Šestkrát pět hvězdiček: V Česku dělají bezpečná auta

Radek Pecák Radek Pecák
26. 2. 2011 15:40
Hyundai ix20 dostal díky elektronickým asistentům víc bodů než sesterská Kia Venga
Foto: Euro NCAP

Čtyři hvězdičky jsou nutnost, pět něčím, co se dá dobře využít v reklamě a v boji o získání nových zákazníků, kteří si ten který model později koupí. Toto automobilky čekají, když odevzdávají své vozy demoliční četě techniků organizace Euro NCAP, která je nechá absolvovat příslušné crash testy.

V posledních letech mohou být lidé z automobilových továren, které jsou rozmístěny na území České republiky, poměrně spokojeni. Jak Škoda Superb, tak SUV Yeti a naposledy i Kia Venga a Hyundai iX20 získaly při oficiálních crash testech tolik bodů, že to stačilo na udělení nejvyššího, tedy pětihvězdičkového ohodnocení.

Již předtím dosáhl na tento výsledek Hyundai i30 a také Škoda Roomster. Aktuální generace fabie a octavie mají jen čtyři hvězdičky, stejně jako v Kolíně vyráběná trojice minivozů - Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1.

Prostor pro posádku zůstává zachován

Dosáhnout na pětihvězdičkové hodnocení je přitom stále obtížnější, protože kritéria se stále zpřísňují.

Například v této sérii testů mělo požadovaný nejlepší výsledek jen polovina z osmi hodnocených vozů (kromě Hyundaie ix20 také BMW X1, Nissan Juke a Mitsubishi ASX. Elektrické minivozy Citroën C-zero, Peugeot iON a Mitsubishi iMiEV získaly čtyři hvězdy a oblíbené SUV Dacia Duster jen tři hvězdičky.

Na ní je velmi zřetelně vidět, jak při hodnocení čím dál významnější roli hrají různé elektronické bezpečnostní systémy. V dusteru jich moc není, navíc mu přitížilo špatné hodnocení při srážce s chodcem. Přitom dospělé pasažéry na předních sedadlech, stejně jako dvojici dětí vzadu i tento vůz chrání poměrně dobře.

Při podrobném rozboru výsledků vozu Hyundai ix20 je vidět, že i tento poměrně malý vůz dokáže pasažerům při čelním a bočním nárazu v rychlostech podobných těm v testu poskytnout velice dobrou ochranu. Při čelním nárazu nebyl prostor pro posádku deformován a jen sloupek řízení by mohl způsobit nějaké zranění stehnům řidiče.

Za boční náraz získal vůz ix20 dokonce maximum bodů a také, když vůz narazil bokem na kůl, byly body velmi slušné. Pouze ochrana hrudníku řidiče byla v tomto případě ohodnocena pouze průměrně.

Příští rok další zpřísnění kritérií

Ochrana dětí je v ix20 jen těsně za v této sérii nejlepším vozem, kterým bylo BMW X1 a i krční páteř při nárazu zezadu na tom byla dobře.

Další potřebné body získal vůz za to, že je vybaven připomínačem zapnutí bezpečnostních pásů na všech sedadlech a navíc má elektronický stabilizační systém.

Pikantní na celém testu je vlastně to, že se  ix20 vlastně proti překážce ani nerozjelo. Specialisté z EuroNCAP použili hodnoty z testu vloni testované Kia Venga a pouze připočetli body za systémy, které levnější Kia nemá. Podobný způsob využili i vloni při hodnocení VW Passat, který má vlastně jen jiné povrchové díly než minulá generace a také nechali nabourat z trojice takřka identických elektromobilů jen Mitsubishi iMiEV. U něj pak také poprvé museli do výsledků započítat i to, zda se po nárazu dostatečně rychle odpojí baterie.

Letos jsou kritéria shodná s těmi v roce 2010. Aby například model automobilu dosáhl na čtyřhvězdičkový výsledek, musí dosáhnout 60 % bodového maxima a například nejméně 65 % maxima bodů za ochranu dospělých cestujících, 60 % maxima v ochraně dětí, 25 % v ochraně chodců a 40 % v asistenčních systémech. Příští rok se kritéria opět zpřísní, zejména v ochraně chodců.

 

Právě se děje

Další zprávy