Audi si chce energii pro auta vyrábět samo. Ekologicky

Radek Pecák Radek Pecák
1. 6. 2011 9:07
Projekt Audi e-gas zajistí ekologickou výrobu elektrické energie, metanu a vodíku
Foto: Aktuálně.cz

Elektromobily mají několik bolestí. Jednou z nich je to, že ač samy neznečišťují životní prostředí, elektřina, která je pohání, může být vyrobena třeba z uhlí. Tudíž příliš "čistá" není.

Audi chce ještě před uvedením svých elektromobilů na trh (zatím se neoficiálně mluví o roce 2013) přijít s řešením tohoto stavu. Nyní představilo projekt Audi balanced mobility, který směřuje k dosažení vyvážené bilance emisí CO2 v rámci celého řetězce získávání a přeměny energií pro zajišťování mobility.

Velmi důležitou roli má hrát projekt Audi e-gas. Podle zdrojů z Audi má být dokonce milníkem pro celou německou energetiku. Proč? Protože podle autorů projektu má být mimo jiné schopen vyřešit problém s ukládáním přebytečné energie z větrných nebo solárních elektráren.

Proces získávání energie pro elektromobily je jednoduchý.
Proces získávání energie pro elektromobily je jednoduchý. | Foto: Audi

Projekt se spouští v červenci

V polovině letošního roku 2011 Audi po skončení vývojové fáze začne společně se svými partery, mezi kterými jsou například Středisko pro solární energii a výzkum vodíku, s výstavbou průmyslově využitelného výrobního zařízení.

Prvním velkým zařízením, které je třeba vybudovat, jsou větrné elektrárny.  Audi se podílí na výstavbě čtyř velkých větrných elektráren v pobřežních vodách Severního moře s instalovaným výkonem 3,6 MW, které budou dohromady vyrábět cca 53 GWh elektrické energie ročně. Za normálních podmínek je to dostatečné množství energie pro jedno středně velké město.

Druhým pilířem projektu je závod e-gas na výrobu vodíku a metanu. Výstavba závodu bude zahájena v červenci 2011 v dolnosaské obci Werlte. Závod e-gas bude napojen na produkci bioplynu z odpadů.

Z něho se bude získávat CO2 nezbytný k výrobě syntetického metanu. Potřebný vodík se získá elektrolýzou vody za pomoci elektrického proudu z větrmých elektráren, které jsou na počátku řetězce.

Účinnost je zatím přes 50 procent

Účinnost pilotního závodu e-gas (od větrné elektrárny až po metan) je spočítána na 54 procent. Při využívání vznikajícího tepla je tato hodnota ještě výrazně vyšší. V budoucnosti se počítá s účinností přes 60 procent.

Metan se pak dodá do rozvodů zemního plynu nebo může být využit pro pohon aut s motory upravenými na spalování zemního plynu. Přebytečný vodík mohou zase v budoucnosti využít automobily s pohonem na palivové články.

Vědci spočítali, že množství elektrické energie z větrných elektráren Audi a metanu ze závodu e-gas by již v první fázi projektu stačilo pro celkem 2500 automobilů.

Z toho by šlo o tisíc elektromobilů (například A1 e-tron), které by každé ujelo ročně 10 000 kilometrů a dalších 1500 aut, které budou spalovat metan. Na ekologicky vyrobený metan e-gas ujede každý z 1500 vozů A3 TCNG patnáct tisíc kilometrů za rok. A ještě zbude 150 tun syntetického zemního plynu pro veřejnou distribuční síť.

Celý řetězec vypadá složitě, ale má logiku.
Celý řetězec vypadá složitě, ale má logiku. | Foto: Audi

Dohromady má tedy díky projektu e-gas vzniknout dostatek energie pro ujetí více než 30 milionů kilometrů ročně s neutrálním vlivem na klima. O přiznivém vlivu na energetickou rozvodnou soustavu nemluvě.

Auta už jsou prakticky připravena

Ekvivalent emisí CO2 je u kompaktního vozu poháněného syntetickým plynem e-gas nižší než 30 gramů na kilometr. Do toho je zahrnuta celá bilance od získávání energie až po její finální spotřebu. Ještě lepším výsledkem se podle propočtů Audi mohou pochlubit elektromobily, které přímo používají elektrický proud vyrobený větrnou elektrárnou. V tomto případě jsou emise CO2 necelé čtyři gramy na kilometr.

Současně s tímto projektem Audi připravuje vhodné automobily. Použitelným elektromobilem má být Audi A1 e-tron. Čtyřmístný vůz je navíc vybaven malým Wankelovým motorem, který při jízdě na delší vzdálenost pohání generátor a vyrábí elektrickou energii pro elektromotor. Ten má trvalý výkon 45 kW a nejvyšší výkon 75 kW.  Maximální točivý moment 240 Nm je k dispozici již při rozjezdu. Audi A1 e-tron zrychlí z 0 na 100 km/h za 10,2 s a dokáže jet nejvyšší rychlostí přes 130 km/hod.

Energii dodává sada akumulátorů Li-Ion, která je uložena pod středovým tunelem a zadními sedadly. Vodou chlazený akumulátor má kapacitu 12 kWh, což postačuje k ujetí více než 50 km na jedno nabití. Rychlé dobíjení trvá necelou hodinu.

Na syntetický metan e-gas může jezdit prototyp modelu Audi A3 TCNG, jehož čtyřválcový motor TFSI a katalyzátor jsou upraveny pro provoz na zemní plyn.

 

Právě se děje

Další zprávy