Break, Variant, Touring, Avant. To vše jsou kombíky

Radek Pecák Radek Pecák
4. 2. 2011 4:50
Vozům s karosérií kombi je už 75 let. Dožijí se stovky?
Škoda Superb Combi, 2009
Škoda Superb Combi, 2009 | Foto: Škoda Auto

Pro vůz s dlouhou karosérií a více či méně kolmo skloněným víkem zavazadlového prostoru se kromě v titulku zmiňovaných používají i další.

Například vůbec první auto světa, kterým byl Hudson Terraplane s karosérií z dřevěných panelů na dřevěném rámu, nesl v roce 1936 název Station Wagon. Ve Velké Británii se zase kombíkům říká estate.

Různá označení  používají také různí výrobci. Alfa Romeo například Sportwagon, Fiat někdy používá Weekend nebo MultiWagon, Opel zase střídá  Caravan nebo SportsTourer.  Peugeot používá označení SW, což je zkratka pro Station Wagon, Seat Vario nebo SportTourer, Renault Grandtour a Kia SportyWagon. A to jsme určitě na něco ještě zapomněli.

Původně byly pro řemeslníky a obchodní cestující

Kombi, které tedy letos slaví 75 let své existence, vzniklo vlastně kvůli potřebě taxikářů převážet kromě svých pasažerů i jejich kufry a také si ho přáli obchodní cestující.

V Evropě byl nástup vozů s těmito karosériemi poněkud opožděný. První kombíky byly vlastně odvozené od dodávkových vozů. Ostatně osobní verze se z mnoha dodávek vytvářejí do současnosti.  

Například Opel v letech 1951 a 1952 nabízel přestavbu dodávky Olympia na rodinný automobil. Přestavba se dělala v karosárně Autenrieth v Darmstadtu.

Opel byl také  prvním německým výrobcem, který v roce 1953 na frankfurtském autosalónu představil první kombi - Olympia Rekord. Vozidlo charakteristické krabicovitou zadní částí karoserie s bočními okny, bylo vystaveno společně s limuzínou a prezentované jako flexibilní osobní automobil. 

Skoro třetina lidé chce kombíky

V letech 1953 a 1954 Opel dohromady vyrobil přibližně 23 400 kusů kombi, což bylo přes 10 % celkové produkce Olympia Rekord.

Dnes karosérie kombi kupuje zhruba čtvrtina až třetina zákazníků. Například v Česku to vloni bylo 30 procent a šlo vlastně o největší podíl v jednotlivých nabízených karosářských variantách.

Zájem o kombi je stále dosti značný, i když se s masivním nástupem rodinných velkoprostorových vozů jejich role poněkud změnila. Výrobci postupně upouštějí od co největšího objemu zavazadlového prostoru a snaží se i na kombících vytvářet linie charakteristické spíše pro kupé.

Díky tomu si tyto vozy dnes kupují i lidé, kteří v automobilu cestují spíše v saku a kravatě a rozhodně nestěhují kbelíky s barvami, štafle. Prostě se jim dlouhý a dobře přístupný zavazadlový prostor občas (hlavně o víkendech) docela hodí.

Kombíky mohou dnes mít i docela slušné sportovní vlastnosti. Například Škoda vyrábí ve variantě RS jak malé kombi fabia, tak i octavii. 

 

Právě se děje

Další zprávy