Lidi v centru Prahy bude zachraňovat elektrický Smart

Radek Pecák Radek Pecák
28. 1. 2011 0:47
Nejvíce ho budou potkávat turisté na Václavském náměstí
Foto: Aktuálně.cz

Nejmenší automobil v barvách pražské Zdravotní záchranné služby je Smart. Navíc jezdící na elektřinu. Plně vybavený vůz již mají zdravotničtí záchranáři k dispozici a hodlají ho využívat v centru hlavního města.

Vůz je prvním z flotily pětadvaceti elektromobilů smart ed (electric drive) , které postupně do České republiky přiváží energetická společnost E.ON ve spolupráci s výrobcem automobilů Mercedes-Benz a smart.

Záchranáři zatím auto dostali ma jeden rok, během kterého se bude vůz testovat.

Smart je lepší než motorky 

Klíčky od vozu převzal ředitel Pražské záchranné služby Zdeněk Schwarz, který doufá, že smart bude přínosem: „Již v minulosti jsme ve svém vozovém parku používali motorky. Delší dobu uvažujeme o možnosti využít kola nebo skůtry. Nabídka na malé vozy smart s elektropohonem nás proto velmi zaujala," uvedl ředitel pražské záchranky.

Malá vozidla se podle něj budou používat ve zkušebním provozu v pro Česko unikátním setkávacím systému, tzv. randez-vous záchranářů. „Jedná se o rychlou dopravu záchranáře v husté dopravě nebo v místě, kam standardní vozy nemohou nebo se nedostanou. Záchranář bude mít ve výbavě vše potřebné pro prvotní ošetření nebo dokonce i zahájení neodkladné resuscitace," vysvětlil Zdeněk Schwarz.

Hlavní působiště na Václavském náměstí

Hlavním působištěm smartů bude centrum Prahy, hlavně Václavské náměstí a přilehlé ulice, kde nemá pražská záchranka žádné výjezdové stanoviště.

Podle vedoucího marketingu E.ON Martina Dvořáka by měla záchranná služba hlavního města dostat i další elektrická vozidla. „Cílem je smysluplně testovat dostupné technologie tak, abychom pak mohli flexibilně nabízet vhodná řešení pro naše zákazníky. V oblasti mobility takto ve spolupráci s Městskou policií České Budějovice a Český Krumlov již testujeme rovněž i elektrické skůtry,"

Elektrický smart, který záchranáři dostali, dokáže jet maximální rychlostí až 100 km/h a jeho dojezd na jedno nabití je téměř 140 km. Plné nabití akumulátorů se provádí z běžné sítě a trvá 7-8 hodin. E.ON však hodlá budovat i dobíjecí stanice umožňující nabití za půl hodiny.

 

Právě se děje

Další zprávy