Test odhalil nejhorší přechod pro chodce. Jeden v Praze

Radek Pecák Radek Pecák
9. 1. 2011 23:30
Test evropských přechodů: Praha si mezi velkými městy pohoršila
Foto: Radek Pecák

Zatímco v minulých letech patřily přechody v Praze při testu, který už řadu let ve významných městech Evropy dělají italští odborníci, do průměru, v posledním hodnocení dopadly velmi špatně.

Přechod, který je v pražské čtvrti Smíchov na Arbesově náměstí u ulice Presslova dokonce skončil mezi deseti nejhůře hodnocenými v Evropě z celkových 270 v osmnácti městech.

Více nevyhovujících přechodů odborníci nalezli pouze na Balkánském poloostrově - v Bělehradě, Splitu a Lublani. V celkovém hodnocení (za loňský rok) skončila Praha 15. Za ní už byly jen španělské Malaga a Valencie a úplně nejhorší byl již zmiňovaný Bělehrad.

Testuje se pomocí laseru a stopek

Během zkoumání některých přechodů byl na místě i redaktor deníku Aktuálně.cz.

Italové si přechody vytipovali sami z fotografických map jednotlivých lokalit. Zkoumali přechody na Václavském náměstí a jeho okolí, na Smíchově a také v Josefově. Ten se ale pak v konečných výsledcích neobjevil.

"Zajímá nás mnoho aspektů. Pokud je přechod vybaven světelnou signalizací, tak to, jak dlouho svítí pro chodce zelená, zda je chodník v místě přechodu dostatečně široký, aby ti, kdo chtějí přejít mohli při čekáni na zelenou stát dostatečně daleko od vozovky, zda výhled chodců na projíždějící automobily něco neomezuje, a tak dále," vysvětlovala během testu vedoucí italského týmu Elke Schmettowá.

Protože jde vlastně o spotřebitelský test, nepotřebují experti k průzkumu přechodu žádnou složitou techniku. Využívají vlastně jen fotoaparát, laserový měřič vzdálenosti a stopky. Pak ještě také tužku, kterou zjištěné údaje zapisují do poměrně složitě vyhlížejících formulářů. "Formuláře pro testy se v průběhu let vyvíjely a je to naše knowhow," říká Schmettowá.

Testování přechodů italskými odborníky
Testování přechodů italskými odborníky | Foto: Radek Pecák

Přechod na Arbesově náměstí dostal ze čtyř hodnocených oblastí (řešení přechodu, viditelnost ve dne, viditelnost v noci a přístupnost pro postižené) třikrát negativní hodnocení, z toho viditelnost ve dne jako úplně nejhorší. Pouze přístupnost pro postižené byla hodnocena jako vyhovující.

Na přijíždějící auta chodec nevidí

Přechod jsme si sami vyzkoušeli na počátku ledna. Italští experti měli jednoznačně pravdu v otázce rozhledu chodců. Z obou stran je nutné nejprve na přechod vstoupit a ujít několik metrů než vůbec člověk může vidět, zda se proti němu (naštěstí pouze z jedné strany, protože přechod je v jednosměrce) neblíží nějaké vozidlo. Přechod není opatřen světelnou signalizací.

Mluvčí pražské technické správy komunikací Tomáš Mrázek, kterého Aktuálně.cz požádalo o komentář k výsledkům testu, uvedl, že špatné řešení přechodu je zodpovědným lidem známo.

"V roce 2009 byl zpracován na objednávku TSK hl. m. Prahy projektanty Sinpps s.r.o. návrh dopravně bezpečnostních úprav této lokality. Vzhledem ke komplikovanosti a tím vysokým finančním nákladům na realizaci navrženého řešení zatím nebyla navržená úprava provedena. Je však nutné dodat, že v dané lokalitě nedošlo v období let 2007 - 2009 k žádné dopravní nehodě s účastí chodce. V r. 2009 zde došlo pouze ke 2 dopravním nehodám s hmotnou škodou," sdělil Mrázek.

Přechodů je moc a peněz málo

Mrázek také ve svém stanovisku vysvětlil, že v současné době je v Praze takzvanou "zebrou" označeno téměř 10 000 přechodů a velká část přechodů převážně v centrální části města zde v nezměněné podobě existuje již desítky let. Odpovídají tedy požadavkům tehdejší doby, kdy samozřejmě byl i jiný provoz v ulicích než je dnes. Zdůraznil, že odborníci v rámci Eurotestu hodnotili pouze 27 přechodů v malých lokalitách centrální oblasti Prahy (tedy necelé 0,3 procenta přechodů) a velká většina byla hodnocena dobře.

Ročně má Praha na úpravy přechodů peníze v řádu několika desítek milionů korun. To stačí na úpravu jen několika desítek přechodů. "Například v období posledních 3 let bylo každý rok nově realizováno v rámci akce BESIP nasvícení přibližně 30 vjezdových úseků vozovek u přechodů a řádově desítky stavebních úprav zaměřených na zlepšení podmínek pro přecházení chodců," dodal Mrázek.

Redakce se hodlá problematice nebezpečných přechodů věnovat i nadále. Pokud ve svém okolí víte o nějakém nebezpečném přechodu pro chodce, zašlete na e-mailovou adresu [email protected] jeho fotografii s popisem umístění. Za spolupráci děkujeme.

 

Právě se děje

Další zprávy