Vstupenka mezi britské klasiky - Land Rover Freelander

Radek Pecák Radek Pecák
3. 2. 2011 2:39
Už i Freelander může být jen s pohonem přední nápravy. Testovaný vůz byl ale čtyřkolka
Foto: Land Rover

Land Rover je jedna z mála automobilových značek, která nemá v současnosti vlastní zastoupení v České republice.  Záležitosti vlastníků vozů této značky v tuzemsku řeší rakouská firma ze Salcburku. Nicméně, v praxi se to projevuje v podstatě jen tak, že na novinářských testovacích vozech, jsou rakouské registrační značky.

Nejnovější provedení (zatím) nejmenšího modelu tradičního výrobce terénních vozů - tedy Land Rover Freelander 2 v provedení pro rok 2011 jsme měli možnost týden testovat.

Začněme tím, do jaké škatulky vůz patří. Náleží mezi sportovně užitkové vozy střední velikosti a spadá do střední až luxusnější třídy, takže mezi jeho konkurenty můžeme určitě řadit například BMW X3 či Audi Q5.

Modernizace obsáhla i vzhled

Vloni prošel Frelander II lehkou modernizací, která se zvenčí podepsala na nové konstrukci předního nárazníku. V něm jsou zkosené rámy předních mlhovek. Také přední a zadní světla jsou lehce pozměněna, vůz má nově kliky v barvě karosérie a nová je i přední maska.

Podstatná změna se odehrála pod kapotou. V testovaném voze (a ve většině ostatních, které se prodají), pracoval čtyřválcový turbodiesel o objemu 2,2 litru. Náročnější zákazníci ale mají možnost zvolit i benzinový šestiválec.

Výkonové parametry dieselového motoru v základním provedení nejsou nijak ohromující. 150 koní dokáže velká část konkurentů vytěžit  i z menšího objemu, na druhou stranu má zákazník k dispozici v terénu daleko důležitější velký točivý moment 420 Nm. Navíc i tento diesel je možné koupit s větším výkonem 190 koní. Konzervativní nastavení řídící jednotky motoru zvolil výrobce hlavně kvůli snížení emisí. Ty jsou totiž ve stopadesátikoňovém provedení 165 gramů CO2 na ujetý kilometr, zatímco výkonnější varianta produkuje na každý kilometr o dvacet gramů emisí více. 

Může to být i dvoukolka

Freelander v testovacím voze měl pohon 4x4, i když od letoška se prodává i první Land Rover Freelander s pohonem pouze přední nápravy. Nejde však o stálý pohon všech kol, ale k přední poháněné nápravy se v případě potřeby pomocí spojky Haldex přidává také zadní. To by nasvědčovalo tomu, že si v terénu s tímto autem příliš nezařádíte. Jenže, to je docela omyl.

Land Rover dokázal výborně spojit svůj vynález - systém Terrain Response (pouhým otočením knoflíku na středovém panelu lze volit mezi režimy jízdy po sněhu, v bahně a písku nebo normálním), navíc je k dispozici další elektronický asistent pro sjíždění svahu a také kontroly sklonu karosérie.

Technické údaje:

  • Rozměry: d,š,v v mm: 4600, 2195,1740
  • Výkon motoru: 150 koní
  • Max. točivý moment: 420 Nm
  • Max. rychlost: 181km/hod
  • Zrychlení 0-100 km/hod: 10,9 s
  • Spotřeba: 6,2 l/100 km

 

Do sněhu, ať už leží na asfaltu nebo na lesní cestě, jak jsme ověřili při mnoha kilometrech testovacích jízd, se opravdu můžete pustit bez obav.

Na silnici je sice při brzdění i v nájezdech do zatáček citelná hmotnost vozu, která je skoro 1800 kilogramů, podvozek je ale nastaven tak, aby umožňoval svižnou jízdu, ale na špatné silnici z přepravovaných osob nevytřásl oběd či duši.

Kufr má dvě strany

Auto je samozřejmě kompromisem mezi silničním a lehce terénním užitím. To poznáte například v kufru - je možné mít podlahu otočenou tak, aby byl na dně kufru koberec nebo je možné, pokud se zrovna vracíte z rybaření, mít dno kufru z voděodolného povrchu. 

V inteiréru se žije příjemně. Místa je dost bez problémů pro čtyři dospělé cestující. Ti  sice nebudou mít dojem nějaké extra velkého prostoru, na druhou stranu se ale ani nebudou cítit stísněně. Dojem lehce luxusního interiéru trošku narušuje až příliš konzervativní a designérsky nenápaditě pojatá přístrojová deska.  

Ve standardu je ve druhém výbavovém stupni, což byl případ námi testovaného vozu, nechybělo nic podstatného - včetně dvouzónové klimatizace. Navíc bylo auto vybaveno ještě DVD navigačním systémem, koženými sedačkami  s vyhříváním, bixenonovými světlomety a dalšími drobnostmi, které společně s metalízou vyšvihly cenu vozu z původních 809 000 až na milion. 

Právě cena příplatkových prvků společně nepříliš pohlednou palubní deskou jsou podle nás hlavními mínusy toho vozu. Na druhou stranu určitě lze pochválit vzhled a schopnosti vozu i mimo silnici.

 

Právě se děje

Další zprávy