Div studentů: Jágr by zvládl Praha-Omsk na litr benzínu

Radek Pecák Radek Pecák
7. 6. 2011 13:03
Prototyp ujel na litr benzínu 3600 kilometrů, solární automobil pak 1108 km na 1 kWh
Foto: Shell

Světoví výrobci automobilů utrácejí astronomické sumy, aby vyvinuli auto, které bude mít v ideálním případě spotřebu 1 litr benzínu nebo nafty na sto kilometrů.

Studenti z Francie, kteří už tradičně soutěží v provozování dopravních prototypů, dokáží přitom za pár set tisíc korun postavit vůz, kterému litr paliva stačí na jízdu na vzdálenost tisíců kilometrů.

Pravda, poněkud hlemýždí rychlostí, a také jde pouze o jednomístné, ultralehké a při čelní srážce s klasickým vozem pasažéry ochrání jen těžko.

Přesto jde o úctyhodný výkon. Tachometr několikanásobného vítěze - francouzského týmu Microjoule z La Joliverie - se po vyčerpání 1 litru zastavil na 3688,2 ujetých kilometrech.

Pro představu: to je jen o málo méně, než měří cesta z Prahy do ruského Omsku, dlouholetého působiště české hokejové hvězdy Jaromíra Jágra - přesná vzdálenost ze středu Evropy k rusko-kazachstánské hranici je 3906,4 km (takže by Jágr musel vyjíždět spíše z Bratislavy či Budapešti - pozn. red.).

Celkem se tentokrát soutěže zúčastnilo 187 týmů a vítězi různých kategorií se stali zástupci deseti různých zemí.

Dva nové světové rekordy

Letos padly světové rekordy v kategoriích prototypů solárních vozidel a prototypů vozidel poháněných vodíkovými palivovými články. Italský tým Mecc-Sun z Polytechnické univerzity v Miláně postavil sluneční energií poháněný vůz schopný ujet neuvěřitelných 1 108 km na 1 kWh.

Právě to byla letos novinka. Poprvé se soutěž rozdělovala do dvou kategorií - první byla pro vozidla se spalovacími motory a druhá tzv. E-mobility pro vozy využívající obnovitelné zdroje energie, tedy poháněné elektromotory (vozy s palivovými články, plug-in vozy s bateriemi a vozy se solárním pohonem). Vozy se spalovacími motory ještě mírně převažovaly - soutěžilo jich 57 procent oproti 43 procentům elektromobilů.

Technický ředitel evropského Shell Eco-marathonu Norman Koch měl pro výkon italského solárního vozu jen slova uznání: "Italský tým na mne udělal velký dojem. Jejich vozidlo má vynikající konstrukci z pohledu optimalizace efektivity jak motoru, tak karosérie. Vymyslet a vytvořit vozidlo schopné přejet celou Itálii s tak nízkou spotřebou energie je vskutku výjimečné."

Držitelem druhého čerstvého světového rekordu se stal francouzský tým Polytech' Nantes. Šlo o kategorii prototypů poháněných palivovými články. Svůj loňský rekord vylepšili na 590,2 km/kWh.

Nejlepší elektromobil s bateriemi vznikl v Grazu

Nejlepší elektromobil, který pohání energie z klasických baterií, vytvořil tým z technické univerzity v rakouském Grazu. Tato kategorie byla vypsána vůbec poprvé, takže jejich výkon je ustavujícím rekordem. Ujeli 842,5 km/kWh.

Všechny tyto údaje se týkaly kategorie prototypů, ale pro diváky zřejmě atraktivnější byla soutěž takzvaných městských konceptů. Mezi nimi nejdelší vzdálenost na litr paliva ujel s 509 kilometry vůz univerzitního týmu z dánské technické univerzity. Jeho motor pracoval na lihový pohon.

Každoročně je také udělována cena pro vozidlo, které má nejnižší emise CO2. V kategorii UrbanConcept letos nový rekord stanovil německý tým proTRon, který limit ekologické jízdy stlačil pod hodnotu 2 g/km (1,972 g/km). Vítěz kategorie prototypů, rakouský TERA TUGraz, postavil vozítko vypouštějící pouze 0,545 g CO2 na jeden kilometr.

Shell Eco-marathon Europe v roce 2012 přesune na nové místo. Po třech letech na německém okruhu EuroSpeedway Lausitz se bude příští rok soutěžit v holandském Rotterdamu.

 

Právě se děje

Další zprávy