Schody, díry, koleje. Z D1 zmizela past, jiné zůstávají

Radek Pecák Radek Pecák
30. 6. 2011 13:07
Na kilometry daleko od místa, kde se na D1 vyboulily panely, hrozí stejná situace
Foto: Radek Pecák

Až dnes povezete své děti s čerstvým vysvědčením na prázdniny třeba na Českomoravskou vrchovinu nebo na Moravu, projedete ve směru od Prahy 52. kilometrem  bez omezení. Tedy tím místem, kde se minulý týden vyboulily betonové panely a deset řidičů si o schod poničilo své vozidlo.

"Díky teplu se podařilo, že beton dostatečně vytvrdnul, a ráno dělníci začali s odklízením dopravního značení, aby mohl být obnoven klasický provoz v obou směrech," sdělila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Ještě včera beton tvrdnul.
Ještě včera beton tvrdnul. | Foto: Radek Pecák

Včera kolem páté hodiny odpoledne, kdy redaktor Aktuálně.cz inkriminovaným místem projížděl, zde nikdo nepracoval. Postižené místo bylo zarovnané do úrovně okolního povrchu dálnice a před ním byla informační tabule s nápisem: Probíhá technologická přestávka.  

Hrozí opakování závady

Bohužel není možné vyloučit, že obdobný jev se na nejstarší tuzemské dálnici objeví znovu. "Příčina je hlavně ve stáří panelů, které už o deset let přesluhují," uvedla Vápeníková. To, že se v místech dilatačních spár nadzvedly, se už stalo i dříve, ne však o tolik jako nyní. Faktorem, kterým tento jev spoluvytváří, je podle ní jednoznačně vysoká teplota.

Kilometry před i za zmiňovaným místem na 52. kilometru jsme si včera projeli z obou stran a je zřejmé, že právě v místech spojů panelů jsou vidět propadliny, občas lépe, občas hůře vyspravené asfaltem. Možná tedy, až zase nastane vlna veder a vy pojedete po dálnici, měli byste být ještě více než obvykle na pozoru.

"Prostě se ukazuje, že dálnice D1 opravdu vyžaduje nějaký radikální řez," doplnila mluvčí.

Závada na brněnské dálnici je jiného typu, než byla ta, která se vloni objevila v západočeském pohraničí na dálnici D5. "Tam to bylo v místě, kde se napojoval živičný povrch na jednolitou betonovou desku," vysvětlila Vápeníková.

Najedete na schod a musíte volat odtahovku

Najetí na schod, který na dálnici vznikne, obvykle neznamená pro posádku fatální následky. "S velkou pravděpodobností to odnese pneumatika, která se prorazí, obvykle také disk," komentují následné problémy motoristů odborníci na podvozky z mladoboleslavské automobilky.

Potenciálních míst, kde vyboulení hrozí, je mnoho.
Potenciálních míst, kde vyboulení hrozí, je mnoho. | Foto: Radek Pecák

Disk, pokud je z lehkých slitin, už pak obvykle bývá neopravitelný. Pokud k nárazu do schodu dojde v opravdu velké rychlosti, může dojít i ke škodám na zavěšeních kol, na nápravách a dalších dílech podvozku. Hrozí samozřejmě proražení olejové vany a poškození dalších nízko uložených součástí vozu.

Každopádně taková událost znamená nutné ukončení jízdy a přivolání vozu odtahové služby.

Na českých dálnicích a rychlostních silnicích ale na řidiče číhají i další a mnohdy ještě nebezpečnější situace. Například na mnoha rychlostních silnicích jsou příliš krátké připojovací pruhy. Vůz vyjíždějící například od čerpací stanice nemá dostatek času na to, aby se zařadil do proudu vozidel. " Pokud je tam dostatečně široký odstavný pruh, klidně jeďte po něm do doby, než budete moci bezpečně najet do pravého pruhu," říká expert na bezpečnou jízdu Jiří Patera.

Obávaná pila dnes už na D8 není.
Obávaná pila dnes už na D8 není. | Foto: Radek Pecák

Silnice jsou vyhlazené a drží se na nich voda

Dalším problémem je špatný stav povrchu dálnice či rychlostní silnice. Jsou do nich od těžkých nákladních vozů vyjeté koleje a v nich se při dešti drží voda. Při nutnosti náhlého brzdění hrozí, že se vůz vinou aquaplaningu stane neovladatelný. Taková místa byla v letošní zimě také na D1, konkrétně na 15. a 19. až 20. kilometru ve směru na Brno a na 38. kilometru ve směru na Prahu. Špatně se brzdí na většině tuzemských silnic a dálnic i za sucha. Jejich drsnost, která je důležitá pro možnost rychlého zabrzdění, totiž na drtivé většině tuzemských silnic nesplňuje požadavky.  

Ještě na hrůznější skutečnost experti přišli na rychlostní silnici R46 u Prostějova. Tam totiž byla nainstalována svodidla, která byla o 42 centimetrů nižší, než stanovují současné předpisy. I vinou toho se stalo, že 10. února řidička BMW, která zde havarovala, mohla se svým vozem přeletět svodidla a dostat se do protisměru. Tam narazila do dalšího auta. Následkem bylo šest mrtvých lidí. Dopravní expert Lubomír Pešout je přesvědčen, že pokud by byla svodidla v pořádku, BMW by se do protisměru vůbec nedostalo a následky této nehody mohly být podstatně menší.

Na nebezpečná místa na silnicích a dálnicích v loňském roce upozorňovali sami čtenáři Aktuálně.cz. Byla mezi nimi například i obávaná "pila" položená na dálničním mostě na dálnici D8. Kvůli ní auta nevyzpytatelně vybočovala.

 

Právě se děje

Další zprávy