Tohle pak tankujeme. Sledovali jsme, jak plní benzinku

Radek Pecák Radek Pecák
11. 2. 2011 5:15
I bez snahy o pančování se kvalita paliva může zhoršit docela snadno
Foto: Aktuálně.cz

Praha - To, zda jsme do nádrže svého vozu tankovali kvalitní palivo, obvykle poznáme až podle toho, jak se chová motor a jak dlouho vydrží. Jak připouštějí experti zkušebny paliv a maziv SGS, u moderních motorů je horší palivo skutečně problematické. Podle nich výrobci v podstatě nepočítají s tím, že by motor spaloval jiné palivo než je to, které odpovídá normě. 

Určité riziko, že člověk natankuje palivo, které pak kontroloři ČOI označí jako nevyhovující příslušné normě, existuje samozřejmě i u značkové čerpací stanice. Je ale mnohonásobně nižší než u neznačkové.

"A to dokonce i u takové, která prodává nepančované palivo - to znamená to, které dopravce nabral v rafinérii a rovnou odvezl na čerpací stanici," vysvětluje  Petr Šindler, manažer komunikace ze Shellu Česká republika.

Problém může nastat už při plnění cisterny, tím, že v příslušném oddělení cisterny zůstala před opětovným naplněním část jiného druhu pohonné hmoty. "Dalším problémem pak může být skutečnost, že přes netěsnící přepážky mezi jednotlivými oddělení se různé druhy pohonných hmot , tedy obvykle nafta s benzinem mohou částečně smísit  a u starších cisteren bylo ještě riziko, že v čerpadle, přes které se palivo na čerpací stanici z cisterny vypouští, také zůstalo zhruba pět litrů jiného druhu pohonné hmoty," vypočítává Šindler nejčastější rizika.

Chyba může být u dopravce

Na samotné čerpací stanici pak může čerstvé palivo kontaminovat například kal z dobře nevyčištěné nádrže či voda, která tam v určitém množství může být.

"Všem těmto rizikům Shell obvykle dokáže dobře zamezit," říká Šindler. Alfou a omegou jsou podle něho cisterny. Ty si sice Shell najímá u přepravní firmy, nicméně mohou být využívány pouze k závozům paliva k čerpadlům této značky. Všechny jsou moderní a jsou konstruovány tak, aby z nich palivo vytékalo samospádem a to do posledního litru. Dokonce se cisterna před začátkem vyprazdňování samočinně vyrovná do naprosto vodorovné polohy.

Panuje navíc zásada, že do jednoho oddělení cisterny se až na nepatrné výjimky vždy plní stejný druh paliva, jaké tam bylo předtím.

Stáčení paliva jsme sledovali na čerpací stanici Shell na Jižní spojce v Praze na Kačerově. 

Zdejší čerpací stanice patří k těm středním, i když v době, kdy po Jižní spojce ještě mohly jezdit kamiony, zde nádržemi proteklo podstatně více pohonných hmot. "Přesto sem cisterna zajíždí několikrát týdně," říká vedoucí čerpací stanice Naďa Vilhelmová. Shell má přitom například na hraničních přechodech i stanice, kam musí cisterna zejména s naftou jezdit i několikrát denně.

Řidič cisterny se zmýlit nesmí

V době naší návštěvy cisterna přivezla tři druhy pohonných hmot - Natural 95, Natural V-Power a naftu. Kromě administrativních úkonů, kdy je třeba nejprve ověřit, zda jsou nádrže stanice natolik prázdné, aby se do nich skutečně celý obsah cisterny s rezervou vešel, dále ověřit příslušné doklady o palivu a tak dále, musí řidič udělat příslušná bezpečnostní opatření. Tedy za cisternu umístit kužely, připojit kabel od cisterny k zemnícímu bodu, aby nepřeskočil výboj statické elektřiny, obléci si helmu a  brýle.

Pak už je hlavním úkolem řidiče pouze připojit hadici k jednou z pěti vypouštěcích otvorů cisterny a připevnit ji k hrdlu nádrže čerpací stanice obsahující tu správnou pohonnou látku. "To, že řidič vypustí cisternu do jiné nádrže, se výjimečně stane," připouští Petr Šindler. Pak je nutné celou nádrž vyčerpat a vyčistit. Pokud by to řidič zjistil v počátcích vypouštění, má k dispozici nouzové tlačítko vedle ovládacího panýlku.

Co dělat při pochybnostech o kvalitě:

  • Lze žádat atest prokazující kvalitu PHM
  • U Shellu je možné si u obsluhy vyžádat formulář k reklamaci
  • Je možné si vyžádat odběr 2 vzorků z příslušné pistole k rozboru. Jeden pak zůstane stěžovateli  

Moderní čerapcí stanice mají elektronicky hlídanou těsnost plášťů nádrží. Čidla také sledují, zda pohonné hmoty nejsou kontaminovány například vodou. Současně obsluha stále ví, kolik paliva v nádržích zbývá, i když příjezd cisterny si vlastně elektronika přes dispečink objednává sama.

Přes všechnu opatrnost si Shell (stejně jako Benzina, ÖMV a Agip) platí u firmy SGS preventivní kontroly prodávaných paliv. "I díky tomu v poslední době ČOI žádné porušení normy na našich pumpách nezjistila," říká Šindler.

 

Právě se děje

Další zprávy