Volkswagen vážně chystá auto se spotřebou 1 l /100 km

Radek Pecák Radek Pecák
27. 1. 2011 5:03
Paradoxně se představuje v zemi, kde s pohonnými hmotami problémy nemají - v Kataru
Foto: VW

Mít spotřebu jeden litr na sto kilometrů je opravdu lákavé. Kdyby se totiž tuto myšlenku skutečně podařilo převést do praxe, pak by řidič v Česku utratil za pohonné hmoty ročně jen něco kolem tří tisíc korun.

Vycházíme při této úvaze ze současného stavu, kdy průměrný tuzemský majitel soukromého vozu ujede za rok přibližně deset tisíc kilometrů. Pokud by navíc měl v moderním úsporném autě tradiční padesátilitrovou nádrž, stačilo by mu tankovat jen dvakrát ročně.

Volkswagen se títmo projektem začal zabývat už na počátku tisíciletí a v dubnu roku 2002 tehdejší šéf koncernu Volkswagen Ferdinand Piëch ujel dvě stě třicet kilometrů z Wolfsburgu do Hamburku v podivném autíčku průměrnou rychlostí 75 kilometrů v hodině a hlavně se spotřebou 0,89 litru na sto kilometrů.

LX1 už není podivná úzká věc

Jinak ale byly parametry tohoto vozu spíše úsměvné. Dieselový jednoválcový motor měl objem 0,3 litru a výkon 8,5 koně. Maximální rychlost byla sice 120 kilometrů v hodině, ale to hlavně proto, že dvousedadlový vůz měl hmotnost pouze necelých 300 kilogramů. Zrychlení z nuly na stovku koncern ani neudával.

Po jakémsi mezistupni, kdy se ve Frankfurtu před dvěma lety objevilo další "litrové" auto, tentokrát už poháněné věším dieselovým motorem a také elektromorem, se nyní na autosalonu v Kataru veřejnosti představil Volkswagen XL1.

Největší změnou oproti předcházejícím dvěma superúsporným vozům Volkswagen, je jeho šířka. Zatímco výše zmiňované typy měly dvě sedadla umístěná za sebou, když šířka 120 centimetrů jiné řešení neumožňovala, tentokrát jde o auto, které má proporce obdobné jako sériově vyráběná současná auta. Vůz je nadále dvoumístný, ale spolujezdec sedí vedle řidiče. Také přístrojová deska vypadá o dost současněji než v minulých konceptech.

Na délku měří XL1 bez deseti centimetrů zhruba tolik, kolik hatchback Škoda Fabia, výška je však pouze 115 centimetrů. Díky tomu a dalším aerodynamickým řešením má tento vůz neuvěřitelně nízký součinitel odporu vzduchu CX 0,186.

Spotřeba je 0,9 litru na sto kilometrů

Přestože hmotnost oproti minulým "litrovým" konceptům podstatně narostla - auto váží skoro osm set kilogramů, zatímco první měl o pět set a druhý o čtyři sta kilogramů méně, jedná se stále o velmi lehké vozidlo. Pohonný systém (včetně baterií) má hmotnost 227 kilogramů, 153 kilogramů připadá na podvozek, 80 kilogramů na vnitřní výbavu, 105 kilogramů na elektroniku a 230 kilogramů má hmotnost samotná karosérie. Ta v sobě pro zpevnění obsahuje uhlíková vlákna. Odlehčená jsou i boční okna, která jsou vyrobena z polymeru.

Vůz pohání dva motory. Prvním z nich je dvouválec 0,8 (jde vlastně o polovinu motoru 1,6 TDi), druhým elektromotor o výkonu 20 kW. Čistě na elektřinu, díky zásobě energie z baterií, které je možné dobíjet ze zásuvky, auto ujede až 35 kilometrů. Pokud pracují oba motory, může auto jet až rychlostí 160 kilometrů v hodině, na stovku zrychlí za slušných 11,9 sekundy a dojezd díky desetilitrové nádrži je 550 kilometrů.

A kolik je tedy vlastně spotřeba? Volkswagen tvrdí, že 0,9 litru na sto kilometrů jízdy. Údaj o emisích CO2 je také zajímavý. Na kilometrové trase vůz vypustí jen 24 gramů CO2.

Auto je prý v takovém stádiu přípravy, že již v roce 2013 by se mohla představit jeho sériová verze.   

 

Právě se děje

Další zprávy