Nejbezpečnější auto roku je BMW 5, rozhodly crash testy

Radek Pecák Radek Pecák
1. 2. 2011 11:50
Nejbezpečnějším malým autem je hybridní sporťák Honda CR-Z
Foto: EuroNCAP

Jestliže je pro vás při výběru nového auta prioritní bezpečnost, pak mohou být výsledky crash testů, které zveřejňuje organizace EuroNCAP, docela dobrým vodítkem.

Na konci ledna oznámila jména vozů, které v jednotlivých kategoriích nejlépe obstály při ochraně dospělých cestujících, dětských pasažerů vzadu, při ochraně chodců a současně získaly i dostatečný počet bodů za elektronické strážce bezpečí, které útroby vozů skrývají.

Vloni testy Euro NCAP podstoupilo 29 automobilů. Skoro dvě třetiny z nich (65 procent) získaly nejvyšší, tedy pětihvězdičkové ocenění.

V roce 2009 bylo pětihvězdičkových více

Výsledky jsou zdánlivě horší než v roce 2009. Tehdy totiž na pět hvězdiček dosáhlo 90 procent testovaných aut. Jenže Euro NCAP loni zpřísnilo hodnocení bezpečnosti vozidel.

EuroNCAP vyhlásilo vítěze v jednotlivých kategoriích. Tak tedy, mezi malými rodinnými auty vyhrála Alfa Romeo Giulietta, v kategorii supermini  malý hybridní sportovní vůz Honda CR-Z, mezi sportovně užitkovými vozy Kia Sportage a mezi malými rodinnými velkoprostorovými vozy Toyota Verso.

Absolutně nejvíce bodů ale nasbíralo nové BMW řady 5 s celkovým hodnocením 90 % dosažitelného maxima.

Podívejte se, jak dopadnou dvě moderní škodovky při srážce v rychlosti 90 km/hod:

Porota vyzdvihla i výsledky dalších vozů, které sice nebyly nejlepší ve své kategorii, ale také dosáhly na pětihvězdičkové ohodnocení a získaly více než 80 procent z maximálně možných udělitelných bodů. Těmito automobily jsou: Suzuki Swift, Kiu Venga, BMW X1, VW Sharan/Seat Alhambra a Citroën C4.

Čínský vůz propadl

Naopak příliš chlubit se svými výsledky při nárazových testech nemůže čínský Landwind CV9 s pouhými dvěma hvězdičkami. O moc lépe nedopadl ani Citroën Nemo, který nakonec získal tři hvězdičky.

Pětihvězdičkové hodnocení získal v roce 2010 takový testovaný automobil, který splnil předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích.


Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvořila v roce 2010 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.

 

Právě se děje

Další zprávy