Konec trabantů. Bakelit propadl v žebříčku aut

Radek Pecák Radek Pecák
17. 2. 2011 5:15
Ještě rychleji mizí ze silnic Škody 105/120. Za pět let jich ubylo 60 procent
Foto: Radek Pecák

Žigulíky, Wartburgy, Oltcity, Volhy  i Škodovky typu 1000. Všechny tyto vozy, které byly králi silnic za časů socialistického Československa, již z větší části skončily na vrakovištích.

Podle nejnovější statistiky vypadla ze žebříčku třiceti nejrozšířenějších typů automobilů, které jsou v Česku registrovány, i ikona východoněmeckého průmyslu - duraplastový Trabant 601. Stalo se tak v roce, kdy uplyne 20 let od definitivního zastavení jeho výroby.

V současné době, podle Centrálního registru vozidel, má stále registrační značku 24 tisíc trabantů. Řadí se tak na 32. místo, těsně za Toyotu Yaris a Peugeot 406.  

Trabant dlouho porážel superb

Přitom ještě v pololetí loňského roku se trabant držel na 29. příčce a bylo jich v Česku registrováno více, než vozů Škoda Superb. Za poslední rok se ale jejich počet snížil skoro o dvě tisícovky. Průměrný věk registrovaných trabantů je přes 37 let. 

Ještě větší průměrné stáří (více než 39 let) mají Škody 100. Ty se zatím mezi třiceti nejčetnějšími typy drží vcelku bez problémů. Je jich registrováno přes 35000, což je více než Peugeotů 307 či Citroënů Xsara.

Jejich počty přitom v posledních letech nijak dramaticky neklesají.

Zdaleka nejčetnějším typem automobilu, který se vyráběl v socialismu, je ovšem Škoda 120 a Škoda 105. Jejich průměrné stáří se přitom také již přiblížilo hranici třiceti let, "Stodvacítek" jezdí ještě přes sto tisíc a jsou šestým nejrozšířenějším autem na tuzemských silnicích , "stopětek" je o třicet tisíc méně a jsou těsně za první desítkou. Přitom, kdyby se oba tyto typy počítaly dohromady, stačilo by jim to na absolutně čtvrté místo - za felicii, fabii a octavii, ale před podstatně mladší Škodu Favorit.

Škoda Felicia
Škoda Felicia | Foto: Aktuálně.cz

Nejstarší auta jezdí na Děčínsku

Škoda Felicia, která žebříček nejrozšířenějších aut vede, je také zajímavým fenoménem. Již zhruba pět let se její počty drží na přibližně stejné úrovni kolem čtyř set tisíc kusů. Její průměrné stáří 13,79 v podstatě odpovídá průměrnému stáří celého vozového parku u nás.

To bylo na konci minulého roku opět o něco větší než v polovině roku 2010. Konkrétně je to 13,70 roku. Nejstarší vozidla jezdí na severu republiky. Úplně nejstarší vozový park  mají v okresech Chomutov a Děčín (přes patnáct let). Naopak nejmladší auta jezdí v Praze a na Mladoboleslavsku.

Ze statistiky vyplynulo ještě další poměrně překvapivé číslo. Po Praze, kde je v přepočtu na počet obyvatel nejvíce aut a připadá tu jeden vůz na 1,93 obyvatele, následuje venkovský okres Plzeň-jih.  

 

Právě se děje

Další zprávy