Je nabíledni, že v roce svého 100. výročí si automobilka tak zvučného jména jako je Chevrolet nedovolí představit nový automobil, jehož úspěchem by si nebyla už předem jista.
S tímto předpokladem jsme odlétali na novinářské jízdní testy do švýcarského Curychu.
A skutečné dojmy? Ne, že by nové aveo mělo na to, aby se stalo lídrem v evropských prodejních statistikách, ale určitě lze konstatovat, že inženýři Chevroletu po modelu Cruze a Orlando postavili další velmi solidní vůz.
Platí to jak o verzi hatchback s pěti dveřmi, a ještě více o sedanu. Obě verze totiž Chevrolet uvádí na trh současně a v Česku již za několik dní.
Má nový a výborný podvozek
Aveo jezdí na zcela nově vyvinutém podvozku, a nutno říci, že během testovacích jízd po švýcarském venkově se projevil velice dobře. Auto výborně reaguje na pokyny volantu, systém elektronické stabilizace, který je už i v nejlevnější verzi, citelně zasahuje opravdu až velmi prudkých změnách směru, v běžných zatáčkách projetých i poměrně svižným tempem se neprojevuje.
Na hladkém švýcarském asfaltu jsme nenašli ani jediný výtluk, takže těžko můžeme prognózovat, jak se bude auto chovat v českých podmínkách, ale na železničních přejezdech bylo vše v pořádku.
Velmi příjemně překvapilo (u testovaných vozů s motorem 1,2 ve verzích hatchback a sedan) řazení s hladce se pohybující řadící pákou. Také k brzdám nelze mít žádné výhrady, přestože vzadu jsou pouze bubnové.
Aveo nabízí velmi dobrý prostor, a to jak pro cestující vpředu, tak i vzadu. Dva dospělí s výškou přes sto osmdesát centimetrů mohou na zadních sedadlech hatchbacku bez problémů vydržet i delší jízdu. V sedanu je už na hlavy zadních cestujících kvůli svažující se střeše místa méně. A to ještě tvůrci vozu vymysleli zajímavou fintu. Velmi vysoké zadní sklo (při pohledu z boku zasahuje až do poloviny zadních dveří) není ve své horní začerněné části uschováno pod čalouněním, takže na hlavu zůstalo sedícímu člověku o nějaké dva až tři centimetry více místa. Vypadá to ale poněkud zvláštně.
Seznam základní výbavy:
- 6x airbag
- ESP
- Tempomat
- Rádio s CD
- Volant nastavitelný ve dvou osách
Motor by chtěl větší odhlučnění
Aerodynamický hluk je velmi dobře potlačen, bohužel nikoli ten od motoru. Zvláště u modelů s automatickou šestistupňovou převodovkou. Tu jsme také zkoušeli hned ve dvou autech. Jedním s motorem 1,4 a druhým 1,6. Nahoru řadí v automatickém režimu až v pásmu nad šest tisíc otáček za minutu, a to už je motor opravdu nepříjemně hlasitý. Pokud by člověk chtěl řadit manuálně, může využít dosti nezvyklý kolébkový přepínač na straně páky ovladače převodovky. A to pouze v okamžiku, že je páka nastavena pro manuální režim řazení.
Vnější design vozu působí velmi dravě, má evokovat sportovních ducha značky. Například kruhové světlomety (vpředu i vzadu) zase jsou inspirací z motocyklového světa. To ostatně i přístrojový ukazatel. Má běžný analogový otáčkoměr a digitální ukazatel rychlosti. Bohužel je to celé zpracováno dosti pouťově. Právě v kvalitě plastů je ukryt jeden z největších nedostatků nového avea. Jsou na nich vidět otisky prstů, a určitě budou i náchylné k odření.
O motorech už částečně byla řeč. Zatím jsou k dispozici dvě výkonové verze benzinového motoru 1,2 l, následuje (s automatickou převodovkou v testu poměrně nevýrazná) opět benzinová čtrnáctistovka a vrcholnou motorizací je benzinový motor 1,6. Ten má 115 koní a 155 NM. Maximální rychlost vozu, který má pod kapotou tento agregát, bude 189 km/hod. Nejúspornějším motorem s kombinovanou spotřebou 5,5 litru je silnější verze dvanáctistovky.
Turbodiesel 1,3, který je například v Opelu Astra, bude k dispozici později.
Základní cena hatchbacku je stanovena při příchodu na český trh na 214 900 Kč, sedan, který disponuje zavazadlovým prostorem 502 litrům, bude začínat na 244 900 Kč.