Vozy Abarth bude prodávat české zastoupení Ferrari

Radek Pecák Radek Pecák
14. 1. 2011 5:10
Automobily Abarth mají tradičně výrazně větší výkon než fiaty, z nichž vycházejí
Foto: Abarth

V Praze na Bílé hoře, v části nového servisního areálu značek Ferrari a Maserati bude za pár měsíců otevřen autosalon značky Abarth, jediný v ČR. Zastoupení a servis Abarthu otevře společnost Pitlane, která je sesterskou firmou českého dovozce Ferrari a Maserati Scuderia Praha.

"Začlenění Abarthu do našeho portfolia pro nás bylo logickým krokem, protože tato značka má velmi podobnou duši a hodnoty jako Ferrari a Maserati," uvedl majitel Scuderie Robert Pergl.

Abarth nyní nabízí upravené modely Fiatu -  Grande Punto a Fiat 500, včetně kabrioletu. Jednu variantu Fiatu 500 nabízí pod názvem Tributo Ferrari. Tato limitovaná edice má připomínat spolupráci slavných osobností Carla Abartha a Enza Ferrari. Zájemce o tento vůz si ovšem musí pořádně připlatit. Tato pětistovka, která umí jet až 226 kilometrů v hodině,  totiž vyjde hodně přes milion korun.

Značka řadu let uvadala

Abarth samostatně opět vystupuje pouze tři roky. Předtím byly tímto jménem dlouhá léta označovány pouze různé speciální edice některých modelů Fiatu, což byla nepochybně škoda.

Carlo Abarth byl totiž geniální konstruktér a autor mnoha skvělých vozů.

Narodil se 15. listopadu 1908 ve Vídni. Nejprve závodil na kole, později na motocyklu. Stal se pěkrát šampionem Evropy, ale po těžkém zranění nakonec závodění zanechal. Přestěhoval se do Itálie, kde se seznámil například se synem slavného Ferdinanda Porscheho. Nějaký čas pro něho dokonce pracoval, ale již v roce 1949 založil vlastní firmu.

Už tehdy nesla ve znaku štíra, tedy znamení, v němž se Abarth narodil.. Nejprve byla hlavní náplní firmy výroba výfuků, ale současně konstruoval i automobily.  Už v roce 1950 vyhrál Tazio Nuvolari svoji třídu v závodu do vrchu Palermo - Monte Pellegrini na voze Abarth 204 Sport Spider.

Od počátku upravoval fiaty

Krátce poté se začal zabývat úpravami fiatů pro závody a byl úspěšný. Takto upravil  i v roce 1955 Fiat 600. Nakonec po zvětšení objemu motoru na 747 cm3, výkon vzrostl na více než dvojnásobek (ze 14 na 31 kW) . Vůz dostal jméno Fiat-Abarth 750 Berlina a dosahoval rychlosti až 130 km/h.

Další na řadu přišly typy Fiat Abarth 595 a 695, vycházející z Fiatu 500, který se začal vyrábět v roce 1957. 

Abarth byl proslavený i svoji touhou po zdolávání rekordů. V letech 1956 až 1966 jeho vozy na Monze docilily celkem 113 rekordů. Kvůli nim také zkonstruoval aerodynamické speciály. Karosérie na ně navrhli i Pininfarina a Bertone.

Těsná spolupráce Abarthu a Fiatu vedla nakonec k tomu, že Fiat značku v roce 1971 koupil. Carlo Abarth pak  stavěl zejména speciály pro rallye. Nakonec nejúspěšnějším byl Fiat 131 Abarth Rally, snímž se Walter Röhrl v roce 1980 stal  mistrem světa v rallye. Bohužel až rok poté, co Carlo Abarth  24. října 1979 zemřel.

 

Právě se děje

Další zprávy