Opět napadl sníh. Je čas nasazování řetězů

Radek Pecák Radek Pecák
26. 1. 2011 0:47
Vozům s pohonem všech kol stačí obvykle řetězy jen na přední nápravu
Foto: Aktuálně.cz

Ve firmě Pewag i v jejím tuzemském závodu musí mít z letošní zimy velkou radost. Stejně tak budou letošnímu počasí vděční i další výrobci a prodejci sněhových řetězů. Motoristé museli totiž tuto pomůcku kupovat již v prosinci, mnozí je našli pod vánočním stromečkem a zanedlouho se zase po nich začnou shánět ti, kteří pojedou s rodinami během jarních prázdnin lyžovat do hor.

I v tomto týdnu se na mnoha českých a moravských silnicích vyskytla situace, kdy by se řetězy daly docela dobře využít.ˇ

Používání řetězů v Česku povinné není, přesto ten, který si jízdu s nimi vyzkoušel, už na ně obvykle nedá dopustit. Problém je v tom, že se lidé bojí složité manipulace s nimi, také se řadě lidí nechce vydávat za řetězy tisícové sumy.

Pro ty, které výše zmíněné mínusy řetězů neodradí, přidáváme několik rad:

Ne na každé auto se hodí každý řetěz

Nejprve je nutné zjistit, jaký typa rozměr řetězů se hodí na vaše pneumatiky. Také není na škodu se podívat do velkého technického průkazu a ověřit si, zda náhodou nemáte nasazeny takové pneu, u nichž už výrobce kvůli malému prostoru v podběhu použití řetězů nedovoluje. (I v  tomto případě ovšem může být řešení - někteří výrobci nabízejí řetězy zhotovené ze slabšího materiálu, které pak lze i na tyto vozy namontovat). Někteří internetová prodejci (například pneumatiky.cz) nebo výrobci (pewag) na svých internetových stránkách nabízejí konfigurátor.

Cena řetězů se samozřejmě odvíjí podle kvality, složitosti jejich montáže a velikosti. Nejjednodušší jsou žebříčkové řetězy, jejichž cena se pohybuje okolo 500 Kč. Jednoduchá konstrukce se dopíná pomocí háčků, nevýhodou je však obtížná manipulace, slabší záběr a nízká kvalita ocelových článků.

Výkonnější variantou jsou sněhové řetězy se stopou ve tvaru zkoseného lichoběžníku nebo písmene X. Díky tomu, že řetěz pokrývá větší plochu pneumatiky, je i jeho účinnost vyšší. Nejkvalitnější jsou šikmostopové řetězy, jejichž cena většinou překračuje 2 000 Kč.

Bez atestu nemůžete do Rakouska

I do České reubliky se již dovážejí levné řetězy vyrobené v Číně, které nemusí být schváleny do provozu. Proto je nutné na výrobku hledat ATEST 8 SD

„Řidiči by neměli atesty řetězů podceňovat. Například v sousedním Rakousku je možné používat pouze řetězy splňující přísné atestace," uvedl Vojtěch Schwangmaier, ředitel internetového obchodu Pneumatiky.cz, předního tuzemského prodejce pneumatik, alu kol a sněhových řetězů. 

Kdy a jak řetězy použít?

Obvyklé doporučení zní: nasadit sněhové řetězy ve chvíli, když kola ztrácejí schopnost přenosu hnací síly na vozovce. Sněhovými řetězy se tradičně osazují kola hnací nápravy. Je tedy zřejmé, že u většiny aut s motorem vpředu a pohonem předních kol budou řetězy na přední nápravě, u mercedesů, vozů značky BMW a většině sportovně zaměřených kupé, by se měly ocitnout na zadních kolech.

V případě vozů s pohonem na čtyři kola pak osazujeme přední řiditelnou nápravu. I když osazení všech kol samozřejmě není na škodu.

S řetězy se jezdí obvykle do 50 kilometrů v hodině, pochopitelně po zasněžené a zledovatělé vozovce. Na černém asfaltu by je řidič měl sundat. Na druhou stranu, pokud jen na okamžik sjíždíte do údolí, kde sníh není a víte, že za okamžik budete zase stoupat do zasněženého kopec, není absolutně nezbytné řětězy sundavat. Například výrobky značky Pewag jsou testovány tak, aby vydržely desítky minut jízdy po suchém drsném povrchu.

Způsob nasazování se liší u každé modelové řady sněhových řetězů. Odlišné je především technické vybavení, které usnadňuje manipulaci s řetězy. Základní typy zpravidla nemají propracované prvky pro automatické dopínání, proto nejsou vhodné pro každodenní používání. Samozřejmě, že pokud je ale potřebujeme jen jednou za rok, pak není třeba investovat například do novinky Snox, která se na kolo navléká vlastně jako punčocha, ale je k mání za cenu přes čtyři tisíce korun.

Ať si ale koupíte jakékoli řetězy, vždy platí, že jejich nasazení je třeba natrénovat předem, v klidu a v suchu garáže.

 

Právě se děje

Další zprávy