Hrajeme o medaile. Při slavení se nevyklánějte z okének

Radek Pecák Radek Pecák
13. 5. 2011 6:00
I při lehké bouračce mohou pasažerovi mávajícímu z okna vlajkou vzniknout fatální zranění
Foto: Allianz

Při oslavách slavného vítězství hokejistů na olympiádě v Naganu jsme aut s fanoušky vykloněnými do půl pasu z jedoucích vozidel viděli mnoho. Při dalších vítězstvích národního týmu se situace, i když v menší míře, opakovala.

Teď pojišťovna Allianz uspořádala specifický crash test, během něhož specialisté zjišťovali, jak dopadne v této situaci lidské tělo během případné nehody.

Fanoušky v testu nahradily figuríny se zabudovanými čidly.

Při testu se simuloval náraz vozu s vykloněnými pasažéry v rychlosti 40 kilometrů v hodině. I přes tuto poměrně nízkou rychlost byli po nárazu vyklonění lidé katapultováni z auta.

Na video z testu se podívejte zde:

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Nevyplácí se sedět na okénku, ani vystrkávat hlavu střešním otvorem

Prvním pasažérem byla ženská figurína sedící v bočním otevřeném okénku. "Při kolizi narazila celou horní polovinou těla na sloupek mezi předními a zadními dveřmi. Tím utrpěla vážné poranění hrudníku a pánve. Navíc z vozidla po nárazu vypadla a padala z výšky přibližně jeden metr přímo na asfalt," komentoval následky nehody Christoph Lauterwasser, ředitel AZT.

Podle něho navíc lidé padající z vozu na vozovku na hlavu z výšky asi jednoho metru často utrpí vážné zranění hlavy.

Další figurína stála na zadním sedadle a horní polovinou těla vyčnívala střešním oknem z auta ven. "Náraz, který ji vymrštil z vozidla, způsobil, že při pádu narazila na okraj střechy, a tím si způsobila vážné poranění hrudníku, žeber a také vnitřních orgánů," dodává Lauterwasser.

Specialisté pojišťovny navíc upozorňují na to, že lidé vyklánějící se z okének a mávající vlajkami a transparenty mohou takto ohrožovat bezpečnost silničního provozu. "Tato skutečnost může být pak zvažována při výpočtu pojistného plnění následků nehody," upozorňuje Václav Pořt, vedoucí oddělení revizí Allianz pojišťovny.

I nohy na palubní desce dokáží zabít

To, že lidé v autech jezdí nepřipoutáni a občas v pozicích, které jsou pro ně při nehodách vyloženě nebezpečné, dosvědčují i zkušenosti speciálního týmu Škoda Auto, který se již dva roky zabývá výzkumem dopravní bezpečnosti. Kvůli tomu jezdí na místa dopravních nehod novějších škodovek a dalších vozů koncernu VW a dokumentuje je.

"U nás, na rozdíl třeba od Německa nebo dalších vyspělých západoevropských zemí, je stále velké procento naprosto zbytečných a přitom smrtelných nebo jinak vážných nehod," říká Robert Šťastný z týmu.

Tým například zažil nehodu, při které naprosto zbytečně zahynula mladá dívka. Chtěla totiž ulevit unaveným nohám a natáhla si je na palubní desku vozu. Při nehodě vybuchující airbag vrhl dívčiny nohy zpět proti jejímu tělu, Koleno, které jí udeřilo do hrudi, jí způsobilo smrtelné vnitřní zranění. Členové týmu jsou přesvědčeni, že kdyby dívka seděla normálně, mohla nehodu v podstatě bez vážnějších zranění přežít.

 

Právě se děje

Další zprávy