Češi touží po autech 4x4: Loni se jich prodalo rekordně

Radek Pecák Radek Pecák
9. 1. 2011 5:06
Každé sedmé auto, které se v Česku prodá, má pohon všech kol
Foto: Radek Pecák

Přesně 23406. To je údaj Svazu dovozců o tom, kolik se vloni v České republice prodalo osobních aut vybavených systémem pohonu 4x4. Znamená to, že zhruba každé sedmé auto, které si vloni zákazníci odvezli z autosalonů na úzení České republiky, mělo pohon všech kol.

Zájem o tato auta v porovnání s rokem 2009 opět citelně narostl. Konkrétně o pět tisíc kusů a je tedy jasné, že tento segment roste podstatně rychleji než celkový trh s osobními auty v ČR. Přestože letošní nárůst prodejů aut 4x4 je velmi vysoký, ještě vyšší byl mezi lety 2008 a 2009. Tehdy se v podstatě zdvojnásobil z 9 000 na 18000.

SUV lidem připadjí bezpečnější

Odborníci se shodují, že za nárůstem stojí rostoucí obliba vozů SUV, které zákazníkům připadají bezpečnější a také několik posledních zim, kdy napadlo velké množství sněhu. Dalším faktorem, který za zvýšením prodejů vozů 4x4 stojí je také to, že se před dvěma lety objevil na trhu první sportovně užitkový vůz v nabídce tuzemské automobilky Škoda. O Yeti je mimorádný zájem nejen u nás. Proto už na letošek Škodovka připravuje investice, které mají zajistit zdvojnásobení současné produkce ze zhruba 50 000 ročně na dvojnásobek.

Novinkou oproti minulým letům je také to, že přibylo modelů, které tento pohon mají již v základní nabídce nebo si je ho možno do nich přikoupit. Také se montuje do čím dále menších a levnějších vozů. Příkladem je třeba rumunská Dacia Duster, Suzui SX4 či dokonce Fiat Panda. Celkem se v ČR vloni nabízelo již hodně přes stovku aut se všemi poháněnými koly.   

Přesto stále platí, že čím větší a luxusnější automobil, tím více si do něj lidé systém pohonu 4x4 kupují. "Zatímco vozy A4 si s pohonem všech kol objednává zhruba čtvrtina jejich kupců, u A5 jsou to již dvě třetiny a u A6 devadesát procent zákazníků," vysvětluje Jan Klíma z českého zastoupení automobilky Audi, která využívá v tuzemsku velice oblíbený systém quattro.

Nejprodávanější je yeti

Nejprodávanější "čtyřkolkou" v česku se vcelku logicky stal yeti, kterých se prodalo 2413 kusů, druhý v pořadí byl vůz superb 4x4 a třetí octavia, ať již v provedení 4x4 nebo scout.

Zvýšený zájem o pohon všech kol je velice zřejmý na nárůstech prodejů značek, které v podstatě jiné automobily než s tímto pohonem neprodávají. Konkrétně Land Rover oproti roku 2009 vloni své prodeje zdvojnásobil a také prodeje vozů Subaru stouply oproti předminulému roku o dvacet procent. Podobným tempem rostou prodeje této automobilky již několik let za sebou.

Přestože lidé obvykle o autech, která mají poháněna všechna čtyři kola mluví obecně jako o čtyřkolkách, stále jsou i v této kategorii značné rozdíly mezi jednotlivými typy pohonu. Zájemce o takový vůz by přinejmenším měl vědět, jak a kde vůz hodlá převážně používat.

Symetrický pohon pohonu všech kol od Subaru
Symetrický pohon pohonu všech kol od Subaru | Foto: Subaru

Elektronika to (obvykle) zvládne za řidiče

Pro ty, kteří drtivou většinu času stráví na běžných silnicích a dálnicích a pouze občas potřebují dojet po zasněžené či blátivé cestě k horské chatě či chalupě, bude určitě dostačující vůz s připojitenlným pohonem 4x4. Ten se montuje do většiny vozů kategorie SUV. Za sucha i při většině jízdních situací se u těchto aut výkon z motoru přenáší pouze na kola jedné nápravy (většinou přední), ale pokud kola druhé nepoháněné nápravy začnou prokluzovat, elektronika to pozná a samočinně, prostřednictvím vícelamelové mezinápravové spojky, začne adekvátní část točivého momentu posílat i na zbývající kola. Toto umí například systém Haldex používaný ve většině vozů s pohonem 4x4 vyráběných v koncernu Volkswagen.

Druhou možností je mechanicky připojitelný pohon druhé nápravy. Ten se většinou využívá u terénních pickupů a skutečně plnohodnotných off roadových vozů jako je třeba Jeep Wrangler či Mercedes G . Je to levné, odolné a spolehlivé řešení. Řidič může připojit další dvě kola (tentokrát obvykle přední) prostřednictvím páky či tlačítek. Někdy je potřeba před tímto úkonem zastavit. Tyto vozy si kupují obvykle off roadoví nadšenci, případně firmy, které převážejí materiál či dělníky v opravdu těžkém terénu.  

Existují samozřejmě i auta se stálým pohonem všech kol. Ten využívá například Subaru, ale jsou i v autech jako je Volkswagen Touareg, Mercedes ML, Range Rover. V některých, stejně jako u těch s mechanicky připojitelnou druhou nápravou  bývá i redukce a uzávěrka mezinápravového diferenciálu. Tento typ vozů mají obvykle v oblibě řidiči, kteří si libují ve sportovní jízdě a nechtějí zůstávat stále na kvalitních silnicích jako ti, kteří si kupují například kupé s pohonem zadních kol.   

 

Právě se děje

Další zprávy