Dotykový volant a další vychytávky. Auta se zase změní

Radek Pecák Radek Pecák
26. 6. 2011 12:45
Volvo chce brzy začít jezdit auty poháněnými setrvačníkem
Foto: Aktuálně.cz

Auta už umí varovat před vozidlem v mrtvém úhlu, vracet se sama do správného jízdního pruhu, parkovat a zabrzdit před překážkou. Brzy toho budou umět ještě více a ještě usnadní život řidiči, jak při jízdě, tak třeba při údržbě.

Z druhého jmenované oblasti je například projekt Toyoty. Představitelé této automobilky a americké internetové firmy Salesforce.com nedávno představili projekt sociální sítě. Ta má umožnit majitelům toyot komunikovat s jejich auty na dálku podobně jako s přáteli na Facebooku nebo Twitteru. Řidiči například přijde na mobil zpráva, kterou si auto řekne o návštěvu servisu.

Na čelním skle se může zobrazovat hodně údajů.
Na čelním skle se může zobrazovat hodně údajů. | Foto: Aktuálně.cz

Služba má začít v příštím roce fungovat v Japonsku a později se rozšíří do dalších zemí. Zpočátku bude nabízena pouze u elektromobilů a takzvaných plug-in hybridních vozů.

Řidič se nebude muset dívat na žádné přístroje 

Další systémy mají napomoci řidičům lépe se soustředit na řízení.

Přestože již dnes je řada ovládacích prvků vozu (rádio, tempomat, ba i klimatizace) ovládána tlačítky přímo na volantu, jsou odborníci, kteří tvrdí, že i tato tlačítka řidiče rozptylují a začali vyvíjet takzvaný dotykový volant. 

Vědci ze stuttgartské a duisbursko-essenské univerzity se spolu s Německým centrem pro umělou inteligenci začali vyvíjet volant, který má dotykové části pro ovládání elektronických systémů vozu, jako je navigace či autorádio. Ovládat tyto systémy by pak bylo možno díky gestům, které jsou pro lidské bytosti přirozené a jejichž vydání nenutí řidiče přestat sledovat okolní provoz.

Setrvačník se otáčí ve vakuu.
Setrvačník se otáčí ve vakuu. | Foto: Aktuálně.cz

První verzi takového volantu tvoří 11 mm tlustá akrylátová deska, která je obklopena infračervenými LED a doplněna infračervenou kamerou. Ta pozná, kdy se řidič této desky dotkne.

Setrvačník se roztočí na 60 000 otáček

Pro začátek systém dokáže vnímat dvacítku obvyklých gest. Mezi nimi je třeba přiblížení či oddálení zobrazení mapy navigace pomocí dvou prstů.

Někteří odborníci vidí ještě dál a představují si, že veškeré potřebné informace o stavu vozu, blížících se nebezpečích a trase, se budou zobrazovat přímo na čelní skla. A to ne díky současným head up displejům, které obvykle jen pasivně zobrazují promítané informace, ale díky speciálně zkonstruovanému čelnímu sklu, mezi jehož vrstvy bude vložen OLED (Organic Light Emitting Diode) displej.

Toto řešení se ale zřejmě neobjeví v autech dříve než za nějakých deset let.

Přestože automobilky soustavně pracují na vývoji elektromobilů, stále vyvíjejí řešení, která sníží emise a spotřebu paliva i u současných aut za většiny jízdních situací poháněných klasickým spalovacím motorem.

Jedním z nich je zavedení hybridního systému pohonu, který energii vzniklou při brzdění neakumuluje v bateriích pro pozdější použití v elektromotoru, nýbrž v poměrně jednoduchém setrvačníku.

U devíti stupňů se zřejmě vývoj převodovek nezastaví.
U devíti stupňů se zřejmě vývoj převodovek nezastaví. | Foto: Aktuálně.cz

Již na podzim chce Volvo zahájit testy setrvačníkového systému KERS (Kinetic Energy Recovery Systems) na veřejných komunikacích ve svých osobních vozech.

Převodovka ušetří palivo

Volvo tvrdí, že díky tomu lze dosáhnout snížení spotřeby paliva až o 20 %. A to přitom díky  poměrně levnému řešení. Do sériové výroby by se pak setrvačníkový KERS mohl dostat za několik let.

Systém KERS je ve vozech Volvo uložen na zadní nápravě. Jedná se o relativně lehkou (6 kg) a  malou jednotku z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Během zpomalování se setrvačník ve vakuu roztočí až na 60 000 otáček za minutu. Při rozjezdu je pak tato energie přenášena na zadní kola prostřednictvím speciální převodovky.

Setrvačník dokáže zvýšit celkový výkon poháněcí soustavy až o 59 kW (80 k). Spalovací motor pohánějící přední kola se vypíná již během brzdění a setrvačník může vůz pohánět nejen při rozjezdu, ale i během jízdy ustálenou rychlostí. Podle předběžných kalkulací může setrvačník schopen nahradit spalovací motor v celé polovině oficiálního cyklu EU pro měření spotřeby paliva.

Nejlepší účinnost bude mít systém v provozu s častým střídáním brzdění a akcelerace, což je zejména městský provoz.

Další, i když ne tak převratné řešení, pro snížení spotřeby, je přidávání dalších rychlostních stupňů do automatických převodovek.

Klasické mechanické převodovky sice pravděpodobně více než šest rychlostí mít v nejbližší době nebudou, ale u automatických se pomalu každý rok jeden stupeň přidává.

Nejnověji se hovoří o devítistupňové převodovce od firmy ZF. Nová převodovka 9HP je určena nejen pro koncepci „vše vpředu", ale i pro vozidla s pohonem všech kol, hybridním pohonem a systémem Stop-Start. Jedinou podmínkou je uložení motoru vpředu napříč.

Budou existovat dva typy devítistupňových převodovek, aby byl pokryt požadavek na maximální točivý momentu motoru od 280 do 480 N.m. Díky krátkým nižším převodu bude mít vůz vybavený touto převodovkou odpovídající dynamiku při zrychlování, ale dlouhé nejvyšší převody naopak zajistí snížení spotřeby paliva a hlučnosti při rychlé jízdě ustálenou rychlostí. 

 

Právě se děje

Další zprávy