kg (například Škoda Fabia), smíte přívěs zapojit. Okamžitá hmotnost (hmotnost přívěsu a nákladu např. v okamžiku zvážení) však nesmí překročit uvedených 450 kg v technickém průkazu automobilu," vysvětluje Navrátil konkrétní příklad. 

Podle Navrátila není vždy pro jízdu s brzděnými přívěsy nutné speciální řidičské oprávnění B+E. "Je to ale trošku složitější, vysvětluje. V potaz je třeba brát pohotovostní hmotnosti automobilu a nejvyšší přípustnou hmotnost přívěsu. Pro jízdu bez řidičského oprávnění B+E nesmí součet překročit 3500kg, zároveň celková hmotnost přívěsu nesmí být vyšší než pohotovostní hmotnost auta.

A ještě jedna informace na závěr: Na českých dálnicích Vám za automobilem do celkové hmotnosti 3500kg stačí běžná dálniční známka za 1200Kč. Nehraje roli, zda máte za autem přívěs či nikoli. 

 

Právě se děje

Další zprávy